
Unia Europejska nie ufa BYD. Rozpoczฤลa dochodzenie
UE wszczyna dochodzenie w sprawie nieuczciwych dotacji z Chin
BYD jest gotowy do rozpoczฤcia prac nad swoimi nowymi obiektami na Wฤgrzech. Jednak Unia Europejska chce siฤ upewniฤ, ลผe marka nie otrzymaลa chiลskich dotacji. Historia relacji miฤdzy Uniฤ Europejskฤ a nieufnoลciฤ wobec chiลskich marek siฤga drugiej poลowy 2023 roku. Juลผ wtedy ostrzegano, ลผe europejska wลadza wykonawcza rozpoczฤลa dochodzenie w sprawie moลผliwego wsparcia lub dotacji dla tych firm ze strony chiลskiego rzฤ du. To dochodzenie zakoลczyลo siฤ w czerwcu 2024 roku, kiedy ogลoszono przyjฤcie ceล na import samochodรณw elektrycznych produkowanych w tym azjatyckim kraju.
Wysokoลฤ tych ceล byลa zrรณลผnicowana w zaleลผnoลci od poziomu wspรณลpracy z dochodzeniem Unii Europejskiej. Jeลli firma wspรณลpracowaลa i nie wykazywaลa oznak finansowania rzฤ dowego, odsetek byล niลผszy. Tak byลo w przypadku marki BYD, ktรณra dziฤki swojej wspรณลpracy i braku dowodรณw na finansowanie rzฤ dowe otrzymaลa korzystniejsze warunki celne w porรณwnaniu z innymi chiลskimi markami.
Pomimo zakoลczenia tamtego dochodzenia, Unia Europejska kontynuuje swoje dziaลania zmierzajฤ ce do wykrycia potencjalnych ลบrรณdeล finansowania chiลskich firm przez ich rzฤ d. Najnowszy kierunek tych dziaลaล prowadzi ponownie do BYD i jego pierwszej fabryki produkujฤ cej samochody elektryczne w Europie.
ZOBACZ RรWNIEลป: BYD rozwaลผa budowฤ trzeciej fabryki w Europie. Ma w tym ukryty cel
BYD pod lupฤ Unii Europejskiej
Unia Europejska bada czy chiลski rzฤ d zapewniล nowe, nieuczciwe dotacje dla BYD na sfinansowanie fabryki produkcji samochodรณw elektrycznych na Wฤgrzech. Jak donosi Automotive News Europe, Komisja Europejska znajduje siฤ obecnie na wstฤpnym etapie dochodzenia, wiฤc udzielenie jasnej odpowiedzi w tej sprawie moลผe potrwaฤ jeszcze kilka miesiฤcy.
We wspomnianym raporcie stwierdza siฤ, ลผe w przypadku znalezienia dowodรณw na nieuczciwe pลatnoลci dla BYD ze strony paลstwa chiลskiego, Komisja Europejska mogลaby podjฤ ฤ dziaลania odwetowe. Konkretnie, mogลoby to przybieraฤ formฤ zmuszenia firmy do sprzedaลผy niektรณrych aktywรณw, ograniczenia zdolnoลci produkcyjnych przez pewien okres, zwrotu dotacji lub zapลaty kary na rzecz Unii Europejskiej.
Na razie nie podano oficjalnych szczegรณลรณw w tej sprawie ani ze strony Komisji Europejskiej, ani ze strony BYD. Jednakลผe zrobiลy to wฤgierskie wลadze, czyli kraju, w ktรณrym powstaje nowy przemysล chiลskiej marki.
ZOBACZ RรWNIEลป:ย Rekordowe cลa nic nie znaczฤ ! Chiลczycy miaลผdลผฤ konkurencjฤ w tym aspekcie
Reakcja wลadz wฤgierskich na dochodzenie UE
Premier Wฤgier, Viktor Orban, ktรณry jest doลฤ krytyczny wobec stanowiska i decyzji politycznych UE, potwierdziล swรณj caลkowity sprzeciw wobec tych dochodzeล dotyczฤ cych firmy o duลผym znaczeniu, ktรณra moลผe stworzyฤ wiele miejsc pracy w regionie. Podobnie rรณwnieลผ Janos Boka, wฤgierski minister ds. europejskich, zapewniล, ลผe wฤgierski rzฤ d nie byล poinformowany o rozpoczฤciu tego dochodzenia. „Nie jest zaskakujฤ ce – i jest powszechnie wiadome – ลผe kaลผda inwestycja realizowana na Wฤgrzech bardzo szybko pojawia siฤ na radarze Komisji, a Komisja ze zdwojonฤ uwagฤ ลledzi kaลผdฤ decyzjฤ dotyczฤ cฤ pomocy paลstwa podejmowanฤ na Wฤgrzech” – stwierdziล Boka w swoim oลwiadczeniu.
Nowa fabryka samochodรณw elektrycznych BYD na Wฤgrzech bฤdzie bardzo waลผnym miejscem dla marki. Produkcja w tym miejscu pozwoli firmie strategicznie ominฤ ฤ europejskie cลa, poniewaลผ samochody bฤdฤ produkowane bezpoลrednio na terenie Unii Europejskiej, a nie importowane z Chin. W tej fabryce bฤdฤ produkowane niektรณre z najpopularniejszych modeli, takie jak Dolphin czy Atto 3, a takลผe inne.
Marka planuje rรณwnieลผ budowฤ dwรณch innych fabryk, jednej w Turcji, a drugiej – wedลug najnowszych raportรณw – w Niemczech. Wszystkie te inwestycje sฤ czฤลciฤ globalnej strategii ekspansji BYD, ktรณra ma na celu umocnienie pozycji firmy na europejskim rynku samochodรณw elektrycznych i unikniฤcie wysokich ceล importowych.