Dacia 2026 elektryk

Dacia pracuje nad nowym elektrykiem. Ma być tańszy i lepszy niż Spring

Dacia szykuje przełom na rynku pojazdów elektrycznych. Nowy model ma całkowicie zmienić postrzeganie przystępnych cenowo elektryków, oferując technologię, o której właściciele Springa mogą tylko pomarzyć.

Nowy samochód elektryczny spróbuje pobić Springa

W 2021 roku Dacia zrewolucjonizowała rynek, wprowadzając swojego pierwszego elektryka – Springa. Ten ekonomiczny, miejski pojazd okazał się sukcesem wśród kierowców poszukujących niezbędnych funkcji do poruszania się po mieście. W ostatnich latach rynek samochodów elektrycznych doświadczył bezprecedensowego wzrostu. Choć Dacia utrzymuje gamę modeli opartych na silnikach spalinowych, to hybrydy zaczynają znajdować w niej swoje miejsce, ale to nie jedyna technologia, która rozpoczyna jej nową erę elektryczną.

Już w 2021 roku marka wprowadziła na rynek Springa jako niedrogi samochód elektryczny, który ugruntował swoją pozycję jako jedna z najbardziej interesujących opcji w segmencie miejskim. Z ponad 150 000 rejestracjami, ten mały pojazd użytkowy udowodnił, że mobilność elektryczna może być przystępna cenowo i funkcjonalna bez potrzeby posiadania wielkich luksusów. Strategia Dacii Spring oparta na prostocie i cenie jest kontynuowana w nowych planach marki.

Dacia Spring stała się punktem odniesienia dzięki swojemu pragmatycznemu podejściu. Z podstawowym wyposażeniem, prostymi materiałami i skromnymi osiągami, przyciągnęła wielu nabywców poszukujących drugiego samochodu lub efektywnej alternatywy dla dojazdów miejskich. Jej zasięg, choć ograniczony w porównaniu z innymi modelami elektrycznymi, nie stanowił przeszkody w akceptacji na rynku. W rzeczywistości jej niskie koszty zakupu i utrzymania uczyniły ją idealną opcją dla tych, którzy chcą dołączyć do elektrycznej mobilności bez dokonywania dużej inwestycji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dacia Spring 2025. Wersje, silniki, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć

Nowy model elektryczny Dacii – premiera w 2026 roku

Wobec sukcesu Springa, Dacia zdecydowała się rozszerzyć swoją ofertę niedrogich samochodów elektrycznych i pracuje już nad nowym modelem, który ujrzy światło dzienne w 2026 roku. Ten przyszły elektryczny samochód będzie bazował na nadchodzącym elektrycznym Renault Twingo i będzie kontynuował filozofię marki: oferować przystępną, praktyczną i funkcjonalną mobilność miejską.

Choć nie wszystkie szczegóły nowego modelu są znane, wiadomo już, że będzie on produkowany w Europie (co pozwoli uniknąć ceł) i poprawi różne aspekty w porównaniu do Springa. Tak zapowiedział dyrektor generalny marki, Luca de Meo, w wywiadzie dla magazynu „Autocar”. Oczekuje się, że nowy model zaoferuje większy zasięg, lepszą wydajność i nieco bardziej kompletne wyposażenie, nie tracąc z oczu istoty Dacii: prostoty i dobrego stosunku jakości do ceny.

Jednym z najbardziej atrakcyjnych punktów nowej elektrycznej Dacii będzie jej cena. Szacuje się, że wersja podstawowa będzie kosztować około 18 000 euro, nie licząc zniżek ani dotacji rządowych. To pozycjonowałoby ją jako jedną z najbardziej przystępnych opcji na rynku dla osób poszukujących kompaktowego i ekonomicznego samochodu elektrycznego.

Zaawansowana technologia w przystępnej cenie

Technologia nowego modelu będzie pochodzić bezpośrednio od jego braci z Renault: Renault 5, Renault 4, a przede wszystkim Renault Twingo. Modele te wykorzystują platformę AmpR Small, wcześniej znaną jako CMF-B, opracowaną we współpracy z Nissanem, przed utworzeniem firmy Ampere. W tej architekturze system akumulatorów składa się z czterech modułów o dużej pojemności. Dla Renault 5 istnieją wersje z akumulatorami o pojemności 40 kWh i 52 kWh. To znacznie lepsze parametry w porównaniu z obecną Dacią Spring, która osiąga zasięg 225 km dzięki baterii o pojemności 26,8 kWh.

Innym ważnym czynnikiem jest maksymalna moc ładowania. Dacia Spring, przy prądzie stałym, osiąga do 30 kW z opcjonalnym szybkim ładowaniem, co pozwala naładować samochód od 20% do 80% w 45 minut. Dla porównania, Renault 5 oparty na platformie AmpR Small oferuje prędkość ładowania do 80 kW nawet w swojej podstawowej wersji, ponad dwukrotnie zwiększając moc poprzedniego modelu.

Jeśli nowy model Dacii powtórzy sukces Springa, może stać się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie. Popyt na przystępne cenowo pojazdy elektryczne nadal rośnie, a Dacia wydaje się być w uprzywilejowanej pozycji, aby zaspokoić tę potrzebę dzięki swojemu podejściu oferującemu niski koszt i funkcjonalność.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce 2025. Ranking

Strategiczne pozycjonowanie w europejskiej ofercie elektrycznych pojazdów

Nowa Dacia będzie musiała znaleźć swoją niszę w ramach strategii handlowej, która będzie obejmować stopniowane opcje, takie jak R4 i Twingo, unikając nakładania się w gamie. Ta wszechstronna platforma jest kluczowa w obniżeniu kosztów produkcji o 30% w porównaniu do starego Renault Zoe. Co więcej, pozwoliła Luce de Meo skrócić czas rozwoju do zaledwie 16 miesięcy, przewyższając nawet zwinność chińskich producentów i konsolidując innowacje w zakresie efektywności przemysłowej.

Ten nowy model elektryczny będzie musiał konkurować na rynku europejskim, na którym zapotrzebowanie na niedrogie samochody elektryczne stale rośnie. Dacia z jej reputacją dostarczania przystępnych cenowo pojazdów może mieć znaczącą przewagę w tym segmencie. Podejście marki do prostoty i funkcjonalności przemawia do konsumentów, którzy chcą przejść na mobilność elektryczną bez wysokich kosztów początkowych.

Dacia konsekwentnie realizuje swoją strategię oferowania samochodów, które spełniają podstawowe potrzeby mobilności bez zbędnych dodatków zwiększających cenę. Ta filozofia sprawdziła się w przypadku Springa i wszystko wskazuje na to, że będzie kontynuowana w nadchodzącym modelu elektrycznym. Przez skupienie się na tym, czego konsumenci naprawdę potrzebują, Dacia znalazła niszę, która pozwala jej prosperować nawet na konkurencyjnym rynku samochodów elektrycznych.