
Hyundai Elexio. Nowy elektryk Koreaลczykรณw nie dla Europy
Nowy elektryczny SUV z imponujฤ cym zasiฤgiem 700 km
Hyundai przedstawiล swรณj najnowszy model elektryczny – Elexio, ktรณry zostaล opracowany przez Beijing Hyundai, wspรณlne przedsiฤwziฤcie koreaลskiego producenta z chiลskim gigantem motoryzacyjnym SAIC Motors. Ten elektryczny SUV ma zadebiutowaฤ na rynku jeszcze w tym roku, choฤ na razie jest przeznaczony wyลฤ cznie dla chiลskich konsumentรณw. Strategia ta pozwala Hyundaiowi uniknฤ ฤ ceล nakลadanych na zagraniczne firmy dziaลajฤ ce w Chinach.
Model ten stanowi interesujฤ ce odstฤpstwo od dotychczasowej strategii nazewniczej Hyundaia dla pojazdรณw elektrycznych. W przeciwieลstwie do modeli z rodziny Ioniq Elexio podฤ ลผa ลcieลผkฤ wytyczonฤ przez Hyundai Inster, tworzฤ c wลasnฤ , odrฤbnฤ toลผsamoลฤ. To ลwiadome odejลcie od ustalonej konwencji moลผe sugerowaฤ nowฤ strategiฤ marki w segmencie pojazdรณw elektrycznych przeznaczonych dla konkretnych rynkรณw regionalnych.
Niepewnoลฤ co do moลผliwoลci wprowadzenia modelu na rynek europejski pozostawia otwarte pytanie o globalne ambicje tego pojazdu. Choฤ wiele modeli poczฤ tkowo dedykowanych konkretnemu rynkowi ostatecznie przekracza granice regionalne, w przypadku Elexio decyzja ta bฤdzie zapewne zaleลผaลa od reakcji chiลskich konsumentรณw oraz strategicznych planรณw Hyundaia dotyczฤ cych ekspansji jego portfolio elektrycznego.
ZOBACZ RรWNIEลป: Bateria, ktรณra sama gasi poลผar. Hyundai z nowฤ technologiฤ
Charakterystyczny design wyrรณลผniajฤ cy siฤ w gamie Hyundaia
Elexio prezentuje ลwieลผe podejลcie do stylistyki, znaczฤ co odbiegajฤ ce od designu modeli z rodziny Ioniq. Nadwozie charakteryzuje siฤ czystymi liniami i gลadkimi panelami, ktรณre unikajฤ nadmiaru przetลoczeล czy agresywnych linii napiฤcia. Subtelne akcenty stylistyczne ograniczajฤ siฤ gลรณwnie do bokรณw pojazdu, gdzie delikatnie podkreลlajฤ ksztaลt nadkoli, tworzฤ c harmonijnฤ caลoลฤ.
Szczegรณlnฤ uwagฤ zwraca bardzo krรณtka maska, pod ktรณrฤ ukryto reflektory gลรณwne skลadajฤ ce siฤ z czterech kwadratowych moduลรณw LED. ลwiatลa dzienne w formie pasma LED przecinajฤ caลฤ szerokoลฤ frontu pojazdu, tworzฤ c charakterystycznฤ sygnaturฤ ลwietlnฤ . Brak tradycyjnej osลony chลodnicy oraz dominacja czarnych elementรณw plastikowych w zderzaku nadajฤ pojazdowi nowoczesny, elektryczny charakter. Warto zauwaลผyฤ, ลผe choฤ Elexio nie posiada plastikowych osลon podwozia, zastosowano wzmocnienia w okolicach nadkoli oraz dodatkowe elementy biegnฤ ce wzdลuลผ progรณw aลผ do tyลu pojazdu.
Mocno pochylona przednia szyba wspรณลgra z czarnymi sลupkami A, ktรณrych kolor jest konsekwentnie powtรณrzony we wszystkich pozostaลych sลupkach, obudowach lusterek oraz relingach dachowych. Znaczna powierzchnia przeszklenia bocznego zapewnia doskonaลฤ widocznoลฤ, podczas gdy z tyลu kontrastowa listwa biegnie po przekฤ tnej, koลczฤ c siฤ przy niewielkim spoilerze. Duลผa szyba tylna jest obramowana od doลu szerokim pasem tylnych ลwiateล LED, ktรณre biegnฤ przez caลฤ szerokoลฤ pojazdu. Nazwa modelu zostaลa umieszczona centralnie na klapie bagaลผnika, a tylny zderzak prezentuje doลฤ skomplikowany design.
Przestronnoลฤ i zaawansowana technologia w sลuลผbie komfortu
Mimo ลผe dokลadne wymiary pojazdu nie zostaลy jeszcze ujawnione, wszystko wskazuje na to, ลผe Elexio plasuje siฤ w segmencie kompaktowych lub ลrednich SUV-รณw. Wyraลบnie rodzinny charakter pojazdu manifestuje siฤ w wydลuลผonej sylwetce nadwozia oraz pionowo ลciฤtym tyle, co ma na celu maksymalizacjฤ przestrzeni zarรณwno dla pasaลผerรณw tylnych siedzeล, jak i bagaลผu. Ta przemyลlana konstrukcja sugeruje priorytetowe traktowanie praktycznoลci i funkcjonalnoลci.
Hyundai celowo nie ujawniล jeszcze zdjฤฤ wnฤtrza, rezerwujฤ c tฤ premierฤ na moment bliลผszy wprowadzenia modelu do sprzedaลผy. Producent zdradziล jednak, ลผe Elexio bฤdzie wyposaลผony w nowy zestaw wskaลบnikรณw oraz inteligentny interfejs uลผytkownika pozbawiony fizycznych przyciskรณw. System multimedialny bฤdzie napฤdzany przez ukลad Qualcomm SA8295, zapewniajฤ cy najnowoczeลniejsze opcje ลฤ cznoลci i prawdopodobnie wsparcie dla zaawansowanych funkcji infotainment.
W kwestii systemรณw wspomagania kierowcy (ADAS), choฤ szczegรณลowa lista funkcji nie zostaลa jeszcze przedstawiona, Hyundai potwierdziล, ลผe Elexio bฤdzie oferowaล poziom 2+ jazdy autonomicznej. To plasuje pojazd wลrรณd bardziej zaawansowanych technologicznie propozycji w swojej klasie, oferujฤ c kierowcom znaczฤ ce wsparcie podczas codziennej jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu peลnej kontroli nad pojazdem.
ZOBACZ RรWNIEลป:ย Nowy Hyundai Nexo. Koreaลczycy nie majฤ zamiaru przestaฤ inwestowaฤ w wodรณr
Imponujฤ ce osiฤ gi i perspektywy rynkowe
Elexio zostaล zbudowany na sprawdzonej platformie E-GMP, ktรณra jest szeroko wykorzystywana w ramach Grupy Hyundai przez marki takie jak Hyundai, Kia i Genesis. Ta moduลowa architektura, znana juลผ z modeli takich jak Hyundai Ioniq 5, zapewnia solidne fundamenty dla elektrycznego SUV-a. Platforma ta sลynie z elastycznoลci i moลผliwoลci adaptacji do rรณลผnych konfiguracji napฤdowych.
Choฤ szczegรณลy dotyczฤ ce jednostek napฤdowych pozostajฤ na razie tajemnicฤ , moลผna spodziewaฤ siฤ szerokiej gamy wersji. Platforma E-GMP obsลuguje zarรณwno konfiguracje z pojedynczym silnikiem, jak i ukลady z dwoma motorami, co otwiera drogฤ do wersji z napฤdem na wszystkie koลa. Taka rรณลผnorodnoลฤ pozwoli Hyundaiowi dopasowaฤ ofertฤ do zrรณลผnicowanych potrzeb klientรณw.
Najwaลผniejszฤ ujawnionฤ specyfikacjฤ jest imponujฤ cy zasiฤg przekraczajฤ cy 700 km. Naleลผy jednak pamiฤtaฤ, ลผe wartoลฤ ta zostaลa obliczona wedลug chiลskiego cyklu homologacyjnego CLTC, ktรณry jest bardziej optymistyczny niลผ europejski standard WLTP. W praktyce oznacza to, ลผe rzeczywisty zasiฤg w warunkach europejskich moลผe byฤ nieco niลผszy. Elexio bฤdzie obsลugiwaล szybkie ลadowanie, choฤ konkretna moc nie zostaลa podana – dla porรณwnania, Ioniq 5 obsลuguje ลadowanie do 350 kW. Producent zapewnia, ลผe akumulator moลผna naลadowaฤ z 30% do 80% w zaledwie 27 minut, co czyni pojazd praktycznym rozwiฤ zaniem dla dลugich podrรณลผy.