BMW M4 Coupe

BMW będą bardziej eko, ale nie spodziewałeś się takiego rozwiązania

Sportowe samochody BMW będą bardziej ekologiczne, bo niemiecka marka chce robić nadwozie z lnu!

Co prawda zamieszanie wokół zakazu stosowania włókna węglowego w samochodach okazało się kaczką dziennikarską i ostatecznie Unia Europejska przynajmniej tego zakazywać nie będzie, to jednak BMW woli nie czekać na decyzje rządzących i już ma alternatywę.

Redukcja emicji CO2 przy produkcji nadwozia

BMW ogłosiło opracowanie nowego, lekkiego, zrównoważonego i estetycznie atrakcyjnego materiału kompozytowego, który ma zastąpić tradycyjne włókno węglowe w kolejnych modelach marki. Nowe tworzywo ma być krokiem w kierunku dekarbonizacji procesu produkcji przy jednoczesnym braku kompromisów w kwestii estetyki oraz osiągów.

Nowy materiał został opracowany we współpracy ze szwajcarską firmą Bcomp, specjalizującą się w technologiach ekologicznych, i jest wykonany z włókien naturalnych pochodzących z lnu – rośliny odnawialnej. Choć len kojarzony jest głównie z produkcją ubrań czy mebli, to jego włókna można przekształcić w wytrzymały materiał kompozytowy o właściwościach porównywalnych z włóknem węglowym pod względem wytrzymałości i lekkości.

Materiał ten również wyróżnia się także charakterystyczną teksturą, przez co powinien oferować podobne walory estetyczne co standardowy carbon.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: BMW wraca do technoloigii sprzed 10 lat: ma ulepszyć ich elektryki

BMW M4 Coupe len
fot. BMW

Testowany w sporcie, gotowy do produkcji

Warto również dodać, że nie jest to zupełnie nowy temat. Dział sportu bawarskiego producenta już od jakiegoś czasu pracuje z tymi materiałami i stosuje je w wyścigowych wersjach BMW M4. Z tą samą firmą współpracował także McLaren, który z kompozytów lnianych przygotowywał siedzenia kierowców startujących w Formule 1.

W kontekście samochodów drogowych BMW zaprezentowało prototyp modelu M4 Coupe, który z tego rodzaju włókien miał wykonany dach, tylny dyfuzor oraz detale maski. Według niemieckiej marki wykorzystanie lnu pozwana na zmniejszenie emisji CO2 o 40% w porównaniu ze standardowymi rozwiązaniami, przy jednoczesnym zachowaniu sztywności i zgodności ze wszystkim przepisami.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: BMW rozwija sportowe elektryki. Głos fanów nieważny

BMW M4 Coupe len
fot. BMW

Nie tylko redukcja emisji

Nowe włókna mają być nie tylko krokiem w stronę ograniczenia emisji CO2, ale także ku lepszemu recyklingu. Włókno węglowe ze względu na swoją strukturę oraz sposób wiązania materiału bardzo ciężko jest ponownie wykorzystywać. Ten proces ma być znacznie łatwiej w przypadku włókien lnianych.

Ja na razie nie wiadomo, czy nowy, bardziej ekologiczny materiał będzie standardem w modelach drogowych, ale wszystko wskazuje na to, że początkowo będzie oferowany jako opcja. Dodatkowo nie wiadomo jeszcze, jak materiał ten będzie wyceniany w porównaniu z tradycyjnym włóknem węglowym, ale jeśli okaże się równie skuteczny, może stać się atrakcyjną alternatywą.