BYD i SAIC zmuszają dostawców do obniżek. Nawet 20% w rok!
Chińscy producenci samochodów elektrycznych stosują agresywną strategię cenową
Produkcja samochodów elektrycznych na dużą skalę stała się obecnie kwestią czystej matematyki i optymalizacji kosztów. Producenci z Państwa Środka wywierają ogromną presję na swoich dostawców, żądając obniżek cen komponentów nawet o 20% rok do roku. Jest to praktyka stosowana powszechnie w branży motoryzacyjnej, jednak w Chinach skala tych wymagań jest znacznie większa niż gdzie indziej.
BYD, wiodący światowy producent samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in, tylko w październiku sprzedał ponad pół miliona pojazdów. Taki wolumen sprzedaży daje firmie ogromną siłę negocjacyjną wobec dostawców komponentów.
W branży motoryzacyjnej obowiązuje prosta zasada – im większy wolumen zamówień składanych u dostawcy, tym większych rabatów można wymagać. Chińscy producenci samochodów elektrycznych i spalinowych okazali się prawdziwymi mistrzami kapitalizmu, produkując miliony pojazdów i zamawiając proporcjonalnie ogromne ilości komponentów.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Szokujące parametry nowych baterii BYD. Tesla i CATL zostają w tyle?
BYD wymaga 10-procentowych obniżek od 2025 roku
Według chińskiego portalu Sina Tech, BYD zwrócił się do swoich dostawców z żądaniem obniżenia cen komponentów o 10%, począwszy od 1 stycznia 2025 roku. Informacja ta została potwierdzona przez wewnętrzną korespondencję firmy, podpisaną przez He Zhiqi, wiceprezesa wykonawczego i dyrektora operacyjnego działu samochodów osobowych.
W komunikacie tym Zhiqi podkreślił, że BYD spodziewa się jeszcze silniejszej konkurencji na chińskim rynku pojazdów elektrycznych w 2025 roku. W celu poprawy konkurencyjności samochodów Grupy BYD cały łańcuch dostaw musi współpracować nad dalszą redukcją kosztów. Co więcej, firma wymaga od dostawców przedstawienia nowych ofert z 10-procentową obniżką do 15 grudnia.
Li Yunfei, dyrektor PR BYD, później potwierdził na chińskim portalu społecznościowym Weibo, że coroczne negocjacje cenowe z dostawcami są standardową praktyką w branży motoryzacyjnej. Według źródeł branżowych cytowanych przez Tencent News, siła negocjacyjna BYD rośnie wraz ze wzrostem sprzedaży, a żądania obniżek cen od dostawców w przedziale 10-20% rocznie są normą. Dostawcy praktycznie nie mają wyboru i muszą przystać na te warunki, chyba że znajdują się w wyjątkowo silnej pozycji rynkowej, a producent nie może znaleźć zamiennika dla ich komponentów.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Trump i Biden razem, a Europa podzielona jak nigdy. Chińskie cła potężnym problemem
Dostawcy wobec presji cenowej gigantów motoryzacyjnych
W obecnej sytuacji rynkowej dostawcy mają bardzo ograniczone pole manewru. Jedynym sposobem na przetrwanie w branży motoryzacyjnej jest pozyskiwanie jak największej liczby klientów i rozpraszanie ryzyka biznesowego między różnych odbiorców. Potwierdza to przykład innego chińskiego giganta – grupy SAIC, która w Europie sprzedaje swoje produkty pod marką MG. Jej spółka zależna Maxus również wysłała 25 listopada list do swoich dostawców z żądaniem 10-procentowej redukcji cen komponentów.
Grupa SAIC przedstawiła w swojej korespondencji pięć konkretnych sposobów, w jakie dostawcy powinni współpracować w celu obniżenia kosztów produkcji. Obejmują one pozyskiwanie tańszych surowców, redukcję zużycia materiałów poprzez innowacje technologiczne oraz usprawnienie procesów produkcyjnych. SAIC zachęca swoich dostawców do ścisłej współpracy w zakresie optymalizacji cen komponentów. Firma kładzie szczególny nacisk na usprawnienie procesów logistycznych i dystrybucyjnych, co ma prowadzić do dodatkowych oszczędności.
Maxus szczególnie podkreśla znaczenie utrzymywania długoterminowych relacji z dostawcami. Jest to kluczowe dla skutecznego wdrażania nowych środków redukcji kosztów w przyszłości.
W branży motoryzacyjnej taka presja na obniżanie cen stała się już normą, a dostawcy muszą się do niej dostosować. Jedynym skutecznym sposobem na przetrwanie w tej sytuacji jest dywersyfikacja portfolio klientów i ciągłe poszukiwanie nowych możliwości optymalizacji kosztów.