Szef Renault: do 2030 skończymy z autami spalinowymi w Europie

Luca de Meo, Dyrektor Generalny Renault zapowiedział, że marka którą kieruje, zostanie całkowicie zelektryfikowana w ciągu 8 lat. Tym samym Renault dołączyło do Forda i Stellantisa.

Choć Komisja Europejska chce całkowicie zakazać sprzedaży samochodów z konwencjonalnymi silnikami do 2035 r., to niektóre marki są tak nadgorliwe, że planują zrobić to pięć lat przed terminem. Wcześniej zadeklarowały tak Ford i koncern Stellantis (w Europie to Fiat, Peugeot, Citroen i Opel), a teraz podobną obietnicę złożyło Renault i to ustami samego szefa Luca de Meo.

To zaskakująca zapowiedź, bo jeszcze w lipcu 2021 r. de Meo szacował elektryfikację marki w 2030 r. na 90 proc. Wówczas mówił, że koncern może jeszcze wstrzymywać się z całkowitym przejściem na prąd w przypadku Dacii. Szczególnie, gdyby ceny energii okazały się za wysokie albo infrastruktura do ładownia nadal kulała. Teraz ogłoszono „Plan B”, czyli pełną elektryfikację Dacii w ostatniej możliwej chwili.

Pytanie, czy Renault będzie realizowało wspólnie ze swym partnerem Nissanem. Nie jest tajemnicą, że sojusz jest w rozsypce od czasu aresztowania byłego dyrektora generalnego Carlosa Ghosna w listopadzie 2018 r. Sytuacja ta ujawniła niesnaski między stroną francuską i japońską. W ciągu minionych dwóch lat De Meo widział swojego odpowiednika w Nissanie, Makoto Uchidę, tylko raz. Ponownie mają spotkać się pod koniec stycznia i zorganizować wspólną konferencję prasową. Obaj zdają sobie bowiem sprawę, że sojusz przynosi ogromne oszczędności inżynieryjne obu markom. W przypadku elektryfikacji jest to szczególnie ważne.

W zeszłym roku pojazdy elektryczne stanowiły około 11 proc. całej sprzedaży w Europie Zachodniej w porównaniu z 6,8 proc. w 2020 roku. To dowodzi, jak szybko dynamicznie rozwija się ten segment. A będzie jeszcze szybciej, bo w 2025 r. wchodzą w życie nowa norma emisji Euro 7. Renault zdaje się robić dobrą minę do złej gry i nie przejmować tym, że silniki spalinowe odchodzą do lamusa. „Mamy obowiązek uczestniczenia w przejściu na Europę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla” – powiedział de Meo.

Francuska marka wprowadza właśnie na rynek Megane E-Tech Electric, swój drugi w pełni elektryczny samochód osobowy (pierwsze było Zoe). Niebawem mamy też zobaczyć Renault 5, kompaktowego SUV-a będącego uzupełnieniem Megane, małego crossovera inspirowanego klasycznym Renault 4 oraz vana. Oczywiście wszystkie wyłącznie na prąd.