Ford Puma Gen-E 2025. Ceny, napęd, bagażnik, wymiary. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Puma Gen-E to czwarty wyłącznie osobowy elektryczny model w gamie Forda, dołączający do rodziny po Mustangu Mach-e, Explorerze i Capri. Dwa ostatnie modele powstały na platformie MEB Grupy Volkswagen, co jest efektem bliskiej współpracy między producentami. Oficjalna premiera nowego modelu odbyła się pod koniec 2024 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów w kwietniu 2025 roku.
Historia modelu Puma sięga 1997 roku, kiedy to zadebiutował jako małe coupe. Po krótkim, ale udanym okresie produkcji, model zniknął z oferty w 2001 roku. Ford przywrócił nazwę Puma w 2019 roku, tym razem jako crossover, który szybko stał się bestsellerem marki w Europie. Gen-E jest w pełni elektryczną wersją tego modelu.
Ceny i wyposażenie nowej Pumy Gen-E
Ford wprowadza na rynek dwie wersje wyposażenia swojego elektrycznego SUV-a: podstawową Gen-E oraz bogatszą Gen-E Premium. Różnice między wersjami dotyczą nie tylko wyposażenia standardowego, ale także elementów stylistycznych i wykończenia. Cena podstawowa modelu to 164 900 zł, natomiast wersja Premium startuje od 174 900 zł. Ceny te czynią Pumę najmniejszym i najtańszym elektrycznym modelem w gamie Forda.
W standardowym wyposażeniu znajdziemy między innymi duży, 12-calowy ekran centralny oraz cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,8 cala, którego wygląd zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy. Interfejs został zaprojektowany tak, by zapewnić łatwą obsługę bez rozpraszania kierowcy podczas prowadzenia.
Specyfikacja techniczna i osiągi
Ford zdecydował się na zastosowanie jednej konfiguracji napędu własnej konstrukcji. Silnik elektryczny o mocy 168 KM i momencie obrotowym 290 Nm napędza przednią oś. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 sekund i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h.
Akumulator litowo-jonowy NCM o pojemności użytecznej 43 kWh zapewnia zasięg do 376 kilometrów według cyklu WLTP. Średnie zużycie energii wynosi 13,1 kWh na 100 kilometrów. Auto obsługuje ładowanie prądem stałym o mocy do 100 kW oraz prądem przemiennym do 11 kW.
Czas ładowania od 10 do 80 procent przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki wynosi zaledwie 23,2 minuty. To konkurencyjny wynik w segmencie małych elektrycznych SUV-ów, do którego należą również takie modele jak Peugeot E-2008, Opel Mokka-e czy Hyundai Kona Electric.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ford Puma FL 2024. Opinia, test. Co się zmieniło w miejskim crossoverze?
Wymiary i przestrzeń użytkowa
Ford Puma Gen-E został zaprojektowany z myślą o miejskiej mobilności. Samochód mierzy 4,21 metra długości, 1,80 metra szerokości (bez lusterek) i 1,55 metra wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,59 metra, a masa własna to 1563 kilogramy. Prześwit wynoszący 15,7 centymetra ogranicza możliwości jazdy w terenie.
Wnętrze elektrycznej Pumy zostało nieco przeprojektowane w porównaniu do wersji spalinowej. Przednie fotele oferują wysoki komfort i przestrzeń, wyposażono je w klimatyzację strefową. Ford tradycyjnie wyróżnia się wyjątkową trwałością wykonania wnętrza, choć zgodnie ze standardami segmentu wykorzystano tu głównie twarde tworzywa sztuczne.
Tylna kanapa, mimo podwyższonej podłogi wynikającej z umieszczenia baterii, zapewnia wystarczającą przestrzeń dla dwóch dorosłych pasażerów o wzroście do 1,80 metra. Trzeci pasażer będzie oznaczał znacznie ciaśniejsze warunki, głównie ze względu na ograniczoną szerokość kabiny.
Przestrzeń bagażowa i funkcjonalność
Nowa Puma Gen-E wyróżnia się największym bagażnikiem w swojej klasie, oferując więcej przestrzeni niż wersje spalinowe. Podstawowa pojemność to 523 litry, z czego 145 litrów znajduje się pod podłogą bagażnika. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1283 litrów.
Dodatkowym atutem jest przedni bagażnik o pojemności 43 litrów, idealnie nadający się do przechowywania kabli do ładowania. To praktyczne rozwiązanie znacząco zwiększa funkcjonalność samochodu w codziennym użytkowaniu.
Ta imponująca przestrzeń bagażowa w połączeniu z kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi czyni z Pumy Gen-E jeden z najbardziej praktycznych samochodów w segmencie małych elektrycznych SUV-ów.
Ford Puma Gen-E – opinie. Czy warto zainteresować się tym modelem?
Elektryczna Puma wkracza na bardzo konkurencyjny segment rynku z wieloma mocnymi stronami. Model wyróżnia się atrakcyjnym designem i bogatym wyposażeniem standardowym. Przestronny bagażnik i efektywny układ napędowy to kolejne atuty tego modelu.
Wysoka cena w porównaniu do niektórych konkurentów oraz umiarkowany zasięg mogą stanowić pewne ograniczenie dla osób planujących częste dalekie podróże. Niemniej jednak Ford Puma Gen-E prezentuje się jako wszechstronny i dobrze przemyślany samochód elektryczny.
Ford udowadnia, że potrafi tworzyć atrakcyjne samochody elektryczne, nawet jeśli ich sprzedaż nie osiąga jeszcze zakładanych poziomów. Puma Gen-E to zrównoważona propozycja, łącząca praktyczność miejskiego SUV-a z zaletami napędu elektrycznego.