Xpeng roboty

Chińska firma Xpeng rzuca wyzwanie Tesli. Nie chodzi o elektryki

Chiński gigant Xpeng nie tylko rzuca wyzwanie Tesli na rynku samochodów elektrycznych, ale wkracza na zupełnie nowe terytorium. To strategiczne posunięcie może całkowicie zmienić układ sił w rywalizacji technologicznych potęg.

Chińska firma Xpeng rzuca wyzwanie Tesli, nie tylko w dziedzinie samochodów elektrycznych

Xpeng pozycjonuje się jako jeden z najpoważniejszych rywali Tesli na rynku motoryzacyjnym. Firma zwróciła na siebie uwagę podczas wejścia na rynek europejski, prezentując wysokiej jakości pojazdy elektryczne. Obecnie przedsiębiorstwo sprzedaje w Polsce trzy modele: G6, G9 oraz P7, które wyróżniają się doskonałym wykończeniem, dobrą dynamiką jazdy oraz trafioną estetyką.

W najbliższej przyszłości firma planuje dalszą ekspansję na Starym Kontynencie, wprowadzając nowe pojazdy elektryczne oraz rozwijając swoje usługi przedsprzedażowe i posprzedażowe. Strategia rozwoju chińskiego producenta zakłada stopniowe zwiększanie obecności na europejskim rynku motoryzacyjnym, gdzie konkurencja jest wyjątkowo silna.

Ambicje Xpeng sięgają jednak znacznie dalej niż tylko rynek samochodów elektrycznych. Firma wyraźnie daje do zrozumienia, że zamierza konkurować z Teslą na wielu frontach, przyjmując podobną strategię rozwoju technologicznego i produktowego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla wkracza w erę robotów. Ambitne plany produkcji Optimusa

Przyszłe plany i inwestycje Xpeng w robotykę

Jednym z najbardziej intrygujących projektów firmy jest wprowadzenie na rynek europejski modelu Mona M03 – niedrogiego samochodu elektrycznego, który bije rekordy sprzedaży w Chinach. Jednak plany rozwojowe Xpeng wykraczają znacznie poza branżę motoryzacyjną, co potwierdził niedawno dyrektor generalny firmy.

He Xiaopeng, CEO Xpeng, ogłosił zamiar poważnych inwestycji w zaawansowaną robotykę. Szef firmy uważa, że roboty humanoidalne będą jednym z najbardziej obiecujących projektów w najbliższych latach. W ten sposób Xpeng ponownie rzuci wyzwanie Tesli, tym razem w branży, która nie jest bezpośrednio związana z samochodami elektrycznymi.

Strategia dywersyfikacji działalności świadczy o dalekowzroczności kierownictwa Xpeng oraz o ambicji bycia czymś więcej niż tylko producentem samochodów. Firma chce być postrzegana jako kompleksowy dostawca zaawansowanych rozwiązań technologicznych, podobnie jak Tesla pod kierownictwem Elona Muska.

Xpeng dąży do stworzenia własnego odpowiednika „Tesla Optimus”

„Xpeng pracuje w branży robotów humanoidalnych od pięciu lat i może kontynuować działalność przez kolejne 20 lat, inwestując dodatkowe 50 miliardów juanów, a nawet 100 miliardów juanów” – stwierdził dyrektor generalny Xpeng podczas swojego wystąpienia. Xiaopeng nie podał konkretnej kwoty obecnych lub przyszłych inwestycji firmy w robotykę, chociaż jego plany sugerują, że będą one znaczące.

Przyznał jednocześnie, że obecne nakłady w tym obszarze „można uznać za zachowawcze”, ponieważ firma znajduje się wciąż na wczesnym etapie wchodzenia do tego fascynującego sektora. Zapewnił jednak, że Xpeng jest „gotowy do zainwestowania znacznie większych środków” w rozwój technologii robotów.

Już w 2020 roku Xpeng zaprezentował swojego własnego robota humanoidalnego o nazwie „Iron”, który ma stanowić główną konkurencję dla Tesli Optimus. Kierownictwo firmy nie potwierdziło wówczas, kiedy urządzenie trafi na rynek, chociaż zapewnili, że jest to inwestycja zaplanowana w bardzo długiej perspektywie czasowej. Jeśli miałoby dojść do zrównania się z Teslą, mogłoby to nastąpić w pełni w ciągu następnej dekady, mimo że Elon Musk twierdzi, że stanie się to przed końcem obecnej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: To nie będą samochody. Tesla buduje nową megafabrykę

Rosnąca konkurencja w sektorze robotyki humanoidalnej

Xpeng i Tesla nie są jedynymi firmami inwestującymi w sektor robotów humanoidalnych. Również inna chińska firma, Leapmotor, podjęła podobne działania, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tą technologią wśród producentów samochodów elektrycznych.

Zhu Jiangming, dyrektor generalny Leapmotor, potwierdził niedawno podczas konferencji, że marka stworzyła własny zespół robotyczny. Ten nowy dział zatrudnił „dziesiątki osób” do pracy nad rozwojem tego obszaru, który znajduje się w fazie wstępnych badań. Głównym celem firmy jest przygotowanie robotów do pracy we własnym przemyśle motoryzacyjnym, szczególnie w fabrykach.

Trend inwestowania w robotykę przez producentów samochodów elektrycznych pokazuje, jak bardzo zaciera się granica między tradycyjnymi producentami samochodów a firmami technologicznymi. W przyszłości możemy spodziewać się, że wiodący producenci pojazdów elektrycznych będą również liderami w dziedzinie zaawansowanej robotyki i automatyzacji.