
GM i Ford mają technologię, która zakończy chińską dominację?
Rewolucja w bateriach do aut elektrycznych?
General Motors we współpracy z LG oraz Ford intensywnie pracują nad nowymi bateriami LMR (bogate w mangan i lit), które mają zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych. Te innowacyjne akumulatory będą nie tylko bardziej kompaktowe i tańsze od obecnie stosowanych rozwiązań, ale także zaoferują o 33% większą gęstość energetyczną. To przełomowa zmiana, która może położyć kres chińskiej dominacji w sektorze baterii do pojazdów elektrycznych.
Rok 2028 może okazać się przełomowy dla całej branży motoryzacyjnej. To właśnie wtedy General Motors i LG planują rozpocząć produkcję pierwszych baterii typu LMR, które zastąpią obecnie stosowane akumulatory NCM wymagające oprócz manganu także niklu i kobaltu – każdy z tych materiałów stanowi około jedną trzecią składu. Problem polega na tym, że nikiel i kobalt są drogie i trudne do pozyskania, a dodatkowo Chiny kontrolują większość światowych złóż tych surowców.
Mangan, który będzie głównym składnikiem nowych baterii, jest pierwiastkiem powszechnie występującym i tanim w pozyskaniu. To kluczowa przewaga, która może całkowicie zmienić układ sił na globalnym rynku baterii do samochodów elektrycznych i przełamać monopol chińskich gigantów technologicznych w tej branży.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: CATL podwoił żywotność i pobił rekordy gęstości baterii elektryka
Przełomowa struktura chemiczna zapewnia większy zasięg i niższe koszty
Nowe baterie LMR charakteryzują się unikalnym składem chemicznym: zawierają zaledwie 0-2% kobaltu, 30-40% niklu oraz 60-70% manganu. Ta kompozycja sprawia, że są znacznie tańsze w produkcji, co pomoże zachodniemu przemysłowi uniezależnić się od chińskich dostawców. Obecnie CATL i BYD zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce wśród największych producentów baterii na świecie, kontrolując znaczącą część globalnego rynku.
Kluczową zaletą nowych akumulatorów jest ich o 33% większa gęstość energetyczna w porównaniu do obecnych baterii typu NCM czy LFP. W praktyce oznacza to możliwość magazynowania o jedną trzecią więcej energii przy zachowaniu tych samych wymiarów. Przekłada się to bezpośrednio na zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych o około 33% bez konieczności powiększania pakietu baterii.
Kompaktowość i wysoka gęstość energetyczna nowych baterii LMR oferuje jeszcze jedną istotną korzyść. Producenci będą mogli utrzymać obecny zasięg pojazdów elektrycznych przy użyciu mniejszej liczby ogniw. Kurt Kelty, wiceprezes ds. zrównoważonego napędu w General Motors, podkreśla w artykule opublikowanym przez Insideevs, że pozwoli to zaoszczędzić „setki kilogramów wagi” w samochodach elektrycznych. Lżejsze pojazdy będą bardziej efektywne energetycznie, co dodatkowo przełoży się na poprawę zasięgu.
Wieloletnie badania GM i Forda zbliżają się do finału
General Motors i LG nie planują wprowadzenia baterii LMR w 2028 roku przypadkowo – technologia ta jest rozwijana od wielu lat i przynosi bardzo obiecujące rezultaty. Według danych przekazanych przez GM, nowe akumulatory przeszły testy laboratoryjne odpowiadające przejechaniu 1,5 miliona mil, czyli około 2,4 miliona kilometrów. To imponujący wynik świadczący o trwałości i niezawodności nowej technologii.
General Motors pracuje nad bateriami LMR już od dekady, natomiast LG złożyło pierwszy patent związany z tą technologią jeszcze w 2010 roku. Ta długoletnia współpraca i doświadczenie w rozwoju innowacyjnych rozwiązań dają solidne podstawy do wierzenia, że cele wyznaczone na 2028 rok są realistyczne i osiągalne.
Ford również nie pozostaje w tyle – firma intensywnie rozwija technologię baterii LMR od 2021 roku i zdążyła już wyprodukować funkcjonalne prototypy. Charles Poon, dyrektor ds. rozwoju napędów elektrycznych w Fordzie, zapowiada, że nowe akumulatory trafią do samochodów marki „przed końcem dekady”. Poon podkreśla, że baterie LMR będą znacznie tańsze od obecnie stosowanych rozwiązań dzięki „znacząco niższym kosztom produkcji” oraz zaoferują „większy zasięg dzięki wyższej gęstości energetycznej”.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chiny znowu zachwyciły. CATL prezentuje przełomowe baterie
Nowa era elektromobilności na horyzoncie
Kurt Kelty z General Motors nie kryje entuzjazmu, twierdząc że nowe baterie LMR „zmienią reguły gry” na rynku samochodów elektrycznych. Ta rewolucyjna technologia ma potencjał, by znacząco obniżyć próg wejścia do świata elektromobilności i umożliwić wielu nowym klientom zakup elektrycznego pojazdu. Tańsze baterie przełożą się bezpośrednio na niższe ceny samochodów elektrycznych, co może być kluczowym czynnikiem w popularyzacji tej technologii.
Wprowadzenie baterii LMR może również oznaczać koniec zależności zachodniego przemysłu motoryzacyjnego od chińskich dostawców. Wykorzystanie łatwo dostępnego i taniego manganu jako głównego składnika pozwoli na dywersyfikację łańcucha dostaw i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego krajów zachodnich. To strategiczna zmiana, która może mieć dalekosiężne konsekwencje geopolityczne.
Jeśli plany General Motors, LG i Forda się powiodą, rok 2028 może zapisać się w historii jako moment przełomu w rozwoju elektromobilności. Tańsze, wydajniejsze i bardziej dostępne baterie mogą przyspieszyć transformację energetyczną w transporcie i przyczynić się do osiągnięcia globalnych celów klimatycznych. To dowód na to, że innowacje technologiczne mogą być kluczem do rozwiązania największych wyzwań współczesnego świata.