
Hybrydowe Renault Rafale 2025. Silniki, wyposażenie, ceny. Wszystko co powinniście wiedzieć
Renault Rafale jest jedną z najnowszych propozycji francuskiego producenta. Ten Crossover SUV pojawił się na rynku w 2024 roku i korzysta platformy CMF-C/D opracowanej przez koncern Renault-Nissan. Dedykowana jest ona samochodom o napędzie hybrydowym i jest jednym z głównych rozwiązań obu marek, dlatego też Rafale dzieli około 75% podzespołów ze swoimi siostrzanymi modelami – Espace oraz Austral.
Jako ciekawostkę warto dodać, że nazwa Rafale jest nawiązaniem do C.460 Rafale – samolotu sportowego z 1934 roku, który był wykorzystywany w zawodach Coupe Deutsch de la Meurthe. Impreza była wyścigiem na dystansie 2 000 km i wygrywała ta maszyna, która zaliczyła krótszy czas przelotu. W 1934 najszybsze były właśnie C.460 produkowane przez firmę Caudron-Renault.
Renault Rafale wymiary
Wracając jednak na ziemie i pojazdów, które mają cztery koła. Renault Rafale ma 4710 mm długości, 1866 mm szerokości bez lusterek oraz 1613 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2738 mm. Dzięki temu pasażerowie oraz kierowca otrzymują naprawdę dużą oraz przestronną kabinę, która powinna im zapewnić wygodę podczas każdej podróży. Szerokość na poziomie 1,86 metra plasuje Rafale w średniej jego segmentu, tak więc we wnętrzu tego samochodu nie powinno zabraknąć miejsca.
Rafale jest samochodem hybrydowym, a tego typu napędy zazwyczaj ograniczają przestrzeń bagażową. Dlatego tez pojemność bagażnika jest uzależniona od tego, jaki typ napędu wybierzemy. Klienci, którzy postawią na hybrydę E-Tech 200 będą mieli dostęp do przestrzeni bagażowej o pojemności 630 litrów, które dodatkowo można zwiększyć do zawrotnych 1910 po złożeniu tylnych siedzeń. Jeśli jednak wybierzemy hybrydę plug-in E-Tech 4×4 300 to wówczas pojemność bagażnika spada do kolejno 539 oraz 1826 litrów.
ZOBACZ TAKŻE: Renault Megane E-Tech 100% Electric 2025. Wersje, silniki, ceny, bagażnik. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Silniki w Renault Rafale
Decydując się na zakup Renault Rafale mamy do wyboru dwie opcje napędowe – hybrydową jednostkę E-Tech 200 oraz hybrydę plug-in E-Tech 4×4 300. W obu przypadkach układy współpracują z tym samym trzycylindrowym silnikiem spalinowym o pojemności 1,2 litra. Do obu dostajemy również taką samą automatyczną skrzynię biegów z 15 przełożeniami.
Główna różnica polega na ilości silników elektrycznych oraz ich mocy maksymalnej. Decydując się na wersję z napędem na przednią oś dostajemy jednostkę o łącznej mocy maksymalnej 199 KM (130 koni pochodzi z silnika spalinowego) oraz maksymalnym momencie obrotowym 205 Nm. Za przechowywanie energii w tym wariancie odpowiada litowo-jonotowa bateria o pojemności 2kWh. Renault Rafale w tej wersji przyśpiesza od 0 do 100 km 8,9 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Producent deklaruje, że zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,9 l/100km.
Jeśli wybierzemy hybrydę plug-in to otrzymujemy napęd na cztery koła oraz wspomaganie ze strony dwóch silników elektrycznych. Wówczas łączna moc układu wzrasta 300 koni mechanicznych (150 z silnika spalinowego), zaś maksymalny moment obrotowy to 230 Nm. Wzrasta także rozmiar baterii, do 22 kWh, którą możemy oddzielnie ładować i wykorzystywać jako jedyne źródło napędu. Wówczas Renault Rafale przy wykorzystaniu silników elektrycznych może przejechać do 105 km w cyklu mieszanym WLTP. Francuski samochód z tym napędem przyśpiesza od 0 do 100 km w 6,4 s, prędkość maksymalna to również 180 km/h, a średnie spalanie to 6,2 l/100 km.
Trzy dostępne wersje wyposażenia
Renault Rafale w polskich salonach dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia. W tym segmencie rynku klienci mają spore oczekiwania, dlatego też już bazowy wariant Techno jest bogato wyposażony. Znajdziemy w nim m.in. 20-calowe felgi aluminiowe, 12,3 wyświetlacz kierowcy, system wspomagania hamowania wraz z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, kamerę cofania, przednie światła w technologii LED, podgrzewane przednie fotele z manualna regulacją wysokości oraz kierownice, podgrzewaną przednią szybę, system informacyjno-rozrywkowy z 12-calowym ekranem, system audio z 6 głośnikami, ładowarkę indukcyjną, ambientowe oświetlenie, tapicerkę materiałową z elementami skóry ekologicznej.
Decydując się na opcję wyposażenia esprit Alpine otrzymamy dodatkowo: systemy 4 skrętnych kół, kontroli martwego pola oraz wspomagania nagłego hamowania, dodatkowo elektrycznie podnoszą tylną klapę, tapicerkę z Alcantary oraz 20-calowe felgi.
W najwyżej wersji wyposażenia atelier Alpine kierowcy i pasażerowie będą mogli się natomiast cieszyć z predykcyjnego zawieszenia adaptacyjnego, kamer 360 stopni, matrycowych przednich świateł w technologii LED, 21-calowych felg, oświetlenia podłoża, systemu automatycznego parkowania oraz foteli przednich z elektryczną regulacją, a także fotela kierowcy z masażem.
Kolory lakieru, pakiety dodatkowe
Renault dla modelu Rafale przygotowało też obszerną ofertę doposażania poszczególnych wariantów. Dla bazowej wersji techno możemy zakupić pakiety Power Tailgate (2 100zł) oraz Safety (2 000 zł), dzięki którym otrzymamy ozdobną listę, elektrycznie podnoszoną klapę bagażnika, a także system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego, nagłego hamowania, kontroli martwego pola i asystenta zmiany pasa ruchu. Do bazowej wersji możemy także dokupić system czterech skrętnych kół w cenie 7 000 zł.
Do wersji esprit Alpine możemy dodać pakiety Driving (6 000 zł) oraz City Premium (4 000 zł), aby w ten sposób dodać do naszego samochodu matrycowe światła LED, system aktywnego wsparcia kierowcy i aktywny tempomat z funkcją zatrzymania, a także system kamer 360 stopni, system parkowania bez użycia rąk i elektrycznie sterowane lusterka z funkcją pamięci kierowcy. Do tego pakietu możemy także dodać elektrycznie regulowane przednie fotele z funkcją masażu w fotelu kierowcy (3 500 zł) oraz wyświetlacz przezierny typu HUD o przekątnej 9,3 cala (3 000zł).
Do najwyższego wariantu Renault Rafale możemy dodać wspomniany wcześniej wyświetlacz HUD, w tej samej cenie, jak i również pakiet Harman Kardon (4 500 zł), czyli system audio z 11 głośnikami o mocy 485W. Warto dodać, że ten ostatni dostępny jest dla wszystkich wersji wyposażenia.
Renault Rafale w polskiej ofercie dostępne jest w 6 wariantach kolorystycznych, jednak nie wszystkie kolory są dostępne dla każdej wersji wyposażenia. Renault Rafale kolory lakieru to:
- czerwony flamme – bez dopłaty;
- czarny etoile – 3 000 zł;
- szary schiste – 3 000 zł;
- biała perła satin – 7 500 zł;
- niebieski sommet – niedostępne w Techno, 3 800 zł dla esprit Alpine i atelier Alpine;
- niebieski sommet satin – 7 500 zł dla atelier Alpine, niedostępny w innych wersjach.
Warto dodać, że wersja z czarnym dachem nie wiąże się z żadną dodatkową opłatą niezależnie od wybranego lakieru. Ponadto kolor niebieski sommet satin występuje tylko w wersji z czarnym dachem.
ZOBACZ TAKŻE: Nowy CEO działu pojazdów elektrycznych Renault. Kim jest następca de Meo?
Renault Rafale 2025 – ceny
Ceny Renault Rafale w polskich salonach w 2025 roku rozpoczynają się od 192 900 zł za bazową wersję techno. W wariancie esprit Alpine za samochód zapłacimy od 210 900 zł za hybrydę lub od 226 900 zł za hybrydę plug-in. Ceny najbardziej luksusowej wersji Rafale rozpoczynają się od 248 900 zł. Z takimi cenami francuska propozycja plasuje się raczej w górnym zakresie tej klasy, jednak nie można zapominać, że już w bazowej wersji jest bardzo bogato wyposażona.
Co więcej system czterech skrętnych kół lub zawieszenia adaptacyjnego w najlepiej wyposażonym Rafale jest czymś co wyróżnia ten model na tle konkurencji i sprawia, że może być on wart swojej ceny.
Pełen cennik Renault Rafale:
- full hybrid E-Tech 200 (HEV) – techno od 192 900 zł, esprit Alpine od 210 900 zł;
- E-Tech 4×4 300 (PHEV) – esprit Alpine od 226 900 zł, atelier Alpine od 248 900 zł.