czerwony Hyundai i30 wagon stojący pod blokiem w mieście

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V. Test, opinia, wyposażenie, cena

Hyundai i30 Wagon jest propozycją dla osób poszukujących przestronnego i funkcjonalnego samochodu rodzinnego, który zarazem nie kosztuje fortuny. Wersja kombi tego dobrze znanego na polskim rynku auta oferuje więcej miejsca niż hatchback, zachowując przy tym atrakcyjną stylistykę i bogate wyposażenie. W najnowszej odsłonie  Hyundai i30 Wagon ma odświeżony design oraz nowoczesne technologie, w tym układ miękkiej hybrydy 48V.

Pod naszą lupę bierzemy wersję wyposażoną w benzynowy silnik 1.5 T-GDI o mocy 140 KM, wspierany przez system mild hybrid. W tym układzie napędowym Hyundai obiecuje połączenie dobrych osiągów z rozsądnym zużyciem paliwa, co jest ważne dla wielu potencjalnych nabywców.

Nowoczesny design i przestronne wnętrze

reflektory LED w nowym Hyundaiu i30 wagon
fot. Łukasz Walkiewicz

Hyundai i30 Wagon prezentuje się nowocześnie i elegancko. Charakterystyczny grill z chromowanym wykończeniem dodaje autu elegancji. Smukła sylwetka z długim, opadającym dachem płynnie przechodzącym w tylną klapę sprawia, że samochód wygląda atrakcyjnie i niemal sportowo mimo swoich przecież praktycznych proporcji.

Auto wyposażono w nowoczesne reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej oraz tylne lampy również stworzone w technologii LED. Relingi dachowe są montowane w standardzie  i zwiększają funkcjonalność, podkreślając jednocześnie sylwetkę kombi. W zależności od wersji wyposażenia Hyundai i30 Wagon może być wyposażony w 16-, 17- lub 18-calowe felgi aluminiowe. Testowane auto obute było w 18-calowe opony Michelin Pilot Sport 4. 

Jakość materiałów we wnętrzu stoi na dobrym poziomie, choć w niższych partiach drzwi i deski rozdzielczej odnajdziemy twarde plastiki, a kieszenie w drzwiach nie są niczym wyłożone. Za to ergonomia nie budzi zastrzeżeń.  W centralnym miejscu deski rozdzielczej znajduje się nieodzowny dziś 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Jest dość prosty w obsłudze oraz kompatybilny z Android Auto, oraz Apple CarPlay.

Technologia i wyposażenie 

czarne wnętrze hyundaia i30 wagon 1.5 T-GDI 48V
fot. Łukasz Walkiewicz

Rodzinom powinno spodobać się, że Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V oferuje szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. W standardzie znajdziemy m.in. asystenta unikania kolizji czołowych (FCA), system utrzymywania pasa ruchu (LKA) oraz system monitorowania uwagi kierowcy (DAW). Wyższe wersje wyposażenia oferują dodatkowo system monitorowania martwego pola (BCA) czy asystenta jazdy autostradowej (HDA).

Na pokładzie jest też system eCall, który automatycznie wzywa pomoc w razie wypadku. To rozwiązanie, które może uratować życie w krytycznych sytuacjach. Oczywistością są dwa mocowania ISOFIX na tylnej kanapie i blokada tylnych drzwi, ale takie “innowacje” znajdziemy dziś niemal we wszystkich autach tej klasy.

Komfort? Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V wyposażony jest m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, podgrzewane fotele przednie oraz podgrzewaną kierownicę. Te elementy docenisz latem i zimą. System multimedialny z 10,25-calowym ekranem dotykowym zapewnia dostęp do nawigacji, radia DAB oraz łączności ze smartfonem. Nawigacja dość dobrze daje sobie radę, ale podczas testu i tak częściej korzystaliśmy z Google Maps. Cyfrowy zestaw wskaźników (czyli po prostu zegary) ma przekątną 10,25 cala i oferuje skromną personalizację wyglądu. 

Układ napędowy i wrażenia z jazdy

silnik 1.5 T-GDI 48V
fot. Łukasz Walkiewicz

Sercem testowanej wersji Hyundaia i30 Wagon był benzynowy silnik 1.5 T-GDI o mocy 140 KM, wspomagany przez układ miękkiej hybrydy 48V. Do dyspozycji dostajemy moment obrotowy 253 Nm dostępny od bardzo przyjemnych 1500 obr./min. Samochód płynnie startuje i jest elastyczny. Dzięki technologii mild hybrid auto może chwilowo wyłączać silnik podczas jazdy na luzie lub hamowania, co ma przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa.

Silnik 1.5 T-GDI 48V zapewnia przeciętne jak na dzisiejsze standardy osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,8 sekundy w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów lub 9,9 sekundy dla wersji z automatem DCT. Prędkość maksymalna wynosi 197 km/h. Silnik nie brzmi zbyt dobrze na wysokich obrotach, a najprzyjemniej jeździ się w średnim zakresie.

Według danych producenta, średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym dla i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V wynosi od 5,7 do 6,7 l/100 km, w zależności od wersji i wyposażenia. Emisja CO2 mieści się w przedziale od 129 do 152 g/km. Nasz średni wynik z całego testu to niezbyt imponujące 6,8 litra na każde 100 kilometrów. Dodajmy, że samochód użytkowany był spokojnie i zgodnie z przepisami.

Wrażenia z jazdy i prowadzenie

Hyundai i30 1.5 T-GDI 48V na leśnej drodze
fot. Łukasz Walkiewicz

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V oferuje całkiem komfortowe zawieszenie, które dobrze radzi sobie z nierównościami na polskich drogach. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny na co dzień, choć mógłby zapewniać kierowcy nieco więcej informacji zwrotnych. Auto prowadzi się pewnie i stabilnie, ale jeśli szukacie przyjemności z jazdy, to polecamy raczej odwiedzić salon Forda lub Cupry. 

Silnik 1.5 T-GDI zapewnia wystarczającą dynamikę w większości sytuacji drogowych. Niemniej jednak z mocno zapakowanym samochodem trzeba ostrożnie podchodzić do wyprzedzania. Wsparcie układu mild hybrid jest praktycznie niezauważalne dla kierowcy, ale przyczynia się do płynniejszej pracy jednostki napędowej. Polecamy wersję z 7-biegową skrzynią DCT, która płynnie zmienia przełożenia i przydaje się szczególnie w mieście.  

Na autostradzie i30 Wagon zachowuje się stabilnie, a poziom hałasu w kabinie jest akceptowalny. Aktywny tempomat działa poprawnie, ale asystent pasa ruchu potrafi irytować kierowcę zbyt dużą czułością. 

Ceny i wyposażenie

18-calowe felgi z oponami Michelin pilot Sport 4
fot. Łukasz Walkiewicz

Hyundai i30 Wagon z silnikiem 1.5 T-GDI 48V jest dostępny w kilku wersjach wyposażenia. Aktualne promocyjne ceny startują od 111 500 zł za wersję Smart z manualną skrzynią biegów. Za wersję z automatyczną skrzynią DCT trzeba zapłacić 118 500 zł. Topowa wersja N Line z manualną skrzynią kosztuje również 118 500 zł, a z automatem 125 500 zł.

Hyundai proponuje różne pakiety wyposażenia, które pozwalają poprawić wyposażenie samochodu za całkiem rozsądną kwotę. Przykładowo, pakiet TECH za 5000 zł dodaje m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, elektrycznie sterowany fotel kierowcy czy tapicerkę skórzano-materiałową. 

Koreańska marka oferuje 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, co jest jedną z najlepszych tego typu propozycji na polskim rynku. Co więcej, przez 5 lat można korzystać z bezpłatnej usługi assistance. Przyznajemy, że to ważne argumenty przy wyborze nowego samochodu.

Podsumowanie – dla kogo Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V?

zegary w trybie Sport w Hyundaiu i30 Wgon 1.5 T-GDI
fot. Łukasz Walkiewicz

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V może być ciekawą propozycją dla osób kompaktowego, dobrze wyposażonego kombiaka. Duży bagażnik, nowoczesne systemy bezpieczeństwa i multimedia oraz całkiem oszczędny układ napędowy z technologią mild hybrid to główne atuty koreańskiego auta.

Hyundai i30 z miękką hybrydą poradzi sobie zarówno w codziennej eksploatacji miejskiej, jak i podczas dłuższych podróży. Komfortowe zawieszenie dobrze rozprawia się z nierównościami na drodze, przestronne wnętrze jest wystarczające dla 4-osobowej rodziny, a wyposażenie często przewyższa to, co znajdziemy u najpopularniejszych rynkowych konkurentów.  

Aktualna cena Hyundaia i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V jest mocno konkurencyjna w stosunku do segmentowych rywali, a długa gwarancja producenta dodatkowo zwiększa atrakcyjność tego auta. Krótko mówiąc – warto wziąć ten model pod uwagę.