
Ford Explorer EV 2025. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić.
Elektryczny Ford Explorer jest SUV-em segmentu C opartym o platformę MEB stworzoną przez grupę Volkswagena. Auto dzieli więc część podzespołów z pozostałymi elektrykami niemieckiego koncernu i jest produkowane w fabryce w Kolonii. Wykorzystanie platformy jest efektem współpracy pomiędzy dwoma koncernami, a podczas wprowadzaniu pojazdu na rynek Ford wprost stwierdził, że elektryczny Explorer ma połączyć niemiecką inżynierię z ikonicznym amerykańskim SUV-em.
Choć Ford celowo zaprojektował wymiary samochodu w taki sposób, aby znalazły się one pomiędzy wartościami Volkswagenów ID.3 i ID.4 to siłą rzeczy jest ich konkurencją.
Ford Explorer – wymiary
Ford Explorer ma 4468 mm długości, 2063 mm szerokości wraz z lusterkami, a także 1630 mm lub 1639 mm wysokości (wartości kolejno dla wersji z napędem na tylną oś oraz na obie osie). Rozstaw osi to natomiast 2767 mm. Masa pojazdu waha się od 1908 do 2179 kg, zależnie od wybranej wersji oraz napędu.
W kwestii przestrzeni bagażowej Explorer oferuje 440 l do górnej krawędzi tylnej kanapy. Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń możemy otrzymać maksymalnie 1460 litrów przestrzeni ładunkowej (liczonych do dachu samochodu). Ci którzy zdecydują się na elektrycznego Forda dostają więc całkiem sporo przestrzeni we wnętrzu oraz dość duży bagażnik, jak na tę klasę samochodów.
Napędy w Fordzie Explorer EV
Elektrycznego Forda Explorera w Polsce możemy skonfigurować z trzema wariantami napędu. Wersja z napędem na jedną oś jest dostępna z silnikiem o mocy 170 KM mechanicznych oraz 310 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest on zasilany jest z baterii o pojemności 52kWh, którą można ładować prądem stałym do 145 kW. Samochód od 0 do 100 km/h przyśpiesza w 8,7 sekundy, natomiast zasięg według metodologii WLTP wynosi do 378 km.
W mocniejszym wariancie dostajemy 286 KM mocy oraz 545 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ten układ zasilany jest baterią o pojemności 77 kWh, którą możemy ładować prądem stałym do 135 kW. Explorer z tym silnikiem przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy, natomiast znacząco wzrasta zasięg – do 602 km według WLTP.
Najmocniejszy Explorer w ofercie dostępny jest tylko, gdy zdecydujemy się na wersję napędzaną na obie osie. Samochód dysponuje wówczas mocą 340 KM oraz momentem obrotowym na poziomie 134 Nm na przedniej osi oraz 545 Nm na tylnej. Układ zasilany jest z baterii o pojemności 79 kWh, którą można ładować prądem stałym do aż 185 kW. Elektryczny Ford Explorer z napędem na cztery koła od 0 do 100 km/h przyśpiesza w 5,3 sekundy. Z powodu nieco wyższej wagi i większej mocy spada jednak zasięg samochodu, który według WLTP wynosi do 566 km.
Wersje wyposażenia elektrycznego Forda
W Polsce Ford Explorer oferowany jest w dwóch wariantach wyposażenia – Explorer oraz Premium. Już bazowa wersja jest jednak bardzo bogato wyposażona. Dostajemy w niej m.in. system zmniejszania skutków kolizji, tempomat adaptacyjny, system monitorowania martwego pola oraz ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, 19-calowe felgi (stalowe dla najsłabszego silnika, aluminiowe dla dwóch pozostałych), przednie i tylne światła w technologii LED, system multimedialny z ekranem o przekątnej 14,6 cala oraz bezprzewodową obsługą Android Auto i Apple CarPlay, automatyczną dwustrefową klimatyzację, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, podgrzewane przednie fotele, a także fotel kierowcy z elektryczną regulacją w 12 kierunkach i funkcją masażu.
Jeżeli zdecydujemy się na wersję Premium do dodatkowo otrzymamy m.in. 20-calowe felgi aluminiowe, matrycowe reflektory, bezdotykową obsługę klapy bagażnika, system audio B&O o mocy 480W, tapicerkę ze skróty ekologicznej Sensico oraz ambientowe oświetlenie.
Pakiety dodatkowe, opcje
Kupując elektrycznego Explorera możemy także pokusić się o kilka dodatkowych opcji. Dla bazowej wersji Ford przewidział m.in. możliwość zakupu punktów mocowania przegrody bagażowej (300 zł), Pakiet Driver Assistance (8 350 zł), który zawiera m.in. asystenta utrzymania pasa ruchu wraz z możliwością jego zmiany, system wspomagający parkowanie, system kamer 360 stopni, a także wyświetlacz typu HUD. Dodatkowo możemy też pokusić się o pompę ciepła (6 300 zł) oraz przednie fotele z certyfikatem AGR (3 900 zł).
Wersję Premium możemy doposażyć w Pakiet Driver Assistance (5 850 zł), który jest tańszy ponieważ część pakietu jest standardem w wyższej wersji. Dokupić możemy także 21-calowe felgi (2 500 zł), pompę ciepła (6 300 zł), panoramiczny dach (5 400 zł) oraz przednie fotele z certyfikatem AGR (1 800 zł), które również są tańsze, bo część funkcji jest bazowo w wariancie Premium.
Ford Explorer na polskim rynku dostępny jest w 6 wariantach kolorystycznych. Ford Explorer kolory lakieru to:
- Arctic Blue – bez dopłaty;
- Frozen White – 1 500 zł;
- Magnetic Grey, Agate Black – 3 000 zł;
- Lucid Red, Blue my mind – 4 500 zł.
Warto przy tym dodać, że Ford nie przewidział możliwości zakupu samochodu z czarnym dachem.
Ford Explorer EV 2025 – cena
Polskie ceny elektrycznego Forda Explorera w 2025 roku rozpoczynają się od 169 900 zł na bazową wersję z najmniejsza baterią. Poniżej prezentujemy pełny cennik tego modelu:
- Ford Explorer 52 kWh – 169 900 zł;
- Ford Explorer 77 kWh – 191 270 zł;
- Ford Explorer AWD 79 kWh – 216 270 zł;
- Ford Explorer Premium 52 kWh – 182 270 zł;
- Ford Explorer Premium 77 kWh – 200 270 zł;
- Ford Explorer Premium AWD 79 kWh – 225 270 zł.
Oczywiście cenę elektryczne Forda Explorer można obniżyć o nawet 40 000 zł korzystają z programu „naszEauto”.