CATL buduje fabrykę w Hiszpanii. Lider baterii do aut elektrycznych inwestuje w Europie
CATL – chiński gigant wkracza do Hiszpanii z własną fabryką
Contemporary Amperex Technology Limited, znany jako CATL, jest największym producentem baterii na świecie. W kontekście elektryfikacji i pojazdów elektrycznych, to nazwa, która wybija się ponad wszystkie inne. Mimo że dla wielu może być to nieznana firma, ten chiński producent jest niekwestionowanym liderem w sektorze baterii do pojazdów elektrycznych.
Niedawno gigant bateryjny oficjalnie ogłosił, że zbuduje fabrykę w Hiszpanii, co stanowi kolejny krok w jego globalnej ekspansji. Ta inwestycja, realizowana wspólnie z koncernem Stellantis, pochłonie 4,1 miliarda euro i zostanie zlokalizowana w Saragossie.
Nowa fabryka będzie produkować ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które zyskują coraz większą popularność dzięki dobremu stosunkowi wydajności do kosztów produkcji. Produkcja ma rozpocząć się pod koniec 2026 roku, z planowaną wydajnością na poziomie 50 GWh rocznie.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Bateria nowej generacji dla elektrycznych ciężarówek. CATL zaprezentował Tectrans-T
Historia i rozwój firmy
CATL powstał w 2011 roku w chińskim mieście Ningde, w prowincji Fujian, gdzie założył go Robin Zengen. Początkowo firma działała jako wyspecjalizowana gałąź Amperex Technology Limited, skupiając się na rozwoju rozwiązań magazynowania energii dla pojazdów elektrycznych.
Przełomowym momentem w historii firmy był rok 2012, kiedy CATL nawiązał współpracę z joint venture BMW Brilliance, który stał się pierwszym znaczącym klientem. Co ciekawe, wbrew powszechnym przypuszczeniom, CATL nie jest własnością chińskiego rządu, co potwierdza analiza Financial Times.
Od 2018 roku firma jest notowana na giełdzie w Shenzhen, a mimo znaczącego udziału chińskich inwestorów instytucjonalnych, pozostaje pod kierownictwem swojego założyciela. W ciągu zaledwie dekady CATL przekształcił się z początkującego gracza rynkowego w globalnego lidera, głównie dzięki agresywnym inwestycjom w badania i rozwój.
Globalna obecność i dominacja rynkowa
Główna siedziba CATL znajduje się w Ningde, ale firma zarządza trzynastoma zakładami produkcyjnymi i pięcioma centrami badawczymi na całym świecie, w tym fabrykami w Niemczech i na Węgrzech. Zatrudnia ponad 80 000 pracowników i konsekwentnie umacnia swoją pozycję na globalnym rynku.
CATL jest absolutnym liderem w branży, produkując niemal tyle baterii, co trzej najwięksi konkurenci razem wzięci. W 2023 roku wyprodukował 259,7 GWh baterii, co oznacza wzrost o 40,8% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając 37% udziału w rynku. To ponad dwukrotnie więcej niż drugi w rankingu BYD i znacznie więcej niż pozostali konkurenci: LG Energy Solution, Panasonic czy SK On.
Po raz siódmy z rzędu CATL utrzymał pozycję największego producenta baterii na świecie, co świadczy o stabilności jego pozycji rynkowej. Firma systematycznie zwiększa swoją przewagę nad konkurencją, inwestując w nowe technologie i rozwijając portfolio produktów.
Innowacje technologiczne i rozwój produktów
CATL specjalizuje się w produkcji baterii litowo-jonowych, zarówno w technologii NCM (nikiel, kobalt, mangan), jak i LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej). Firma stale rozwija innowacyjne rozwiązania, czego przykładem są baterie Qilin oraz przełomowa bateria Shenxing Plus – pierwsza na świecie bateria LFP oferująca zasięg ponad 1000 kilometrów.
Firma intensywnie pracuje nad bateriami stałymi, które mogą zapewnić o 40% większy zasięg niż obecne baterie litowo-jonowe. Równolegle rozwija technologię baterii sodowych, które mimo mniejszego zasięgu są znacznie tańsze w produkcji, co czyni je atrakcyjnym rozwiązaniem szczególnie na rynku chińskim, zwłaszcza dla pojazdów miejskich.
Najnowsze baterie sodowe CATL, zaprezentowane w 2021 roku, wyróżniają się zdolnością do działania w ekstremalnych temperaturach, nawet do -40°C. To pokazuje, że firma nie tylko rozwija istniejące technologie, ale także aktywnie poszukuje nowych rozwiązań odpowiadających na różne potrzeby rynku.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chiny kontrolują produkcję baterii do samochodów elektrycznych. Co to oznacza dla Europy?
Współpraca z producentami samochodów
Lista klientów CATL obejmuje największe światowe marki motoryzacyjne, w tym Teslę (której Model 3 i Model Y wykorzystują baterie tego producenta), BMW, Volkswagena, Mercedes-Benz, Forda, Audi, Porsche, Peugeot, Toyotę, Volvo, Polestara, XPeng, Li Auto, Hondę i Nio. To pokazuje, jak szerokie jest spektrum współpracy firmy z branżą motoryzacyjną.
Konkretne modele wykorzystujące baterie CATL to między innymi: Audi Q6 e-tron, BMW i4, iX3 i iX, Ford Capri, Explorer i Mustang Mach-E, Hyundai Kona electric, Mercedes EQE (wybrane wersje), MG4, Nissan Ariya, Peugeot E-208 i E-308, Polestar 2, 3 i 4, Porsche Macan elektryczny, Skoda Enyaq 80X oraz Volkswagen ID.4 w wersji chińskiej. Do tej listy należy dodać również liczne modele chińskich producentów, które nie są sprzedawane w Europie.
Wpływ CATL wykracza jednak poza sektor motoryzacyjny. Firma dostarcza również baterie do magazynowania energii w sieciach elektrycznych, urządzeniach elektronicznych oraz zastosowaniach przemysłowych, co podkreśla jej wszechstronność i kluczową rolę w globalnej transformacji energetycznej.