Najpopularniejszy elektryk jest także… najbardziej niebezpieczny!

Renault Zoe otrzymało w teście zderzeniowym Euro NCAP zero gwiazdek. Tak fatalnego wyniku nie miały nawet pierwsze chińskie samochody sprzed kilkunastu lat. Lepiej od Zoe wypadła nawet elektryczna Dacia Spring, choć i ona nie ma powodów do domu – dostała jedną gwiazdkę na pięć możliwych. Renault Zoe to najpopularniejszy elektryk w Europie.

Wyniki Zoe i Springa są tak fatalne, że skomentował je sam sekretarz Euro NCAP Michiel van Ratingen. – Samochody Renault był kiedyś synonimem bezpieczeństwa. Ale najwyraźniej przejście na elektryki zepchnęło tę kwestię na dalszy plan – napisał w komentarzu. Zasugerował również, że francuska marka tnie koszty, bo chce poprawić swoje wyniki finansowe. Tymczasem Renault wydało oświadczenie, że Zoe jest bezpiecznym pojazdem, który spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa wymagane przepisami unijnymi i krajowymi.

najpopularniejszy elektryk

Oceny Euro NCAP nie są wiążące dla producentów, to znaczy nie jest od nich zależne, czy auto zostanie dopuszczone do sprzedaży i ruchu. Niemniej konsumenci zwracają uwagę na wyniki testów zderzeniowych, a producenci aut robią wszystko, by ich produkty dostawały możliwie najwięcej gwiazdek i najwyższe oceny.

Czy elektryki są bezpieczne? Ponoć bardziej, niż auta spalinowe!

Euro NCAP dopiero po raz trzeci w całej swojej historii nie przyznało autu żadnej gwiazdki. To może poważnie zaszkodzi sprzedaży Zoe i zmusić Renault do szybkiej modernizacji samochodu lub przyspieszy wprowadzenie na rynek jego następcy. Z punktu widzenia Francuzów to być albo nie być. Zoe to najpopularniejszy elektryk w Europie! W ubiegłym roku utrzymywał się na szczycie rankingów sprzedaży elektryków. Dopiero w tym roku musiał ustąpić miejsca Volkswagenowi ID.3.

https://www.youtube.com/watch?v=HiOs1mCMH4Q

Euro NCAP poinformowało, że najnowsze Zoe ma gorszą boczną poduszkę powietrzną niż wcześniejsze wersje. Samo Renault nie odniosło się w swoim oświadczeniu do tej kwestii. Z kolei Dacia w wydanym oświadczeniu napisała, że jej samochody spełniają z górką europejskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa, ale firma nie oferuje w swoich autach zaawansowanych funkcji, za które jej klienci nie chcą płacić. Stąd ma się brać jej niska ocena w testach – model Spring dostał tylko jedną gwiazdkę.

W ostatniej rundzie Euro NCAP przetestowało jedenaście samochodów. Porównywalnym gabarytowo z ZOE była hybrydowa Toyota Yaris Cross, która dostała pięć gwiazdek za ochronę.