BMW Neue Klasse platforma Gen6

Neue Klasse. Jak BMW planuje zdominować rynek elektryków nową platformą?

Nowa platforma BMW Gen6 to obietnica 900 km zasięgu, 50% niższych kosztów produkcji i rewolucyjnej technologii ładowania. Elektryczna przyszłość już nadeszła.

BMW ujawnia szczegóły nowej platformy

Po ponad czterech latach prac rozwojowych nowa elektryczna platforma BMW jest gotowa do wejścia na rynek. Jak twierdzi BMW, powinniśmy i możemy spodziewać się znaczących innowacji. Jazda jednym z elektrycznych samochodów BMW to doświadczenie obcowania z jednymi z najlepszych elektrycznych pojazdów na świecie – od modelu i4 po majestatyczny i7. Niemiecka marka potrafiła zadowolić wszystkich swoimi produktami zasilanymi akumulatorami.

Niemiecka firma posiada ogromne doświadczenie w dziedzinie elektromobilności, nie można zapominać, że byli jednymi z pierwszych, którzy włączyli się do wyścigu elektryków z ikonicznym modelem i3. Najbliższa przyszłość marki związana jest z platformą Neue Klasse. To nowa struktura, na której będą opierać się wszystkie przyszłe modele niemieckiej marki.

W ciągu kilku najbliższych miesięcy pierwsze pojazdy oparte na tej platformie trafią do salonów, ale BMW już zapowiedziało kluczowe cechy swojej nowej super platformy, która od teraz będzie znana jako Gen6.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: BMW wywraca branżę do góry nogami. Mniejsze baterie są lepsze

Pierwsze modele oparte na nowej generacji platformy

Od kilku lat mówimy o strukturze Neue Klasse, ale Niemcy pracują nad nią jeszcze dłużej. Cztery lata rozwoju, które właśnie dobiegają końca. Wiemy już, że pierwszym z nowej generacji elektrycznych samochodów BMW będzie BMW iX3, bazujący na prototypie Neue Klasse X, a następnie pojawi się BMW i3, oparty na koncepcyjnym Vision Neue Klasse.

Monachijska firma wielokrotnie zapowiadała te modele, zawsze prezentując pojazdy koncepcyjne, które zwiastują liczne zmiany – od designu wnętrza po wygląd zewnętrzny. Nowe BMW z serii Neue Klasse będą wyraźnie różnić się od obecnie znanych modeli. Wygląd zmieni się całkowicie.

Platforma sama w sobie nie determinuje wyglądu, ale BMW chciało nadać ten przywilej nowej erze Gen6. Struktura oferuje system elektryczny o napięciu 800 woltów, co obiecuje znaczący wzrost wskaźników ładowania i zasięgu.

Przełomowa technologia i imponujący zasięg

„Neue Klasse (Gen6) to nie tylko nowy samochód, to nowa technologia” – stwierdza Joachim Post, członek rady ds. zakupów i dostaw BMW Group, podczas wywiadu dla magazynu Autocar. Skalowalna platforma ostatecznie będzie wykorzystywana przez wszystkie pojazdy elektryczne BMW, Mini i Rolls-Royce przed końcem dekady. Będzie stanowić kręgosłup, na którym oprze się cały koncern.

Struktura będzie wyposażona w nową generację akumulatorów NCM (Nikiel-Kobalt-Mangan), które wykorzystują cylindryczne ogniwa o 20% większej gęstości energii i łatwiejsze do pakowania w porównaniu z obecnymi ogniwami Gen5. Choć nie znamy jeszcze dokładnych pojemności, główne dane, które już zostały zapowiedziane, mówią o zwiększeniu zasięgu o 30%, efektywności o 20% i szybkości ładowania o 30% (z możliwością instalacji systemów dwukierunkowych).

Jednocześnie, koszty produkcji mają zostać zredukowane o nawet 50% w porównaniu z obecnymi pakietami. W porównaniu z obecnymi modelami, takimi jak iX, nowa generacja elektryków będzie w stanie zwiększyć zasięg do prawie 900 kilometrów, umożliwiając dodanie 300 kilometrów zasięgu w zaledwie 10 minut ładowania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nowe BMW iX. Niemcy pokonują barierę 700 km zasięgu

Zaawansowane ogniwa i optymalizacja konstrukcji

Kluczem do postępu technologicznego nie jest tylko sama platforma, ale również nowe cylindryczne ogniwa, które BMW produkuje we własnym zakresie. Firma wytwarza je w dwóch różnych rozmiarach: 95 lub 120 mm wysokości i 46 mm szerokości. W obu przypadkach są one łatwe do pakowania, ponieważ nie wymagają modułów do łączenia, jak ma to miejsce obecnie, według oficjalnych danych.

Dzięki temu mogą być bezpośrednio przymocowane do struktury (tzw. technologia „cell-to-pack”), co nie tylko oszczędza pieniądze, ponieważ używa się mniej części, ale także zmniejsza wagę, rozmiar akumulatorów i poprawia sztywność pojazdu. Warto również wspomnieć, że umożliwia to produkcję cieńszych akumulatorów.

Ta przełomowa technologia oznacza, że nowa generacja pojazdów elektrycznych BMW będzie mogła konkurować na najwyższym poziomie pod względem zasięgu i wydajności ładowania, co stanowi kluczowy argument dla konsumentów rozważających przesiadkę na elektryczną mobilność.