BYD CATL

BYD rośnie w siłę, ale nie jest liderem. CATL wciąż królem baterii w Chinach

Chiński gigant CATL kontroluje 45,2% rynku baterii, ale BYD rośnie w siłę. Zachód pozostaje uzależniony od azjatyckiej technologii co najmniej do 2028 roku.

Rywalizacja gigantów na chińskim rynku baterii

CATL pozostaje niekwestionowanym liderem chińskiego rynku baterii, kontrolując 45,2% tego sektora. Pozycja firmy jest jednak zagrożona przez rosnącą w siłę BYD, która systematycznie zwiększa swój udział w rynku. Warto zaznaczyć, że Chiny są światowym hegemonem w produkcji baterii elektrycznych, a rywalizacja między tymi dwoma producentami nabiera coraz większego znaczenia.

BYD znany również z produkcji samochodów hybrydowych typu plug-in oraz pojazdów w pełni elektrycznych w 2024 roku znacząco umocnił swoją pozycję na rynku baterii. Firma obecnie kontroluje 25,1% rynku, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu do poprzedniego roku. Ten wzrost odbył się głównie kosztem CATL, którego udział w rynku w ostatnim kwartale poprzedniego roku zmniejszył się o 43%.

Całkowita pojemność zainstalowanych baterii w Chinach w 2024 roku osiągnęła imponujący poziom 548 gigawatów, co przekłada się na wzrost rok do roku o 41,5%. Na szczególną uwagę zasługuje dominacja baterii typu LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych), które stanowią 74,6% całkowitej pojemności, podczas gdy baterie typu NMC (niklowo-kobaltowo-manganowe) odpowiadają za 25,3% rynku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Lider produkcji baterii do aut elektrycznych na czarnej liście USA. CATL pod lupą Pentagonu

Globalna dominacja chińskiego przemysłu bateryjnego

Pozycja Chin w światowej produkcji baterii jest niepodważalna. W 2021 roku kraj ten odpowiadał za około 80% globalnej produkcji. Prognozy wskazują, że nawet do końca 2025 roku udział ten nie spadnie poniżej 65%, co stawia Państwo Środka w pozycji kluczowego gracza na światowym rynku.

Ta sytuacja sprawia, że zarówno Stany Zjednoczone, jak i Europa pozostają zależne od chińskich dostaw baterii do pojazdów elektrycznych. Eksperci nie przewidują znaczących zmian w tej kwestii w najbliższej przyszłości. Pierwsze oznaki możliwego przełamania chińskiej dominacji mogą pojawić się dopiero około 2028 roku, wraz z wprowadzeniem technologii baterii stałych.

Szanse na zmianę układu sił zależą jednak od tego, czy któryś kraj zdoła konkurować z Chinami pod względem kosztów produkcji i możliwości wytwórczych w zakresie nowej technologii. Na razie pozostaje to jedynie w sferze spekulacji, a eksperci zachowują ostrożny sceptycyzm wobec takich prognoz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Szokujące parametry nowych baterii BYD. Tesla i CATL zostają w tyle?

Pozostali gracze na rynku baterii w Chinach

Dominacja CATL i BYD na chińskim rynku baterii elektrycznych jest tak znacząca, że pozostali producenci mają trudności z zaznaczeniem swojej obecności w tym sektorze. Firmy takie jak CALB-Tech, Gotion, EVE Battery czy SVOLT, mimo swoich możliwości produkcyjnych, łącznie nie przekraczają 18% udziału w rynku.

Taka koncentracja produkcji w rękach dwóch głównych graczy ma istotne znaczenie dla przyszłości rynku baterii elektrycznych w Chinach. Może to prowadzić do dalszej polaryzacji rynku, gdzie mniejsi producenci będą zmuszeni do szukania własnych nisz lub innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Sytuacja ta pokazuje również, jak trudne jest wejście na rynek nowych podmiotów i skuteczne konkurowanie. Przewaga technologiczna i produkcyjna CATL oraz BYD stanowi znaczącą barierę wejścia dla potencjalnych konkurentów.