Elektryczna Mazda znika z USA. W Europie jeszcze żyje, choć sprzedaje się gorzej nawet od MX-5
Inne podejście Japończyków nie zawsze się opłaca
Japończycy próbowali podejść do tematu inaczej niż wszyscy, ale to doprowadziło do podjęcia bardzo złych decyzji. Głównym problemem samochodów elektrycznych w dużym skrócie jest ich ograniczona użyteczność, a potem cena. Mazda świadomie zaproponowała pogorszoną użyteczność, jednocześnie nadal nie oferując rozsądnej ceny.
MX-30 otrzymał bowiem akumulator o pojemności zaledwie 30 kWh, co tak naprawdę nie przystoi nowoczesnym samochodom elektrycznym. Dzięki temu samochód był w stanie zaoferować niecałe 200 kilometrów realnego zasięgu, co Mazda tłumaczyła na wiele doskonale znanych sposobów. Wystarczy na codzienne dojazdy, średnia podróż w Europie itd. itp.
Niewielki zasiÄ™g i ograniczonÄ… użyteczność miaÅ‚a ratować cena. Obecna cena 161 100 zÅ‚ biorÄ…c pod uwagÄ™ parametry samochodu to jednak kiepski żart. Mazda w Polsce bardzo mocno promuje ten model, bowiem wchodzÄ…c na mazda.pl pojawia siÄ™ ogromne zdjÄ™cie i oferta wÅ‚aÅ›nie tego modelu. Efekty dziaÅ‚aÅ„ Mazdy w caÅ‚ej Europie sÄ… jednak przeciÄ™tne. W pierwszej poÅ‚owie roku sprzedaÅ‚o siÄ™ bowiem 3 896 egzemplarzy tego modelu (dane Jato dla 28 europejskich rynków). To najgorszy wynik spoÅ›ród wszystkich modeli marki – lepiej sprzedaje siÄ™ nawet roadster MX-5.
Biorąc pod uwagę wielkość rynek, to duża porażka
Prawda jest jednak taka, że na Starym Kontynencie sprzedaż nie wyglÄ…da na tyle źle, aby wycofywać model albo podejmować agresywne decyzje biznesowe. W Stanach Zjednoczonych wyglÄ…da to już jednak zupeÅ‚nie inaczej. W tym roku sprzedano tam zaledwie… 66 egzemplarzy modelu MX-30 i to pomimo korzystniejszej ceny. Za Oceanem bazowa wersja kosztuje bowiem nieco ponad 34 tysiÄ…ce dolarów, a wiÄ™c ponad 20 tysiÄ™cy zÅ‚otych mniej niż w Polsce.
Decyzja jednak zapadła i samochód po trzech latach na rynku nie doczeka się roku modelowego 2024. Według serwisu carscoops.com zostało jeszcze 15 samochodów, które można kupić. Potem Mazda zostanie bez samochodu elektrycznego na jednym z najważniejszych światowych rynków, co może być dla niej problemem.
Wydaje siÄ™, że to doskonaÅ‚y przykÅ‚ad biznesowej ignorancji. Niedawno pisaliÅ›my o Hondzie e, a teraz mamy kolejny przykÅ‚ad. Nie jest przypadkiem, że mowa o dwóch japoÅ„skich markach. CzÄ™sto chcÄ… one iść pod prÄ…d, ale nie zawsze siÄ™ udaje. Zaproponowanie tego samochodu od poczÄ…tku „Å›mierdziaÅ‚o” problemami i nawet najlepszy PR tego nie zmieni. Ostatecznie decydujÄ… klienci, którzy najczęściej znajdujÄ… korzystniejsze cenowo i jakoÅ›ciowo zelektryfikowane samochody.
Skomentuj