vw id.4 gtx test w trasie

Realny zasięg ID.4 GTX w trasie? Tylko 330 km w idealnych warunkach

Norweski jutuber Bjorn Nyland słynie z tego, że sprawdza samochody elektryczne pod kątem tego, ile rzeczywiście są w stanie przejechać na jednym ładowaniu. Jaki osiągnął realny zasięg w ID.4 GTX? W trasie, przy stałej prędkości 120 km/h to zaledwie 330 km - o 150 mniej, niż deklaruje Volkswagen.

Nie od dzisiaj wiadomo, że podawane przez producentów wyniki dotyczące zużycia energii w autach elektrycznych lubią bardzo się rozmijać z tymi rzeczywistymi. Wpływ na zasięg ma prędkość, styl jazdy, temperatura otoczenia, a także rodzaj drogi. „Spalanie” w przypadku elektryków wygląda inaczej niż w autach spalinowych. W mieście zużywają mniej energii, niż w trasie. To efekt tego, że podczas częstych hamowań w środowisku miejskim mają szansę odzyskać sporo energii dzięki rekuperacji. Podczas jazdy ze stałą prędkością np. drogą ekspresową, nie są w stanie tego zrobić.

Realny zasięg ID.4

Ta teoria potwierdziła się w przypadku Volkswagena ID.4 GTX, którego przetestował Bjorn Nyland. Producent podaje, że zasięg auta w cyklu WLTP to 480 km. I można się do niego zbliżyć, pod warunkiem że jedziemy maksymalnie 90 km/h. Przy takiej prędkości i w idealnych warunkach (temperatura na zewnątrz wynosiła 21-22 stopnie Celsjusza) Nylandowi udało się przejechać 456 km. Przy prędkości 120 km/h, czyli takiej, jaką podróżuje się w Polsce po drogach ekspresowych, Realny zasięg ID.4 GTX skurczył się do zaledwie 330 km! Co by było, gdyby trzeba było pojechać nim 140 km/h Polską autostradą? Prawdopodobnie dystans skurczyłby się do 250 km.

Lexus NX 2022. Teraz dużo mocniejszy, a także jako plug-in

Realny zasięg ID.4

Dodajemy, że to wyniki zakładające całkowite rozładowanie akumulatorów. Ale to przecież ryzykowne, więc każdy szukałby ładowarki z około 10 proc. baterii. A wówczas realne zasięgi jeszcze spadają ? w przypadku przepisowej jazdy ekspresówką do około 300 km. Po takim dystansie samochód trzeba naładować, co w przypadku ID.4 GTX trwa przynajmniej godzinę. Samochód ma baterie o pojemności 77 kWh i obsługuje ładowarki o maksymalnej mocy 125 kW. Sumaryczna moc układu napędowego w przypadku wersji GTX wynosi 299 KM.

https://www.youtube.com/watch?v=lFz2mz5GOL0