BMW wywraca branżę do góry nogami. Mniejsze baterie są lepsze
BMW hamuje rozwój baterii: większe akumulatory w autach elektrycznych „nie mają sensu”
BMW zamierza utrzymać średnie lub duże rozmiary baterii w swoich samochodach, bez dalszego zwiększania ich pojemności. Głównym powodem tej decyzji jest wzrost masy pojazdu oraz jego ceny. Choć podstawowa zasada w autach elektrycznych jest prosta – większa bateria oznacza większy zasięg – przy dokładniejszej analizie pojawiają się dodatkowe zmienne.
Przyszłość motoryzacji elektrycznej może leżeć w znacznie mniejszych bateriach o niższym zasięgu, ale za to wyposażonych w technologię szybszego ładowania i charakteryzujących się większą wydajnością. Ten trend został już dostrzeżony przez wielu producentów, a teraz dołącza do nich również BMW.
Firma z Monachium już teraz oferuje modele z potężnymi akumulatorami o pojemności przekraczającej 100 kWh, jak na przykład iX czy i7. Te baterie są nie tylko duże i ciężkie, ale również kosztowne. Jednakże wszystko wskazuje na to, że era tak pojemnych akumulatorów może dobiegać końca.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nowe BMW iX. Niemcy pokonują barierę 700 km zasięgu
Stanowisko BMW wobec dużych baterii
Frank Weber, dyrektor ds. rozwoju BMW, w wywiadzie dla „Automotive News” stwierdził jednoznacznie: „Firmy nie mogą produkować coraz większych baterii, ponieważ wtedy samochody elektryczne przestaną mieć sens”.
Weber podkreślił, że bardzo pojemne baterie, pozwalające na przejechanie niemal 1000 km na jednym ładowaniu, generują „niepotrzebnie duży ślad węglowy”. Dyrektor opowiada się za mniejszymi, ale bardziej wydajnymi komponentami. Badania pokazują, że większość kierowców nie pokonuje dziennie więcej niż 100 kilometrów, a użytkownicy pojazdów elektrycznych o realnym zasięgu 500 kilometrów są w pełni usatysfakcjonowani.
Nowa linia pojazdów Neue Klasse będzie wykorzystywać opracowane wewnętrznie cylindryczne ogniwa, które zapewnią o 30% większą moc ładowania. Dzięki temu możliwe będzie uzupełnienie energii wystarczającej na przejechanie 300 km w zaledwie 10 minut.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BMW Neue Klasse X. Premiera w 2025, a potem parada nowych modeli
Perspektywy rozwoju technologii baterii
Według Webera kolejnym krokiem w rozwoju technologii elektrycznej będą baterie ze stałym elektrolitem, choć ich upowszechnienie nastąpi dopiero za około dekadę. „Pojawią się, ale musi minąć co najmniej jedna generacja pojazdów, zanim będą w pełni dostępne” – stwierdził dyrektor.
Baterie ze stałym elektrolitem oferują większą gęstość energetyczną, co przekłada się na bardziej kompaktową konstrukcję przy zachowaniu parametrów obecnych rozwiązań. Dodatkowo ich produkcja ma być tańsza niż w przypadku obecnie stosowanych technologii.
Ta technologia stanowi przyszłość rozwoju baterii, oferując lepsze parametry przy mniejszych rozmiarach i niższych kosztach produkcji.