
Dominacja Chin, Europa się broni. Chodzi o sprzedaż elektryków
Tesla Model Y nadal na szczycie, ale chińska konkurencja depcze im po piętach
Tesla Model Y zdecydowanie zdominowała rynek w 2024 roku, jednak aż siedem z dziesięciu najlepiej sprzedających się modeli pochodzi od chińskich producentów. Samochody elektryczne kontynuują swoją ekspansję na globalnym rynku, a ranking najlepiej sprzedających się modeli w 2024 roku pokazuje to bardzo wyraźnie – mobilność zeroemisyjna przestała być domeną nielicznych. W ubiegłym roku na całym świecie sprzedano 10,4 miliona samochodów elektrycznych z akumulatorami (BEV), co oznacza wzrost o 14% w porównaniu z 2023 rokiem.
Dokładna analiza tych danych prowadzi jednak do zaskakujących wniosków. Tesla zajęła pierwsze miejsce w rankingu za 2024 rok, choć istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie powtórzy tego sukcesu w bieżącym roku ze względu na polityczne zaangażowanie Elona Muska w działania administracji Donalda Trumpa. Uwagę zwraca również niepowstrzymany rozwój chińskich marek oraz niemal całkowita nieobecność europejskich producentów w pierwszej dziesiątce.
Ten stan rzeczy jasno odzwierciedla głębokie zmiany, jakie zachodzą obecnie w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Dominacja Chin w sektorze elektromobilności staje się coraz bardziej widoczna, podczas gdy Europa traci swoją tradycyjnie silną pozycję w branży automotive.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce 2025. Ranking
Ranking sprzedaży ujawnia chińską dominację
Portal Automovista24 zebrał dane dotyczące globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych w 2024 roku, pochodzące z J.D. Power, a wyniki są jednoznaczne – Tesla pozostaje punktem odniesienia na tym rynku, przynajmniej na razie. Szybki przegląd pierwszej dziesiątki pozwala wyciągnąć kilka interesujących wniosków. Po pierwsze, dominacja Modelu Y nad konkurencją pozostaje przytłaczająca. Po drugie, chińskie marki zajęły mocne pozycje i dominują w większości rankingu.
Oto lista 10 najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych na świecie w 2024 roku:
- Tesla Model Y – 1 174 283 sztuk;
- Tesla Model 3 – 529 170 sztuk;
- BYD Seagull / Dolphin Mini – 472 798 sztuk;
- BYD Yuan Plus / Atto 3 – 339 656 sztuk;
- Wulling Mini – 261 182 sztuki;
- BYD Dolphin – 217 018 sztuk;
- Wulling Bingo – 215 781 sztuk;
- Aion Y – 161 686 sztuk;
- Volkswagen ID.3 – 149 919 sztuk;
- Changan Lumin – 145 494 sztuk.
Jak widać, wyniki Tesli Model Y drugi rok z rzędu były nieosiągalne dla jakiegokolwiek innego samochodu elektrycznego. SUV firmy Elona Muska zaliczył dwa kolejne lata z doskonałymi wynikami, choć istnieją wątpliwości, czy uda mu się to po raz trzeci.
Przyszłość należy do Chin, Europa w defensywie
W tym roku Tesla zaprezentowała największą aktualizację swojego modelu – Tesla Model Y Juniper, co powinno pobudzić sprzedaż. Jednak podczas przejścia z poprzedniego modelu na aktualny wystąpił okres, w którym pojazd nie był sprzedawany, co będzie miało konsekwencje dla wyników na koniec roku. Biorąc pod uwagę przewagę nad Modelem 3, możliwe jest, że Model Y ponownie zostanie najlepiej sprzedającym się elektrykiem, ale prawdopodobnie jego liczby będą niższe niż w poprzednim roku.
Model 3, zajmujący drugą pozycję, przewodził grupie pościgowej z bardziej racjonalnymi wynikami, przekraczając jednak pół miliona zarejestrowanych egzemplarzy – czego nie udało się osiągnąć żadnemu innemu modelowi jakiejkolwiek marki. Od trzeciego miejsca w dół, z wyjątkiem ósmej pozycji, wszystkie obecne modele pochodzą od chińskich marek, co jest wyraźną zapowiedzią tego, co nas czeka.
Producent z największą liczbą modeli w pierwszej dziesiątce to BYD, co nie jest przypadkiem. Przez cały 2024 rok była to jedyna firma, która rywalizowała z Teslą o miano producenta sprzedającego najwięcej samochodów elektrycznych – bitwę tę ostatecznie przegrała, ale niewiele brakowało.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BYD Tang 2025. Wersje, silniki ceny. Co można kupić?
BYD tuż za Teslą – czy nastąpi zmiana lidera?
Całkowita sprzedaż amerykańskiej marki w ubiegłym roku wyniosła 1 790 000 samochodów (o 1,1% mniej niż w 2023 roku), wszystkie zeroemisyjne. BYD znacznie przewyższył ją pod względem całkowitej sprzedaży samochodów, osiągając 4 250 370 sprzedanych pojazdów. Jednak chińska firma sprzedaje zarówno hybrydy plug-in, jak i modele w 100% elektryczne, przy czym te pierwsze mają większy udział w jej sprzedaży.
Hybrydy stanowiły 2 458 378 sztuk, czyli 58%, podczas gdy na samochody w pełni elektryczne BYD przypadło 42%: 1 764 992 sztuki. Firma była więc o krok od wyprzedzenia swojego rywala, ale jest pewna dana, która daje jej nadzieję na 2025 rok – podczas gdy Tesla zmniejszyła swoje dostawy o 1,1%, BYD zanotował wzrost o 12%. Jeśli te trendy się utrzymają, możliwe, że w tym roku nastąpi zmiana lidera.
W pozostałych pozycjach zwraca uwagę fakt, że w wielu przypadkach wśród najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych na świecie znalazły się modele sprzedawane wyłącznie na chińskim rynku, co świadczy o jego ogromnym znaczeniu. Prezentują one wspólne cechy, takie jak niewielkie rozmiary i przystępna cena (w przypadku Wulling Mini i Changan Lumin), co pokazuje, że te czynniki są kluczowe dla demokratyzacji samochodów zeroemisyjnych.
Na koniec warto wspomnieć o Volkswagenie ID.3, ponieważ jest to jedyny pojazd europejskiego pochodzenia, który stawia opór dominacji Tesli i napierającym chińskim markom. Jego obecność w pierwszej dziesiątce to symboliczny znak, że Europa wciąż próbuje utrzymać pozycję w globalnym wyścigu elektromobilności, choć widać wyraźnie, że stary kontynent ma coraz trudniejsze zadanie w konkurencji z dynamicznie rozwijającym się rynkiem azjatyckim.