Kolejna elektryczna Toyota. Ma zużywać rekordowo mało prądu

Japoński koncern idzie za ciosem. Niedawno zaprezentował swojego pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a bZ4x, a teraz ogłosił że zaraz po nim na rynek wjedzie miejski crossover. Mała elektryczna Toyota ma mieć najwyższą efektywność energetyczną w swojej klasie. Przedstawiciele marki zapowiadają średnie zużycie na poziomie zaledwie 12,5 kWh na 100 km.

Poszerzenie oferty o małego elektrycznego crossovera zapowiedział sam dyrektor generalny Akio Toyoda. „bZ Small Crossover” – jak go nazwał – ma być jednym z 30 nowych modeli na prąd, jakie Japończycy chcą wypuścić na rynek do 2030 roku. Choć dokładnej daty premiery nie podano, to wiadomo że auto zadebiutuje na rynku zaraz po bZ4x. Samochód już został pokazany w formie koncepcyjnej podczas spotkania online z pracownikami europejskich centrali we wtorek rano. Oprócz niego pokazano 11 innych koncepcyjnych modeli EV.

Toyota planuje zwiększyć roczną globalną sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów do 3,5 mln w 2030 r. Ale jednocześnie nie planuje odchodzić od produkcji innych napędów, zarówno hybrydowych jak i czysto spalinowych. Toyoda wielokrotnie podkreślał, że chce zapewnić klienta możliwość wyboru rodzaju napędu tak długo, jak to tylko możliwe.

elektryczna toyota

Mała elektryczna Toyota ma mieć niewielki akumulator, przestronne wnętrze i być „zaprojektowana według europejskich standardów”. To, co wyróżniać ma ją na tle konkurencji to najwyższa efektywność energetyczna nie tylko w swojej klasie, ale wśród elektryków w ogóle. Japończycy zapowiadają średnie zużycie prądu na poziomie zaledwie 12,5 kWh na sto kilometrów. – W przypadku samochodu do miasta ma to kluczowe znacznie. Bo im więcej ak umulatorów się doda, aby zwiększyć zasięg, tym większy, cięższy i droższy się on stanie. Chcieliśmy tego uniknąć – tłumaczy dyrektor generalny.

Już 40 proc. nowych aut ma napęd zelektryfikowany!

Projekt konceptu opiera się na wyglądzie nowo wprowadzonego minisamochodu Aygo X. Łączy kształt hatchbacka z wysokością i elementami stylistycznymi SUV-a. Nie powiedziano natomiast, czy nowa elektryczna Toyota zostanie zbudowany na platformie e-TNGA. To ona stanowi podstawę bZ4X i kolejnych samochodów na prąd, w tym Lexusa RZ.

Toyota przygotowuje rownież nową platformę o nazwie E3, która ma być na tyle uniwersalna, by budować na niej zarówno hybrydowy, pług-iny, jak i auta w pełni elektryczne. Wszystko w zależności od warunków rynkowych i preferencji klientów.

„bZ Small Crossover” miałby konkurować między innymi z Peugeotem e-208, Oplem Mokką E oraz Hyundaiem Koną. Oprócz niego podczas spotkania zaprezentowano 13 innych koncepcyjnych modeli Toyot i Lexusów. Znalazły się wśród nich nie tylko SUV-y i crossovery, ale także sedana, dwuosobowe auto sportowe, a nawet pick-up. Nie powiedziano jednak, które dokładnie modele pojawią się na europejskim rynku.