
Chiny znowu zachwyciły. CATL prezentuje przełomowe baterie
CATL rzuca wyzwanie BYD z baterią odzyskującą 520 km w 5 minut
Najnowsze innowacje chińskiego giganta CATL mogą zmienić oblicze elektromobilności. Firma zaprezentowała baterie o zasięgu przekraczającym 1500 kilometrów, zdolne do odzyskania 520 kilometrów w zaledwie 5 minut ładowania, oraz pierwszą baterię sodową. Rynek samochodów elektrycznych staje się areną zaciętej rywalizacji o najszybsze ładowanie. Niedawno BYD ogłosił przełomowe ładowarki o mocy ponad 1000 kW, które pozwalają odzyskać 400 kilometrów zasięgu w 5 minut, a konkurenci, tacy jak Zeekr czy Huawei, zapowiadają jeszcze lepsze wyniki.
CATL podczas wydarzenia „Tech Day” przed Salonem w Szanghaju, ujawnił swoje najnowsze osiągnięcia, które mają zrewolucjonizować branżę. Wśród nich znalazły się ultraszybkie ładowarki, baterie o ekstremalnym zasięgu oraz innowacyjne rozwiązania sodowe. Firma podkreśla, że jej technologie nie tylko podnoszą poprzeczkę w kwestii wydajności, ale także odpowiadają na kluczowe wyzwania elektromobilności, takie jak czas ładowania czy zasięg.
Walka o dominację w segmencie szybkiego ładowania nabiera tempa, a CATL wyraźnie chce być liderem. Innowacje zaprezentowane przez firmę nie tylko odpowiadają na potrzeby konsumentów, ale także stawiają wyzwanie konkurentom, którzy muszą teraz dostosować się do nowych standardów. Czy CATL zdoła przejąć inicjatywę w tej technologicznej batalii?
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Przełom w elektromobilności? Wymienne baterie CATL zmienisz szybciej niż zrobisz kawę
Shenxing drugiej generacji: 520 km w 5 minut ładowania
Podczas „Tech Day” CATL zaprezentował drugą generację baterii Shenxing, która oferuje zasięg 800 kilometrów i obsługuje ładowanie o mocy przekraczającej 1,3 MW. Dzięki temu bateria pozwala odzyskać 520 kilometrów zasięgu w zaledwie 5 minut, co odpowiada imponującej prędkości 2,5 kilometra na sekundę. Warunkiem jest jednak korzystanie z kompatybilnych stacji ładowania o odpowiedniej mocy.
Nowa bateria Shenxing zachowuje wysoką wydajność nawet w trudnych warunkach pogodowych. Przy temperaturze -10°C może naładować się od 5% do 80% w zaledwie 15 minut, a przy niemal wyczerpanej energii przyjmuje do 830 kW mocy. To znaczący postęp w porównaniu do pierwszej generacji Shenxing z 2023 roku, która, będąc baterią litowo-żelazowo-fosforanową (LFP), oferowała 400 kilometrów zasięgu po 10 minutach ładowania.
Technologia CATL pokazuje, że szybkie ładowanie nie musi być ograniczone przez czynniki zewnętrzne. Stabilność w niskich temperaturach i wysoka moc ładowania czynią Shenxing jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań na rynku. To odpowiedź na oczekiwania kierowców, którzy chcą minimalizować czas spędzony na stacjach ładowania.
Freevoy Dual Power: Zasięg 1500 km na jednym ładowaniu
CATL przedstawił również przełomową baterię Freevoy Dual Power, która dzięki architekturze dwurdzeniowej osiąga zasięg ponad 1500 kilometrów na jednym ładowaniu. Firma podkreśla, że to osiągnięcie pozwala samochodom elektrycznym konkurować z hybrydami pod względem dystansu. Konstrukcja baterii inspirowana dwusilnikowymi samolotami, dzieli energię na dwie niezależne strefy: główną i dodatkową, wspierającą wydłużony zasięg.
Przedstawiciel CATL wyjaśnił, że technologia ta zmienia podejście do ograniczeń zasięgu w pojazdach elektrycznych. Połączenie dwóch różnych typów baterii w jednym module optymalizuje zarówno wydajność przy dużych obciążeniach, jak i możliwość pokonywania długich tras. To rozwiązanie może przyciągnąć kierowców, którzy wciąż wahają się przed zakupem auta elektrycznego z obawy o zbyt mały zasięg.
Freevoy Dual Power to nie tylko krok w stronę większego zasięgu, ale także dowód na elastyczność CATL w projektowaniu baterii. Firma pokazuje, że możliwe jest pogodzenie wysokiej mocy z ekstremalnym zasięgiem, co może zmienić sposób, w jaki postrzegamy elektromobilność. Czy ta technologia stanie się standardem w branży?
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Bateria nowej generacji dla elektrycznych ciężarówek. CATL zaprezentował Tectrans-T
Bateria sodowa Naxtra
Największą sensacją wydarzenia była zapowiedź pierwszej baterii sodowej CATL – Naxtra, której produkcja rozpocznie się w grudniu 2025 roku. Bateria ta, kompatybilna z pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi, osiąga rekordową gęstość energetyczną 175 Wh/kg. Dzięki temu hybrydy mogą przejechać ponad 200 kilometrów, a pojazdy elektryczne nawet 500 kilometrów na jednym ładowaniu.
Naxtra wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, trwałością na poziomie 10 000 cykli oraz wyjątkowym bezpieczeństwem. CATL przeprowadził testy, w których bateria była poddawana kompresji, przebijaniu i cięciu piłą, nie wywołując pożaru ani eksplozji. To czyni ją znacznie bezpieczniejszą alternatywą dla tradycyjnych baterii litowych, co jest kluczowe dla producentów i konsumentów.
Bateria sodowa radzi sobie także w ekstremalnych warunkach. Przy -30°C ładuje się od 30% do 80% w 30 minut, zachowując 93% swojej pojemności. Nawet przy zaledwie 10% naładowania pojazdy z Naxtra mogą osiągać prędkość 120 km/h. To rozwiązanie, które może rozwiązać problem niskiej wydajności baterii w zimowym klimacie, czyniąc elektromobilność bardziej dostępną na całym świecie.