Toyota hybrydy sprzedaż benzyna elektryki

Zaskakujący zwrot akcji w Europie. Hybrydy rządzą na rynku

Historyczny moment w motoryzacji - samochody hybrydowe zdominowały sprzedaż w Europie, podczas gdy Tesla i inne elektryki notują spadki.

Hybrydowe samochody dominują europejski rynek motoryzacyjny

Listopad 2024 roku okazał się przełomowym miesiącem dla europejskiego rynku motoryzacyjnego, ujawniając znaczącą zmianę w preferencjach konsumentów. Sprzedaż samochodów hybrydowych z automatycznym ładowaniem wysunęła się na prowadzenie, podczas gdy pozostałe rodzaje napędów odnotowały spadki. Ten trend potwierdza długoterminową strategię Toyoty, która od lat stawiała na rozwój technologii hybrydowej.

Całkowita sprzedaż samochodów w Europie w listopadzie wyniosła 1,06 miliona egzemplarzy. Wśród głównych rynków Unii Europejskiej jedynie Hiszpania zanotowała wzrost na poziomie 6,4%. Niemcy utrzymały poziom zbliżony do października z minimalnym wzrostem 0,5%, natomiast Francja i Włochy doświadczyły znaczących spadków – odpowiednio o 12,7% i 10,8%.

W tym samym czasie samochody hybrydowe z automatycznym ładowaniem zdobyły aż 33,2% udziału w rynku, notując imponujący wzrost o 27,5% w porównaniu z listopadem poprzedniego roku. To pierwsze w historii wyprzedzenie tradycyjnych silników benzynowych, których udział spadł do 32,5%.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: To dlatego Toyota zwleka z elektrykami. Nie uwierzysz, co szykują na 2027 rok!

Dramatyczny spadek sprzedaży pojazdów spalinowych i elektrycznych

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), spadki sprzedaży pojazdów spalinowych dotknęły wszystkich głównych rynków europejskich. Największy regres wystąpił we Francji, gdzie sprzedaż spadła o 31,5%. W pozostałych krajach sytuacja również nie wyglądała optymistycznie – w Niemczech odnotowano spadek o 5,3%, we Włoszech o 12,3%, a w Hiszpanii o 2,3%.

Podobny los spotkał samochody z silnikami wysokoprężnymi, których sprzedaż zmniejszyła się o 15,3% w porównaniu z listopadem 2023 roku. Te dane mogłyby sugerować rosnącą popularność samochodów elektrycznych, jednak rzeczywistość okazała się zupełnie inna.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych również zanotowała znaczący spadek – o 9,5%, osiągając poziom 130 757 sztuk. Stanowi to 15% całego rynku, co oznacza spadek z 16,3% w analogicznym okresie poprzedniego roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla ma nowy problem z samochodami. I nie wie, jak go rozwiązać

Zmiany w rankingu producentów – kto zyskał, a kto stracił?

Toyota okazała się największym zwycięzcą pierwszych jedenastu miesięcy roku, notując wzrost sprzedaży o 12,4% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Pozytywne wyniki osiągnęły również Grupa Volkswagena ze wzrostem 2,2%, Renault z wynikiem 1,9% oraz Volvo, które poprawiło swoją sprzedaż aż o 31,2%.

Na przeciwnym biegunie znalazł się Ford ze spadkiem sprzedaży o 17,3%, Stellantis z redukcją o 7,4%, Mazda ze spadkiem o 6,6%, Jaguar z wynikiem -5,9% oraz Grupa Hyundai, która straciła 4,4% sprzedaży. Te liczby pokazują wyraźną zmianę w preferencjach europejskich konsumentów.

Szczególnie interesujący jest przypadek producentów skupiających się wyłącznie na pojazdach elektrycznych. Tesla odnotowała spadek sprzedaży o 13,7%, a Smart doświadczył dramatycznego spadku aż o 54%, co może świadczyć o tym, że rynek nie jest jeszcze gotowy na pełną elektryfikację.