
Bitwa o przetrwanie w Stellantis. Nowy CEO stanie przed trudnymi decyzjami
Stellantis poszukuje nowego dyrektora generalnego
Od odejลcia Carlosa Tavaresa, ktรณry peลniล funkcjฤ dyrektora generalnego Stellantis, koncern motoryzacyjny poszukuje nowego lidera dla 14 marek wchodzฤ cych w jego skลad. Osoba, ktรณra obejmie to stanowisko, bฤdzie musiaลa od samego poczฤ tku dลบwigaฤ na swoich barkach ogromnฤ odpowiedzialnoลฤ.
Kierowanie tak wielkim koncernem jak Stellantis nie jest ลatwym zadaniem, co stanowi dodatkowy powรณd, dla ktรณrego przewodniczฤ cy John Elkann poลwiฤca tyle czasu na znalezienie idealnego kandydata. Jednak w obliczu nagลego odejลcia Carlosa Tavaresa, decyzja ta nie powinna byฤ juลผ dลuลผej odkลadana.
Prawdฤ jest, ลผe gdyby wszystko potoczyลo siฤ zgodnie z planem, Tavares pozostaลby na stanowisku dyrektora generalnego Stellantis do koลca swojego kontraktu w 2025 roku. Jednakลผe nieporozumienia, ktรณre pojawiลy siฤ w ostatnich miesiฤ cach, oraz trudna sytuacja niektรณrych marek w grupie motoryzacyjnej, doprowadziลy do jego wczeลniejszego odejลcia.
ZOBACZ RรWNIEลป: To nie elektryki sฤ problemem. Zaskakujฤ ca deklaracja szefa Stellantisa w Europie
Stellantis musi szybko wybraฤ nowego lidera
Obecnie Elkann musi znaleลบฤ idealny profil kandydata do tak skomplikowanego zadania. Prawda jest taka, ลผe od momentu objฤcia stanowiska, nowy dyrektor generalny bฤdzie musiaล przyjฤ ฤ na siebie wyjฤ tkowฤ odpowiedzialnoลฤ. Mรณwimy przecieลผ o firmie skupiajฤ cej pod swoimi skrzydลami 14 marek.
Wลrรณd najwaลผniejszych i najbardziej znaczฤ cych marek znajdujฤ siฤ Abarth, Alfa Romeo, Citroรซn, Chrysler, Dodge, DS, FIAT, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM i Leapmotor. Oczywiลcie w strukturze koncernu funkcjonujฤ rรณwnieลผ inne oddziaลy, ktรณre sฤ czฤลciฤ caลej organizacji.
Problem polega na tym, ลผe nie wszystkie marki przynoszฤ zyski lub nie dziaลajฤ tak dobrze, jak powinny. To wลaลnie za to Carlos Tavares byล krytykowany w ostatnich miesiฤ cach. Oskarลผano go o zลฤ sytuacjฤ niektรณrych firm naleลผฤ cych do Stellantis. Osoba, ktรณra zajmie jego miejsce, bฤdzie musiaลa zdecydowaฤ o strategii dla poszczegรณlnych marek tworzฤ cych grupฤ. Wtedy okaลผe siฤ, czy Tavares siฤ myliล, czy moลผe wszystko jest zwiฤ zane z problemami, jakie niektรณrzy tradycyjni producenci majฤ z dostosowaniem siฤ do najnowszych zmian w branลผy, podyktowanych przejลciem na mobilnoลฤ zeroemisyjnฤ .
ZOBACZ RรWNIEลป: Byลy szef Stellantisa ostrzega. โChiny sฤ o lata ลwietlne przed Europฤ โ
Niektรณre marki mogฤ zostaฤ sprzedane
Carlos Tavares poczฤ tkowo twierdziล, ลผe marki majฤ sporo czasu na osiฤ gniฤcie rentownoลci i ลผe nie zostanฤ sprzedane w krรณtkim terminie. Pรณลบniej jednak zmieniล swoje stanowisko i faktycznie postawiล nรณลผ na gardle niektรณrym firmom, ktรณre wydajฤ siฤ byฤ najbardziej zagroลผone, takim jak Alfa Romeo i Maserati, choฤ nie sฤ to jedyne marki w trudnej sytuacji.
Pozostaje zobaczyฤ, kto odwaลผy siฤ podjฤ ฤ skomplikowane zadanie dyrektora generalnego Stellantis, firmy, ktรณra tylko w pierwszym pรณลroczu ubiegลego roku odnotowaลa 48-procentowy spadek obrotรณw. Kluczowe bฤdzie rรณwnieลผ to, czy nowy dyrektor bฤdzie w stanie zapewniฤ przetrwanie wszystkich marek w portfolio koncernu.
Przyszลy dyrektor generalny stanie przed trudnym wyzwaniem zrรณwnowaลผenia potrzeb rรณลผnych marek o odmiennych tradycjach, kulturach korporacyjnych i pozycjach rynkowych. Decyzje, ktรณre podejmie, bฤdฤ miaลy dลugofalowy wpลyw nie tylko na przyszลoลฤ samego koncernu, ale rรณwnieลผ na tysiฤ ce pracownikรณw zatrudnionych w rรณลผnych czฤลciach ลwiata, a takลผe na kierunek rozwoju caลej branลผy motoryzacyjnej w kontekลcie rosnฤ cych wymogรณw ลrodowiskowych.