Motoryzacyjny szok w Japonii. Honda nie przejmie Nissana
Historyczna fuzja, ktรณra nie doszลa do skutku
Japoลska branลผa motoryzacyjna znalazลa siฤ na skraju przeลomowego wydarzenia, gdy Nissan i Honda rozpoczฤลy rozmowy o potencjalnej fuzji. Negocjacje, ktรณre rozpoczฤลy siฤ zaledwie miesiฤ c temu, miaลy doprowadziฤ do powstania trzeciego co do wielkoลci producenta samochodรณw na ลwiecie.
Wedลug japoลskich ลบrรณdeล rozmowy zakoลczyลy siฤ niepowodzeniem, pozostawiajฤ c Nissana w trudnej sytuacji. Firma bฤdฤ ca trzecim co do wielkoลci producentem w Japonii stoi przed powaลผnymi wyzwaniami finansowymi i organizacyjnymi.
Poลฤ czenie tych dwรณch gigantรณw mogลoby stworzyฤ potฤลผny koncern, ustฤpujฤ cy wielkoลciฤ jedynie Toyocie i Volkswagenowi. Jednak rรณลผnice w podejลciu do zarzฤ dzania i strategii rozwoju okazaลy siฤ zbyt duลผe do pokonania.
ZOBACZ RรWNIEลป: Czy Renault storpeduje najwiฤkszฤ fuzjฤ japoลskiej motoryzacji pomiฤdzy Hondฤ i Nissanem?
Kryzys w Nissanie: dramatyczny spadek zyskรณw i masowe zwolnienia
Nissan znajduje siฤ obecnie w jednym z najtrudniejszych okresรณw swojej historii. Ostatnie wyniki finansowe pokazujฤ drastyczny spadek zyskรณw o 94%, co zmusiลo firmฤ do podjฤcia radykalnych krokรณw. Producent ogลosiล plan redukcji zatrudnienia, ktรณry obejmie 9000 pracownikรณw na caลym ลwiecie, oraz zmniejszenie produkcji o 20%.
Po skandalicznym odejลciu Carlosa Ghosna firma wydaje siฤ nie mieฤ jasno okreลlonego kierunku dziaลania. Mimo to Nissan zapowiada utrzymanie, a nawet niewielkie zwiฤkszenie inwestycji w rozwรณj nowych produktรณw, starajฤ c siฤ znaleลบฤ rรณwnowagฤ miฤdzy koniecznymi oszczฤdnoลciami a potrzebฤ innowacji.
Pozycja Nissana na rynku pozostaje silna, szczegรณlnie w Japonii, Europie i Ameryce. Dla wielu obserwatorรณw branลผy obecna sytuacja firmy jest trudna do zrozumienia, biorฤ c pod uwagฤ jej ugruntowanฤ pozycjฤ na kluczowych rynkach i wieloletniฤ historiฤ sukcesรณw.
Chiลskie zagroลผenie i rola Renault w negocjacjach
W tle negocjacji miฤdzy japoลskimi producentami pojawiลo siฤ dodatkowe zagroลผenie w postaci chiลskiego giganta technologicznego Foxconn, jednej z najwiฤkszych firm technologicznych na ลwiecie, znanej przede wszystkim z produkcji urzฤ dzeล dla Apple. Poprzez swojฤ motoryzacyjnฤ filiฤ Foxtron, firma zลoลผyลa ofertฤ kupna udziaลรณw w Renault, ktรณre jest wiฤkszoลciowym udziaลowcem Nissana z 36% akcji.
Sytuacja staลa siฤ jeszcze bardziej skomplikowana, gdy Mitsubishi, trzeci partner w tej rodzinnej ukลadance, rozwaลผaลo doลฤ czenie do potencjalnej fuzji Nissana i Hondy. 17 grudnia ubiegลego roku doszลo do podpisania wstฤpnego memorandum miฤdzy Nissanem a Hondฤ , co byลo bezpoลredniฤ reakcjฤ na chiลskie zainteresowanie.
Luca de Meo, dyrektor generalny Renault, od samego poczฤ tku otwarcie deklarowaล gotowoลฤ do rozwaลผenia wszystkich opcji, nie wykluczajฤ c nawet sprzedaลผy swojego japoลskiego partnera. W Japonii panuje powszechna niechฤฤ do moลผliwoลci przejฤcia jednego z gลรณwnych krajowych producentรณw samochodรณw przez chiลski kapitaล.
ZOBACZ RรWNIEลป: Honda ลผฤ da wiฤcej ciฤฤ. Fuzja z Nissanem na ostrym zakrฤcie
Konsekwencje zerwania negocjacji
Zerwanie rozmรณw miฤdzy Hondฤ a Nissanem wywoลaลo natychmiastowฤ reakcjฤ na gieลdzie w Tokio. Akcje Nissana zanotowaลy spadek w zwiฤ zku z obawami o przyszลoลฤ firmy bez strategicznego porozumienia, podczas gdy akcje Hondy wzrosลy, co ลwiadczy o pozytywnym odbiorze decyzji o rezygnacji z fuzji przez inwestorรณw.
Gลรณwnym punktem spornym okazaลa siฤ propozycja Hondy, aby przeksztaลciฤ Nissana w swojฤ filiฤ, co spotkaลo siฤ ze zdecydowanym sprzeciwem w Yokohamie. Ponadto Honda domagaลa siฤ od Nissana znacznie wiฤkszych ciฤฤ kosztรณw niลผ pierwotnie planowano, wyraลผajฤ c jednoczeลnie obawy dotyczฤ ce wpลywรณw Renault.
Mimo ลผe ลผadna ze stron oficjalnie nie potwierdziลa informacji o zerwaniu negocjacji, rynek kapitaลowy juลผ zareagowaล na te doniesienia. Sytuacja ta stawia Nissana w szczegรณlnie trudnej pozycji, zmuszajฤ c firmฤ do poszukiwania alternatywnych rozwiฤ zaล dla swoich problemรณw finansowych.