
Gigant z Ingolstadt pokonany! Tesla nową potęgą w Niemczech
Tesla wyprzedza niemieckiego giganta mimo spadku sprzedaży
Amerykański producent samochodów elektrycznych osiągnął kolejny znaczący sukces na globalnym rynku motoryzacyjnym. Tesla, która jeszcze kilka lat temu była ignorowana przez niemieckich producentów, obecnie wyprzedziła jednego z największych graczy z Niemiec – markę Audi. Ten przełomowy moment pokazuje, jak bardzo zmienił się krajobraz motoryzacyjny w ciągu ostatniej dekady.
Na początku poprzedniej dekady praktycznie nikt nie był w stanie przewidzieć ogromnej transformacji, która miała nastąpić na globalnym rynku motoryzacyjnym. Dziś Tesla jest najbardziej rozpoznawalną marką samochodową na świecie, a jej wyniki sprzedaży z 2024 roku potwierdzają dominującą pozycję nad Audi, które uznawane jest za jednego z największych niemieckich producentów.
Zmiana układu sił na rynku motoryzacyjnym stała się faktem, mimo że firma z Austin nie może zaliczyć ostatniego roku do najlepszych. Transformacja branży automotive jest obecnie bardziej widoczna niż kiedykolwiek wcześniej.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Koniec ery diesla? Tesla rozpoczyna masową produkcję elektrycznych ciężarówek
Elektryczna rewolucja zwalnia tempo, ale nie zatrzymuje się
Rok 2024 okazał się nietypowym okresem dla światowego rynku pojazdów elektrycznych. Chociaż całkowita liczba sprzedanych samochodów elektrycznych wzrosła w porównaniu do 2023 roku, zauważalne było wyraźne spowolnienie tempa rejestracji nowych pojazdów.
Tesla, mimo ponad dekady nieprzerwanego wzrostu, w ubiegłym roku odnotowała wyniki gorsze niż w 2023 roku. Niemniej jednak firma utrzymała pozycję największego sprzedawcy samochodów elektrycznych na świecie, dostarczając łącznie 1,79 miliona pojazdów na globalne rynki.
Warto zauważyć, że przewaga Tesli nad chińskim gigantem BYD była stosunkowo niewielka – zaledwie 24 234 sprzedane samochody dzieliły obie firmy. Audi mierzy się więc nie tylko z konkurencją ze strony Tesli, ale także z rosnącą presją ze strony chińskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Dramatyczna zmiana pozycji rynkowej w ciągu siedmiu lat
Patrząc na dane historyczne, zmiana pozycji rynkowej jest jeszcze bardziej uderzająca. W 2017 roku Audi produkowało dziesięciokrotnie więcej samochodów niż Tesla. Podczas gdy firma Elona Muska rejestrowała wtedy zaledwie 150 000 pojazdów rocznie, niemiecki producent zbliżał się do granicy 2 milionów sprzedanych samochodów.
Wprowadzenie na rynek modeli Tesla Model 3 i Model Y całkowicie odmieniło sytuację. Obecnie Tesla jest nie tylko liderem w segmencie pojazdów elektrycznych, ale także istotnym graczem na całym rynku motoryzacyjnym. W przeciwieństwie do niej Audi okazało się niemiecką marką premium, która wykazała najmniejsze zainteresowanie elektryfikacją swojej floty.
Niemcy zakończyli ubiegły rok z wynikiem 1,67 miliona zarejestrowanych pojazdów na całym świecie, co oznacza spadek o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż samochodów elektrycznych marki z czterema pierścieniami skurczyła się o kolejne 8%, osiągając poziom 164 000 aut.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla kontra europejskie przepisy: Jak Cybertruck omija unijne zakazy?
Przyszłość Audi w obliczu transformacji
Gernot Döllner, dyrektor generalny Audi, komentuje sytuację firmy, podkreślając, że rok 2024 był częścią fazy przejściowej w kierunku nowego portfolio produktów. Obecna ofensywa modelowa ma pokazać kierunek, w którym zmierza marka. Jednak mimo tych zapewnień, niepokojący trend spadkowy powinien budzić poważne obawy w Ingolstadt.
Strategia Audi zakłada obecnie podział wysiłków rozwojowych. W nadchodzących latach wszystkie modele o parzystych oznaczeniach staną się pojazdami elektrycznymi, czego przykładem jest nowe Audi A6 e-tron. Natomiast modele o nieparzystych oznaczeniach, jak Audi A5, zachowają bardziej konwencjonalną strukturę mechaniczną, włączając wersje MHEV i PHEV.
W bieżącym roku firma planuje wprowadzenie kolejnych nowych produktów. Jednak ze względu na ekskluzywny segment rynku, w którym operuje Audi, żaden z tych modeli prawdopodobnie nie osiągnie sukcesu komercyjnego porównywalnego z Teslą Model 3 czy Model Y.