
BMW przyspiesza w wyścigu o baterie ze stałym elektrolitem
BMW rozwija technologię baterii przyszłości
BMW kontynuuje współpracę z firmą Solid Power i przeprowadza już testy na modelu BMW i7 wyposażonym w tę przełomową technologię. Rozwój baterii jest kluczowy dla demokratyzacji samochodów elektrycznych, ponieważ stanowią one najdroższy komponent pojazdu, ulegają degradacji podczas użytkowania i determinują zasięg, jakim dysponują pojazdy zeroemisyjne. Dlatego też osiągnięcie coraz lepszych parametrów baterii sprawia, że samochody elektryczne zbliżają się do pojazdów spalinowych pod względem kosztów i zasięgu.
Wielki skok, którego oczekuje cały sektor motoryzacyjny, opiera się na bateriach ze stałym elektrolitem – obszarze, w którym BMW poczyniło znaczące postępy. Niemiecka firma, we współpracy ze swoim partnerem Solid Power, prowadzi już rzeczywiste testy z modelem BMW i7 wyposażonym w baterie tego typu. To ważny krok w kierunku komercjalizacji technologii, która może zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych.
Przeprowadzane testy mają na celu zebranie cennych danych dotyczących działania baterii w warunkach rzeczywistych. BMW i Solid Power analizują wydajność, trwałość oraz potencjalne wyzwania związane z integracją tej technologii w pojazdach produkcyjnych. Wyniki tych badań będą kluczowe dla dalszego rozwoju i optymalizacji baterii ze stałym elektrolitem.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Prezes BMW: „Stawianie wyłącznie na elektryki to ślepa uliczka”
Zalety baterii ze stałym elektrolitem
Baterie ASSB (All-Solid-State Battery) zastosowane w testowej limuzynie oferują znaczące przewagi w porównaniu z obecnie używanymi bateriami litowo-jonowymi. Charakteryzują się one wyższą gęstością energetyczną, co oznacza, że w znacznie bardziej kompaktowej przestrzeni są w stanie zgromadzić więcej energii. Przekłada się to na większe zasięgi bez konieczności montowania większych i cięższych baterii, które negatywnie wpływałyby na masę pojazdu.
Baterie wykorzystywane w testowym pojeździe bazującym na modelu i7 łączą sprawdzone zasady konstrukcyjne z generacji Gen5, takie jak pryzmatyczne ogniwa w modułach, z nowymi koncepcjami modułów zaprojektowanymi specjalnie dla integracji ogniw ASSB od Solid Power. To innowacyjne podejście pozwala na optymalne wykorzystanie zalet nowej technologii przy zachowaniu sprawdzonych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo obie firmy uważają, że zastosowanie ogniw energetycznych ze stałym elektrolitem z elektrolitami na bazie siarczków oraz ich integracja w pakiet baterii dostarczy istotnych danych podczas całego programu testowego, który będzie realizowany w najbliższych miesiącach.
Mimo obiecujących postępów, zarówno BMW, jak i Solid Power są w pełni świadomi, że potrzeba jeszcze wielu kroków rozwojowych, aby wdrożyć technologię ASSB w ogólnym systemie magazynowania energii w sposób konkurencyjny. Wyzwania technologiczne i ekonomiczne wciąż pozostają znaczące, ale determinacja obu firm daje nadzieję na przełom w niedalekiej przyszłości. Program testowy ma na celu identyfikację i rozwiązanie potencjalnych problemów przed wprowadzeniem technologii do masowej produkcji.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nissan z przełomem? Baterie ze stałym elektrolitem już niedługo
Długofalowa współpraca i perspektywy rozwoju
Współpraca między obiema firmami rozpoczęła się w 2022 roku, kiedy to zawarły porozumienie umożliwiające niemieckiej marce produkcję baterii ze stałym elektrolitem opracowanych przez amerykański start-up. Transakcja wiązała się z inwestycją 20 milionów dolarów ze strony producenta samochodów. Zaledwie kilka miesięcy później umowa została rozszerzona o licencję obejmującą realizację dodatkowych działań rozwojowych i produkcyjnych ogniw zarówno w Solid Power, jak i w BMW Group, co miało na celu przyspieszenie prac nad projektowaniem i wytwarzaniem ogniw ze stałym elektrolitem.
Pomimo postępów w tej dziedzinie, wprowadzenie tego typu baterii do seryjnych modeli niemieckiej marki wymaga jeszcze czasu. Sam Schuster w rozmowie z magazynem Autocar kilka miesięcy temu wyjaśniał: „Najważniejsza jest bateria litowo-jonowa: nie jest jeszcze skończona. Wciąż obserwujemy poprawę. Nie istnieje jedna uniwersalna bateria. Nie pojawi się. Ale obecnie bateria litowo-jonowa może być stale ulepszana w celu obniżenia kosztów, ponieważ to będzie główny cel”. W ten sposób wskazał główną przeszkodę tej technologii: „Teraz możemy produkować baterie ze stałym elektrolitem, ale koszt opakowania nie uzasadnia ich użycia. Przed bateriami litowo-jonowymi wciąż długa droga”.
Ekspert podkreślił również kwestie ekonomiczne: „Czy klient byłby skłonny zapłacić znacznie wyższą cenę za baterię ze stałym elektrolitem w zamian za być może nieco szybsze ładowanie? Koszt jest jednym z najważniejszych punktów dla nabywców pojazdów elektrycznych. Problem z bateriami ze stałym elektrolitem polega na wyprodukowaniu milionów ogniw baterii po niskiej cenie, z wysoką wydajnością, lepszą jakością i łatwą integracją w pakiecie. To, co widzimy do tej pory, nie jest szybkim postępem, i dlatego jesteśmy dość pewni, że nasza Gen6 będzie używana przez długi czas”. Te słowa pokazują realistyczne podejście BMW do wdrożenia nowej technologii, które balansuje między innowacyjnością a praktycznymi aspektami produkcji masowej.