
Technologiczna bomba od BMW. iX3 z kokpitem przyszłości
Rewolucyjna zmiana w kokpitach elektrycznych BMW
BMW postanowiło całkowicie odmienić sposób projektowania kokpitów w swoich elektrycznych modelach z serii Neue Klasse. Nowa koncepcja stawia przede wszystkim na rozbudowany system multimedialny, który zdominuje wnętrze pojazdu. Producent planuje wprowadzić te zmiany jeszcze w 2025 roku, praktycznie eliminując wszystkie dotychczasowe rozwiązania.
Głównym nośnikiem tej rewolucji będzie nowy elektryczny SUV – BMW iX3, który zostanie zbudowany na innowacyjnej platformie Neue Klasse. Model ten nie tylko zaoferuje lepsze osiągi w zakresie efektywności energetycznej i zasięgu, ale również wprowadzi zupełnie nową estetykę wnętrza.
Prezentacja nowego kokpitu odbyła się podczas targów CES 2025 w Las Vegas, choć BMW zapowiedziało swoją obecność już kilka tygodni wcześniej, publikując zdjęcie pokazujące znaczną część planowanej prezentacji. Dopiero jednak podczas samego wydarzenia poznaliśmy wszystkie szczegóły dotyczące funkcjonalności nowych wyświetlaczy i rozwiązań we wnętrzu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BMW Neue Klasse X. Premiera w 2025, a potem parada nowych modeli
BMW Operating System X
Niemiecki producent zaprezentował całkowicie nowy system operacyjny o nazwie BMW Operating System X. Jest to znaczący krok naprzód w porównaniu z obecnym systemem BMW 9.0, stanowiący prawdopodobnie największą aktualizację od wielu lat.
System został zbudowany na czterech głównych filarach, które razem tworzą spójną całość. Każdy z elementów został starannie przemyślany i zaprojektowany tak, aby wspierać kierowcę podczas jazdy, jednocześnie oferując nowoczesne rozwiązania multimedialne.
Nowy system operacyjny wprowadza również szereg usprawnień w zakresie interakcji z użytkownikiem, stawiając na intuicyjność i personalizację. Jest to odpowiedź BMW na rosnące oczekiwania klientów w zakresie cyfryzacji pojazdów.
Innowacyjne rozwiązania wyświetlaczy i kontroli pojazdu
Pierwszym kluczowym elementem jest BMW Panoramic Vision – panoramiczny wyświetlacz rozciągający się przez całą szerokość deski rozdzielczej. Prezentuje on nie tylko standardowe informacje z zestawu wskaźników, ale również treści rozrywkowe dla pasażera. Co istotne, wszystkie treści wyświetlane na tym ekranie są w pełni personalizowalne przez użytkownika.
Drugim istotnym elementem jest wyświetlacz Head-Up Display z obrazem 3D, który wyświetla podstawowe informacje o jeździe na przedniej szybie przy wykorzystaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości. Znajduje się on powyżej BMW Panoramic Vision i pokazuje takie dane jak prędkość czy wskazówki nawigacji.
Centralny wyświetlacz o charakterystycznym romboidalnym kształcie stanowi trzeci filar systemu. Jest on obsługiwany wyłącznie dotykowo lub głosowo, bez fizycznych przycisków, a jego umiejscowienie blisko kierownicy zapewnia łatwy dostęp. Ekran wykorzystuje system widgetów, które można dowolnie przenosić na wyświetlacz panoramiczny, co zwiększa możliwości personalizacji całego systemu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Przełom w motoryzacji? Lucid Motors wprowadza inteligentnego asystenta AI
Przyszłość mobilności według BMW
Czwartym elementem jest nowa kierownica wielofunkcyjna z czterema ramionami. Wyposażono ją w haptyczne przyciski z technologią 'Shy-Tech’, które podświetlają się w zależności od dostępnych funkcji, na przykład podczas odbierania połączenia telefonicznego. Kierownica pozwala na kontrolę zarówno wyświetlacza panoramicznego, jak i systemu multimedialnego.
Nowa koncepcja wnętrza BMW na nowo interpretuje zasadę „ręce na kierownicy, oczy na drodze”. Jest to kompleksowe podejście do projektowania kokpitu, które ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia pojazdu.
System zachowuje klasyczne opcje wyboru trybów jazdy, jednocześnie oferując pełną integrację z urządzeniami mobilnymi poprzez Apple CarPlay i Android Auto. Polski rynek będzie mógł poznać te innowacje wraz z debiutem BMW iX3, którego sprzedaż rozpocznie się pod koniec 2025 roku. Jest to początek nowej ery w historii niemieckiego producenta, która może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki postrzegamy samochody elektryczne.