
Największy kontrakt w historii. Amazon wybiera elektryczne ciężarówki Mercedesa
Mercedes-Benz dostarczy największą w historii flotę elektrycznych ciężarówek
Rekordowa transakcja w świecie transportu elektrycznego nabrała właśnie realnych kształtów. Amazon złożył największe w historii zamówienie na elektryczne pojazdy ciężarowe, wybierając model Mercedes eActros 600. Zamówienie opiewające na 202 pojazdy stanowi kamień milowy zarówno dla giganta e-commerce, jak i dla niemieckiego producenta pojazdów. Ta bezprecedensowa transakcja jest dowodem na rosnące zaangażowanie największych firm w transformację ekologiczną transportu drogowego.
Mercedes eActros 600 został wybrany przez Amazona nieprzypadkowo. Ten zaawansowany technologicznie pojazd oferuje imponującą autonomię przekraczającą 500 kilometrów na jednym ładowaniu, co czyni go realną alternatywą dla tradycyjnych ciężarówek z silnikiem Diesla. Flota zostanie podzielona między dwa kluczowe rynki europejskie – 147 pojazdów trafi do Wielkiej Brytanii, a pozostałe 55 jednostek będzie obsługiwać trasy w Niemczech.
W praktyce oznacza to, że rocznie elektryczne ciężarówki Mercedesa pokonają łącznie ponad 20 milionów kilometrów, transportując ponad 350 milionów paczek – wszystko to bez emisji szkodliwych substancji do atmosfery. To znaczący krok w kierunku realizacji ambitnych celów środowiskowych obu firm.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla Semi. Moc, pojemność baterii, zasięg, cena. Co warto wiedzieć?
Technologiczny przełom w transporcie ciężarowym
Mercedes eActros 600 reprezentuje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie elektrycznego transportu ciężkiego. Pojazd został wyposażony w potężny napęd o mocy 800 KM oraz akumulator o pojemności 621 kWh, co przekłada się na wspomnianą autonomię ponad 500 kilometrów. Imponująca jest również możliwość ładowania z mocą do 400 kW, co w połączeniu z obowiązkowymi przerwami kierowcy pozwala na pokonywanie tras przekraczających 1000 kilometrów dziennie.
Niemiecka marka przeprowadziła latem intensywne testy swojego flagowego elektrycznego pojazdu. W ramach programu testowego eActros 600 pokonał ponad 15 000 kilometrów w 22 krajach. Wyniki były więcej niż obiecujące – średnie zużycie energii wyniosło zaledwie 111 kWh na 100 kilometrów, co w przeliczeniu odpowiada około 10,13 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.
Te wyniki są szczególnie imponujące w porównaniu z tradycyjnymi ciężarówkami diesla o podobnej mocy, które zużywają około trzy razy więcej paliwa na tę samą odległość. Co więcej, osiągi te są porównywalne z wynikami uzyskiwanymi przez głównego konkurenta – Tesla Semi – podczas testów prowadzonych przez firmę DHL.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:Koniec ery diesla? Tesla rozpoczyna masową produkcję elektrycznych ciężarówek
Praktyczne zastosowanie w codziennych operacjach
Produkcja zamówionych przez Amazona ciężarówek rozpoczęła się pod koniec 2024 roku w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth am Rhein w Niemczech. Pojazdy będą wykorzystywane głównie do transportu kontenerów między centrami dystrybucyjnymi, sortowniami i stacjami dostawczymi Amazona. Model ten nie bez powodu został uhonorowany tytułem „Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2025”.
Decyzja o zakupie poprzedzona była szczegółowymi testami przeprowadzonymi w niemieckim centrum logistycznym Amazona. Podczas prób eActros 600 udowodnił, że jest w stanie efektywnie transportować ładunki o masie do 44 ton, co czyni go pełnoprawnym następcą konwencjonalnych ciężarówek w transporcie długodystansowym.
Ta inwestycja stanowi znaczący krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego i pokazuje, że elektryczne ciężarówki są już gotowe do przejęcia głównej roli w logistyce największych firm e-commerce. Mercedes eActros 600, wraz z konkurencyjnymi modelami Tesla Semi i MAN eTruck, wyznacza nowe standardy w branży transportowej.