Ford fabryka Indonezja

Ford ucieka z Europy do egzotycznego kraju. Będzie budował nową fabrykę i wydobywał tam nikiel do baterii

Ford planuje otworzyć nową fabrykę samochodów elektrycznych w Indonezji, największym na świecie producencie niklu, kluczowego surowca do produkcji baterii. Inwestycja o wartości 4,5 miliarda dolarów, realizowana we współpracy z Vale i Zhejiang Huayou Cobalt, ma pozwolić koncernowi na produkcję 120 000 ton niklu rocznie i umocnienie swojej pozycji na dynamicznie rozwijającym się rynku azjatyckim.

Strategiczna decyzja Forda na rynku azjatyckim

Ford planuje otworzyć nową fabrykę w Indonezji, kraju będącym największym producentem niklu na świecie. Choć plany nie zostały jeszcze oficjalnie ogłoszone, są praktycznie przesądzone. Informację tę potwierdził wiceminister przemysłu Indonezji, Faisol Riza, który zdradził, że firma zobowiązała się uruchomić zakład produkcyjny już w przyszłym roku.

Amerykański koncern nie poprzestaje jednak na samej fabryce pojazdów. W ramach współpracy z partnerami Vale i Zhejiang Huayou Cobalt Ford zainwestuje 4,5 miliarda dolarów w zakład przetwarzania i rafinacji niklu. Nowa instalacja ma rozpocząć działalność w 2026 roku i osiągnie roczną produkcję 120 000 ton niklu przeznaczonego do baterii samochodów elektrycznych.

Decyzja o wejściu na rynek indonezyjski nie jest przypadkowa. W przeciwieństwie do rynków europejskich i północnoamerykańskich, gdzie Ford boryka się z trudnościami i przeprowadza zwolnienia, Indonezja oferuje rozwijający się rynek z mniejszą liczbą regulacji i znacznym potencjałem rozwojowym. Dodatkowo niższe koszty produkcji czynią ten kraj szczególnie atrakcyjnym dla producentów szukających większej rentowności.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ford oficjalnie pokazał Pumę Gen-E. Zasięg, bateria, moc, wersje, ceny

Znaczenie niklu w produkcji pojazdów elektrycznych

Nikiel stanowi jeden z kluczowych surowców wykorzystywanych w produkcji baterii do samochodów elektrycznych. W standardowej baterii o pojemności 60 kWh wykorzystującej ogniwa NCM lub NCA znajduje się około 28-30 kilogramów niklu. W przypadku modelu Ford F-150 Lightning wyposażonego w znacznie większą baterię ilość ta jest niemal dwukrotnie większa.

Bliskość źródła tego cennego surowca ma ogromne znaczenie dla producentów. Indonezja posiada największe na świecie złoża niklu szacowane przez Amerykańską Służbę Geologiczną (USGS) na około 55 milionów ton, co stanowi ponad 42 procent znanych światowych rezerw ocenianych na około 130 milionów ton.

W 2023 roku Indonezja odpowiadała za 40,2 procent światowej produkcji niklu według danych S&P Global Market Intelligence. Prognozy wskazują, że do 2030 roku kraj ten będzie odpowiedzialny za ponad połowę globalnej produkcji tego surowca. W samym 2023 roku produkcja osiągnęła poziom 1,8 miliona ton, co oznacza wzrost o 21 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ford Capri 2024. Cena, wersje, zasięg, bagażnik. Co warto wiedzieć o nowości Forda?

Indonezyjska strategia rozwoju przemysłu elektrycznego

Rząd Indonezji nie ogranicza się do przyciągania zagranicznych inwestycji. Kraj wdraża ambitny plan rozwoju lokalnego przemysłu pojazdów elektrycznych. Zakłada on zwiększenie udziału rodzimej produkcji z 40 procent w 2026 roku do 80 procent w roku 2030. Celem jest stworzenie nowych miejsc pracy i zbudowanie konkurencyjnego przemysłu na skalę globalną.

Od czasu objęcia urzędu przez prezydenta Prabowo Subianto, władze indonezyjskie zintensyfikowały wysiłki mające na celu przyciągnięcie międzynarodowych producentów. Kraj podkreśla swoje atuty: młodą siłę roboczą, konkurencyjne koszty oraz strategiczne położenie w Azji Południowo-Wschodniej.

Największe złoża niklu znajdują się na wyspach Sulawesi (znanej również jako Celebes) oraz Halmahera. To właśnie na Sulawesi powstanie nowy zakład przetwórstwa niklu Forda, co potwierdza strategiczne znaczenie tej lokalizacji dla przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w regionie.