Donut Lab silnik elektryczny Verge

Przyszłość elektryków jest… w kształcie pączka. Rewolucyjny silnik z Finlandii

Fińska firma prezentuje przełomowy silnik elektryczny w kształcie pączka. Lekki, wydajny i uniwersalny może zrewolucjonizować transport na zawsze. Czemu jest tak wyjątkowy?

Rewolucyjny silnik elektryczny w kształcie pączka debiutuje na targach CES

Targi CES w Las Vegas, największe wydarzenie technologiczne na świecie, stały się areną prezentacji przełomowego silnika elektrycznego. Firma Donut Lab zaprezentowała tam swoją innowacyjną gamę wysokowydajnych jednostek napędowych przeznaczonych do różnego typu pojazdów elektrycznych. Wydarzenie to przyciągnęło ogromną uwagę zarówno zwiedzających, jak i ekspertów branżowych.

W czasie tegorocznej edycji targów branża motoryzacyjna zaznaczyła swoją silną obecność, z takimi gigantami jak BMW prezentującymi swoje najnowsze rozwiązania technologiczne oraz Hondą przedstawiającą wizję przyszłych samochodów elektrycznych. Jednak to właśnie fińska firma Donut Lab skradła show, demonstrując najbardziej imponującą na świecie linię silników elektrycznych.

Szczególną uwagę zwraca nietypowy kształt jednostki napędowej, który stał się również inspiracją dla nazwy firmy. To innowacyjne rozwiązanie techniczne stanowi prawdziwy przełom w dziedzinie napędów elektrycznych, oferując unikalne połączenie wydajności i kompaktowych rozmiarów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: SVolt z innowacyjną baterią. Od 10 do 80 procent w mniej niż 9 minut

Historia i rozwój innowacyjnego napędu

Firma Donut Lab, mająca swoją siedzibę w okolicach Helsinek, jest spółką zależną fińskiego producenta motocykli Verge Motorcycles. Pierwszy silnik w charakterystycznym kształcie pączka został opracowany w 2020 roku, znajdując zastosowanie w elektrycznym motocyklu Verge TS.

Motocykl ten wyróżnia się niezwykłym wyglądem, szczególnie tylnego koła, które jest całkowicie puste w środku – bez tradycyjnej piasty. Jest to możliwe dzięki zintegrowaniu silnika bezpośrednio w strukturę koła. Model TS, oferuje imponujący zasięg do 375 kilometrów na jednym ładowaniu oraz moment obrotowy sięgający 1 200 Nm.

Cena tego technologicznego cudu nie należy do najniższych – waha się między mniej więcej 142 610 zł a nawet około 235 195 zł. Jednak zastosowana technologia integracji silnika bezpośrednio w kole eliminuje potrzebę stosowania tradycyjnego układu przeniesienia napędu, co według producenta przekłada się na znacznie mniejszą masę pojazdu oraz prostszą i tańszą produkcję.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Koniec obaw o żywotność baterii w autach elektrycznych. Przełomowe odkrycie niemieckich specjalistów

Wszechstronne zastosowania nowej technologii

Na targach CES Donut Lab zaprezentował pięć różnych wariantów swojego rewolucyjnego silnika piastowego, każdy przeznaczony do innego zastosowania. Najbardziej imponująca jest wersja samochodowa o mocy 630 kW, ale w ofercie znalazły się również jednostki o mocy 200 kW do ciężarówek oraz 150 kW do motocykli.

W gamie produktów nie zabrakło również mniejszych jednostek – 15 kW do skuterów i motorowerów elektrycznych oraz najmniejszego „minipączka” o mocy 3 kW, przeznaczonego do dronów. Ta różnorodność pokazuje uniwersalność i elastyczność nowej technologii.

Firma nie ogranicza się jednak tylko do samych silników. W ramach swojej modularnej platformy Donut, Donut Lab oferuje również inne kluczowe komponenty, takie jak moduły akumulatorów, jednostki komputerowe oraz specjalistyczne oprogramowanie do kontroli pojazdów, tworząc kompleksowe rozwiązanie dla przemysłu motoryzacyjnego.