ford puma gen-e

Ford Puma Gen-E 2025. Ceny, napęd, bagażnik, wymiary. Wszystko, co powinniście wiedzieć

Ford rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii, wprowadzając na rynek najmniejszy i najtańszy elektryczny model w gamie - Puma Gen-E. Amerykański producent, podobnie jak inne marki, koncentruje się na elektromobilności jako kluczowym elemencie swojej przyszłej strategii. Mimo że dotychczasowe wyniki sprzedaży nie spełniły wszystkich oczekiwań, marka konsekwentnie realizuje swój plan wprowadzania nowych modeli elektrycznych.

Puma Gen-E to czwarty wyłącznie osobowy elektryczny model w gamie Forda, dołączający do rodziny po Mustangu Mach-e, Explorerze i Capri. Dwa ostatnie modele powstały na platformie MEB Grupy Volkswagen, co jest efektem bliskiej współpracy między producentami. Oficjalna premiera nowego modelu odbyła się pod koniec 2024 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów w kwietniu 2025 roku.

Historia modelu Puma sięga 1997 roku, kiedy to zadebiutował jako małe coupe. Po krótkim, ale udanym okresie produkcji, model zniknął z oferty w 2001 roku. Ford przywrócił nazwę Puma w 2019 roku, tym razem jako crossover, który szybko stał się bestsellerem marki w Europie. Gen-E jest w pełni elektryczną wersją tego modelu.

Ceny i wyposażenie nowej Pumy Gen-E

Ford wprowadza na rynek dwie wersje wyposażenia swojego elektrycznego SUV-a: podstawową Gen-E oraz bogatszą Gen-E Premium. Różnice między wersjami dotyczą nie tylko wyposażenia standardowego, ale także elementów stylistycznych i wykończenia. Cena podstawowa modelu to 164 900 zł, natomiast wersja Premium startuje od 174 900 zł. Ceny te czynią Pumę najmniejszym i najtańszym elektrycznym modelem w gamie Forda.

W standardowym wyposażeniu znajdziemy między innymi duży, 12-calowy ekran centralny oraz cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,8 cala, którego wygląd zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy. Interfejs został zaprojektowany tak, by zapewnić łatwą obsługę bez rozpraszania kierowcy podczas prowadzenia.

ford puma gen-e
Fot. Ford
ford puma gen-e
Fot. Ford

Specyfikacja techniczna i osiągi

Ford zdecydował się na zastosowanie jednej konfiguracji napędu własnej konstrukcji. Silnik elektryczny o mocy 168 KM i momencie obrotowym 290 Nm napędza przednią oś. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 sekund i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h.

Akumulator litowo-jonowy NCM o pojemności użytecznej 43 kWh zapewnia zasięg do 376 kilometrów według cyklu WLTP. Średnie zużycie energii wynosi 13,1 kWh na 100 kilometrów. Auto obsługuje ładowanie prądem stałym o mocy do 100 kW oraz prądem przemiennym do 11 kW.

Czas ładowania od 10 do 80 procent przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki wynosi zaledwie 23,2 minuty. To konkurencyjny wynik w segmencie małych elektrycznych SUV-ów, do którego należą również takie modele jak Peugeot E-2008, Opel Mokka-e czy Hyundai Kona Electric.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ford Puma FL 2024. Opinia, test. Co się zmieniło w miejskim crossoverze?

Wymiary i przestrzeń użytkowa

Ford Puma Gen-E został zaprojektowany z myślą o miejskiej mobilności. Samochód mierzy 4,21 metra długości, 1,80 metra szerokości (bez lusterek) i 1,55 metra wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,59 metra, a masa własna to 1563 kilogramy. Prześwit wynoszący 15,7 centymetra ogranicza możliwości jazdy w terenie.

Wnętrze elektrycznej Pumy zostało nieco przeprojektowane w porównaniu do wersji spalinowej. Przednie fotele oferują wysoki komfort i przestrzeń, wyposażono je w klimatyzację strefową. Ford tradycyjnie wyróżnia się wyjątkową trwałością wykonania wnętrza, choć zgodnie ze standardami segmentu wykorzystano tu głównie twarde tworzywa sztuczne.

Tylna kanapa, mimo podwyższonej podłogi wynikającej z umieszczenia baterii, zapewnia wystarczającą przestrzeń dla dwóch dorosłych pasażerów o wzroście do 1,80 metra. Trzeci pasażer będzie oznaczał znacznie ciaśniejsze warunki, głównie ze względu na ograniczoną szerokość kabiny.

ford puma gen-e wnętrze
Fot. Ford
ford puma gen-e bagażnik
Fot. Ford

Przestrzeń bagażowa i funkcjonalność

Nowa Puma Gen-E wyróżnia się największym bagażnikiem w swojej klasie, oferując więcej przestrzeni niż wersje spalinowe. Podstawowa pojemność to 523 litry, z czego 145 litrów znajduje się pod podłogą bagażnika. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1283 litrów.

Dodatkowym atutem jest przedni bagażnik o pojemności 43 litrów, idealnie nadający się do przechowywania kabli do ładowania. To praktyczne rozwiązanie znacząco zwiększa funkcjonalność samochodu w codziennym użytkowaniu.

Ta imponująca przestrzeń bagażowa w połączeniu z kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi czyni z Pumy Gen-E jeden z najbardziej praktycznych samochodów w segmencie małych elektrycznych SUV-ów.

Ford Puma Gen-E – opinie. Czy warto zainteresować się tym modelem?

Elektryczna Puma wkracza na bardzo konkurencyjny segment rynku z wieloma mocnymi stronami. Model wyróżnia się atrakcyjnym designem i bogatym wyposażeniem standardowym. Przestronny bagażnik i efektywny układ napędowy to kolejne atuty tego modelu.

Wysoka cena w porównaniu do niektórych konkurentów oraz umiarkowany zasięg mogą stanowić pewne ograniczenie dla osób planujących częste dalekie podróże. Niemniej jednak Ford Puma Gen-E prezentuje się jako wszechstronny i dobrze przemyślany samochód elektryczny.

Ford udowadnia, że potrafi tworzyć atrakcyjne samochody elektryczne, nawet jeśli ich sprzedaż nie osiąga jeszcze zakładanych poziomów. Puma Gen-E to zrównoważona propozycja, łącząca praktyczność miejskiego SUV-a z zaletami napędu elektrycznego.