![CATL wymienne baterie](https://e-mobilni.pl/wp-content/uploads/2024/12/catl-1.jpg)
Przełom w elektromobilności? Wymienne baterie CATL zmienisz szybciej niż zrobisz kawę
CATL wprowadza przełomowe baterie – pełne ładowanie w minutę
Chiński gigant branży akumulatorowej CATL od lat dominuje w sektorze baterii do pojazdów elektrycznych. Firma właśnie ogłosiła rewolucyjne rozwiązanie, które może rozwiązać problemy związane z ładowaniem samochodów elektrycznych. W obecnej sytuacji głównym wyzwaniem nie jest już zasięg pojazdów, ale czas potrzebny na uzupełnienie energii, szczególnie przy niedostatecznie rozwiniętej infrastrukturze ładowania.
Warto podkreślić, że CATL jest największym producentem baterii do pojazdów elektrycznych na świecie, utrzymując tę pozycję od ponad dekady dzięki ciągłym innowacjom. Wspólnie z firmą BYD kontrolują ponad 50% światowego rynku baterii, dostarczając swoje produkty licznym producentom samochodów. Ten chiński potentat nieustannie pracuje nad udoskonalaniem swojej technologii.
Najnowsze rozwiązanie CATL czerpie inspirację z systemu wymiany baterii, który przyczynił się do sukcesu firmy NIO. System ten już teraz cieszy się ogromną popularnością w Chinach, gdzie miesięcznie dokonuje się miliony wymian akumulatorów. CATL zamierza udoskonalić tę technologię, znacząco skracając czas potrzebny na wymianę.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Bateria nowej generacji dla elektrycznych ciężarówek. CATL zaprezentował Tectrans-T
Rewolucyjna technologia wymiany baterii
System wymiany baterii, znany również jako battery swap, jest obecnie najszybszym sposobem na uzupełnienie energii w pojeździe elektrycznym. Stacje wymiany umożliwiają zastąpienie rozładowanego akumulatora naładowanym w czasie krótszym niż cztery minuty. Proces jest w pełni zautomatyzowany i nie wymaga wysiadania z samochodu.
W Chinach ta technologia już udowodniła swoją skuteczność, mimo że obecnie stosuje ją niewielu producentów. CATL planuje zmienić tę sytuację poprzez ambitny plan instalacji 30 000 stacji wymiany na terenie Chin. Pierwszych tysiąc stacji ma powstać już w 2025 roku.
Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie sieci stacji wymiany, CATL opracowało własną technologię wymiennych akumulatorów. Za projektem stoi dyrektor generalny firmy, Robin Zheng, który przedstawił nowe baterie o nazwie Choco-SEB (Swapping Electric Blocks), nawiązującej do ich wyglądu przypominającego tabliczkę czekolady.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Szokujące parametry nowych baterii BYD. Tesla i CATL zostają w tyle?
Specyfikacja techniczna i plany na przyszłość
Nowe baterie CATL będą dostępne w dwóch wariantach wagowych: 20 i 25 funtów. Producent przewiduje możliwość stosowania różnych technologii ogniw, w tym popularnych litowo-jonowych, NCM czy LFP. Według specyfikacji akumulatory mają zapewniać zasięg do 600 kilometrów według cyklu testowego CLTC.
Lżejszy wariant baterii jest przeznaczony dla pojazdów miejskich o zasięgu do 500 km, natomiast cięższy model znajdzie zastosowanie w samochodach kompaktowych i użytkowych. Pojemność baterii będzie się wahać między 42 a 70 kWh, w zależności od zastosowanej technologii ogniw. CATL poinformowało, że dziesięć modeli pojazdów zostało już zaprojektowanych z myślą o tym systemie wymiany baterii.
Pierwszy pojazd wykorzystujący nową technologię ma zadebiutować na początku 2025 roku. CATL przewiduje, że do 2030 roku wymiana baterii będzie odpowiadać za jedną trzecią operacji uzupełniania energii w pojazdach elektrycznych w Chinach. Chociaż firma nie ogłosiła jeszcze planów wejścia na rynek europejski, obecność stacji wymiany baterii NIO w Norwegii sugeruje, że ekspansja na Stary Kontynent jest możliwa.