hyundai santa fe

Hybrydowy Hyundai Santa Fe (HEV) 2025. Ceny, wymiary, silniki, bagażnik. Co można kupić?

Hyundai nadal stosunkowo niedawno wprowadził do sprzedaży najnowszą generację modelu Santa Fe - swojego największego, najdroższego i najbardziej prestiżowego SUV-a. Koreański producent całkowicie zrezygnował z konwencjonalnych silników spalinowych na rzecz zelektryfikowanych jednostek napędowych, rozpoczynając nowy rozdział w historii modelu.

Historia Santa Fe sięga roku 2000, kiedy to debiutował jako kompaktowy SUV, konkurujący z dzisiejszym Tucsonem – obecnie najlepiej sprzedającym się modelem marki. Na przestrzeni lat samochód systematycznie zwiększał swoje gabaryty, by osiągnąć obecną pozycję flagowego SUV-a. Wkrótce zostanie jednak zdetronizowany przez większy model IONIQ 9.

W ciągu 25 lat powstało pięć generacji tego modelu, a najnowsza z nich została zaprezentowana w drugiej połowie 2023 roku. Do sprzedaży w Polsce trafiłą w połowie 2024 roku. Nazwa Santa Fe pochodzi od miasta w stanie Nowy Meksyk, jednak mimo globalnego charakteru modelu, produkcja odbywa się wyłącznie w południowokoreańskim zakładzie Hyundaia w Ulsan.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Kolejny budżetowy elektryk wchodzi do gry. Hyundai Inster w Polsce

Ceny i wyposażenie – koniec ery budżetowej marki

Hyundai definitywnie żegna się z wizerunkiem taniej marki sprzed 30 lat. Choć ceny wzrosły, Santa Fe wciąż oferuje doskonały stosunek jakości do ceny, szczególnie w porównaniu z podobnymi modelami w segmencie.

Na rynku dostępnych jest pięć wersji wyposażenia: Smart, Executive, Platinum oraz Calligraphy. Różnią się one nie tylko wyposażeniem technologicznym, ale także detalami wykończenia i elementami designu. Ceny rozpoczynają się od 199 900 zł za podstawową wersję, a flagowa odmiana Calligraphy kosztuje od 278 900 zł.

W gamie dostępne są dwie wersje napędowe: klasyczna hybryda (HEV) oraz hybryda plug-in (PHEV). To przełomowy moment dla marki, która całkowicie zrezygnowała w tym modelu z tradycyjnych silników benzynowych i wysokoprężnych.

hyundai santa fe
Fot. Hyundai
hyundai santa fe
Fot. Hyundai

Technologia napędu hybrydowego i osiągi

W wersji HEV zastosowano czterocylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra, współpracujący z jednostką elektryczną. Układ jest zasilany akumulatorem litowo-polimerowym o pojemności 1,49 kWh. System generuje łączną moc 215 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 367 Nm.

W cyklu testowym WLTP średnie zużycie paliwa wynosi 7 litrów na 100 kilometrów. Santa Fe HEV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. To bardzo dobre osiągi, zważywszy na gabaryty pojazdu.

Na rynku Santa Fe konkuruje z takimi modelami jak Kia Sorento, Skoda Kodiaq czy Peugeot 5008. Wszystkie reprezentują segment D-SUV i oferują podobne wymiary oraz pozycjonowanie rynkowe.

Wymiary zewnętrzne – największy SUV w gamie

Santa Fe mierzy 4,83 metra długości, 1,90 metra szerokości (bez lusterek) oraz 1,77 metra wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,81 metra. Masa własna pojazdu to 2040 kilogramów, co jest o 125 kilogramów mniej niż w wersji plug-in hybrydy.

Mimo imponujących gabarytów, Santa Fe nie sprawia wrażenia ociężałego czy nieproporcjonalnego. Duże wymiary przekładają się na przestronność wnętrza, choć mogą stanowić wyzwanie podczas manewrowania w mieście.

W hierarchii SUV-ów Hyundaia, Santa Fe góruje rozmiarami nad popularnymi modelami Tucson i Kona, co przekłada się na większą przestrzeń użytkową i lepszą funkcjonalność.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V. Test, opinia, wyposażenie, cena

Komfortowe wnętrze z trzema rzędami siedzeń

Mimo że Hyundai pozostaje marką z segmentu mainstream, jakość wykończenia Santa Fe przewyższa średnią w klasie. Wnętrze charakteryzuje się miękkimi, przyjemnymi w dotyku materiałami i precyzją wykonania. Jedynym mankamentem jest ograniczona możliwość personalizacji w porównaniu z europejską konkurencją.

Deską rozdzielczą dominują dwa połączone ekrany o przekątnej 12,3 cala każdy, oferujące wysoką jakość obrazu. System multimedialny, choć relatywnie prosty, wymaga czasu na poznanie wszystkich funkcji. Warto docenić zachowanie fizycznych przycisków do obsługi klimatyzacji.

Santa Fe HEV występuje zaróno w wersji 5-osobowej, jak i 7-osobowej (w tej drugiej jedynie w wersji wyposażenia Platinum). Drugi rząd oferuje świetną przestrzeń dla pasażerów o wzroście do 1,90 metra, jednak szerokość kabiny jest tu najbardziej ograniczającym wymiarem. Do trzeciego rzędu prowadzi wąskie przejście przez miejsca boczne, co sprawia, że najlepiej sprawdzi się on dla dzieci lub zwinnych dorosłych. Same siedzenia są wygodne, jednak przestrzeń na nogi nie jest wzorowa – typowa cecha w segmencie siedmioosobowych D-SUV-ów.

Wersja Calligraphy wyróżnia się od wszystkich pozostałych 6-miejscową konfiguracją. Drugi rząd wyposażono w niej w fotele kapitańskie z elektryczną funkcją odchylania.

hyundai santa fe wnętrze
Fot. Hyundai
hyundai santa fe wnętrze
Fot. Hyundai
hyundai santa fe bagażnik
Fot. Hyundai

Praktyczny bagażnik z przemyślanymi rozwiązaniami

Dzięki zaprojektowaniu nowej generacji od podstaw jako pojazdu zelektryfikowanego, inżynierowie mogli optymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Bagażnik w wersji HEV oferuje bazową pojemność 711 litrów (628 litrów w wersjach 6- i 7-osobowych), co czyni go największym w rodzinie i jednym z najlepszych w segmencie.

Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń przestrzeń ładunkowa rośnie do 2032 litrów (1949 litrów w wersjach 6- i 7-osobowych). Przy rozłożonym trzecim rzędzie przestrzeń bagażowa praktycznie zanika, co jest typowe dla tej kategorii pojazdów.

Hybrydowy Santa Fe – opinie. Czy warto się nim zainteresować?

Nowy Santa Fe udowadnia, że Hyundai skutecznie rywalizuje z markami premium. Wyróżnia się efektownym designem, wysoką jakością wykonania, bogatym wyposażeniem technologicznym oraz przestronnym wnętrzem. W codziennej eksploatacji docenimy komfortowe prowadzenie i umiarkowane zużycie paliwa, szczególnie imponujące przy tak dużych gabarytach i masie pojazdu.