
7% ankietowanych myśli, że nie można myć elektryka na myjni. Badanie BYD szokuje i obala mity
Słabe doinformowanie w kwestii elektryków tworzy plotki i mity
Samochody elektryczne pojawiły się w przemyśle motoryzacyjnym już wiele lat temu, ale mimo to wciąż konieczne jest obalanie fałszywych przekonań związanych z technologią zerowej emisji. Chociaż wiele z tych mitów zostało wielokrotnie zdementowanych, zaskakujące jest, że niektórzy kierowcy nadal dają wiarę plotkom i nieprawdziwym informacjom na temat pojazdów elektrycznych. Za tymi błędnymi przekonaniami stoją różne czynniki: plotki, fake newsy, przekazy ustne, brak wiedzy, obojętność, a także celowe próby oczerniania samochodów elektrycznych przez niektóre zainteresowane strony, które chcą zaszkodzić ich wizerunkowi.
Niedawne badanie przeprowadzone przez firmę BYD w Wielkiej Brytanii ujawniło, że wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby informacje o pojazdach w pełni elektrycznych były bardziej zrozumiałe dla społeczeństwa. Wyniki ankiety pokazały, jak wiele nieporozumień krąży wśród kierowców, co podkreśla potrzebę dalszej edukacji w tym zakresie.
Te fałszywe przekonania często wynikają z braku zainteresowania tematem lub z uproszczeń, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. W artykule przyjrzymy się najpopularniejszym mitom, aby rozwiać wątpliwości i dostarczyć rzetelnych informacji, które pomogą lepiej zrozumieć technologię samochodów elektrycznych.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samochody elektryczne bardziej niezawodne od spalinowych. Jest nowe badanie
Woda i przeprowadzki nie są problemem dla samochodów elektrycznych
Jednym z zaskakujących wyników badania BYD jest fakt, że 18% ankietowanych Brytyjczyków uważa, iż nie można zabrać ze sobą ładowarki zainstalowanej w domu w przypadku przeprowadzki. Tymczasem prawda jest taka, że specjalistyczne firmy mogą bez problemu zdemontować i zainstalować stację ładowania w nowym miejscu zamieszkania. To pokazuje, jak bardzo brak wiedzy wpływa na postrzeganie praktycznych aspektów użytkowania samochodów elektrycznych.
Kolejny mit dotyczy przekładni. 17% respondentów wierzy, że pojazdy elektryczne mogą być wyposażone w manualną skrzynię biegów. W rzeczywistości wszystkie samochody elektryczne korzystają ze specyficznej automatycznej transmisji dostosowanej do ich napędu, co czyni je prostszymi i bardziej intuicyjnymi w prowadzeniu. To błędne przekonanie może wynikać z przyzwyczajenia do tradycyjnych samochodów spalinowych i niezrozumienia różnic technologicznych.
Wreszcie, 14% badanych stwierdziło, że samochody elektryczne nie nadają się do jazdy „po wodzie”. Warto wyjaśnić, że pojazdy te są projektowane zgodnie z tymi samymi standardami bezpieczeństwa co auta spalinowe, a więc mają identyczną odporność na warunki atmosferyczne, z oczywistymi ograniczeniami wspólnymi dla wszystkich typów samochodów. Dodatkowo 7% respondentów uważa, że mycie elektryków w myjniach jest niebezpieczne ze względu na połączenie wody i elektryczności – to również mit, ponieważ są one w pełni przystosowane do takich zabiegów.
Samochody elektryczne są równie niezawodne jak spalinowe, a nawet bardziej
W kwestii niezawodności i trwałości 13% ankietowanych wyraziło sceptycyzm, twierdząc, że samochody elektryczne nie mają tak długiej żywotności jak pojazdy z silnikami diesla czy benzynowymi. To kolejny błąd, bo w rzeczywistości elektryki mają mniej ruchomych części, co oznacza mniejsze zużycie, a wielu producentów oferuje gwarancje na kluczowe komponenty sięgające 8 lat lub 200 tysięcy kilometrów. Te dane jasno pokazują, że obawy o trwałość są bezpodstawne.
Dużo mówi się też o degradacji baterii, ale raporty wskazują, że akumulatory w samochodach elektrycznych zachowują około 80% swojej pojemności pod koniec cyklu życia. Średnio po 8 latach użytkowania i przebiegu od 160 do 200 tysięcy kilometrów ich degradacja wynosi mniej niż 25%. To dowód na to, że baterie są bardziej wytrzymałe, niż wielu sądzi, a technologia stale się rozwija, by jeszcze bardziej wydłużyć ich żywotność.
Prostsza konstrukcja samochodów elektrycznych przekłada się na mniejszą liczbę awarii i niższe koszty eksploatacji w porównaniu z autami spalinowymi. Dzięki temu nie tylko są one równie niezawodne, ale w wielu przypadkach przewyższają tradycyjne pojazdy pod względem trwałości i efektywności.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Koniec mitu o awaryjności elektryków. Naukowcy przedstawili dowody
Ryzyko pożaru w elektrykach jest znacznie mniejsze
Ciekawym odkryciem badania BYD jest to, że 13% Brytyjczyków wierzy, iż samochody elektryczne mogą ładować się same. Ten mit prawdopodobnie wynika z niezrozumienia działania systemu odzyskiwania energii z hamowania, który zapewnia jedynie minimalne doładowanie – niewystarczające do pełnego naładowania baterii, co wymaga podłączenia do sieci. Mylenie elektryków z hybrydami (HEV), które producenci czasem nazywają „samodoładowującymi się”, również może wprowadzać w błąd.
Kolejne nieporozumienie dotyczy holowania – 11% respondentów sądzi, że samochodów elektrycznych nie można bezpiecznie holować. Prawda jest taka, że specjaliści są odpowiednio przeszkoleni, by robić to prawidłowo, stosując platformy lub dźwigi w zależności od sytuacji. To pokazuje, że wiele obaw wynika z braku informacji o procedurach, a nie z rzeczywistych ograniczeń technologii.
Wreszcie, Organizacja Konsumentów i Użytkowników (OCU) w Hiszpanii obaliła mit, że elektryki łatwiej się zapalają niż auta spalinowe. Badania wskazują, że ryzyko pożaru w pojazdach elektrycznych jest dziesięciokrotnie niższe, choć gaszenie ognia w baterii jest trudniejsze i wymaga specjalnych protokołów. Trwają prace nad nowymi technikami, aby jeszcze lepiej radzić sobie z takimi sytuacjami, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo tej technologii.