
Hyundai Kona Electric czy Volvo EX30 – porównanie. Silniki, wyposażenie, cena
Oba samochody są do siebie bardzo zbliżone pod względem rozmiarów. Wymiary Volvo EX30 to 1838 mm szerokości bez lusterek, 4233 mm długości oraz 1550 mm wysokości (bez relingów dachowych). Hyundai e-Kona ma natomiast 1825 mm szerokości, 4350 mm długości oraz 1585 mm wysokości.
Koreańczycy postawili na odrobinę węższy samochód, jednak nadrabiają długością oraz wysokością, co znajduje odzwierciedlenie w przestrzeni wewnątrz samochodu. Bagażnik Hyundaia pomieści aż 466 litrów ładunku, natomiast tym, którzy zdecydowali się na Volvo będzie musiało wystarczyć jedynie 318 litrów przestrzeni, jednak z dodatkowym 61 litrowym schowkiem pod podłogą.
Kona Electric czy Volvo EX30 – wersje wyposażenia
Volvo jest dostępne w trzech wersjach wyposażenia, natomiast Hyundai w czterech. Kona w wersji Smart jest bazową opcją, w której znajdziemy m.in. 17-calowe felgi, asystenta jazdy autostradowej, oświetlenie kabiny w technologii LED, podgrzewane przednie fotele z elektryczną regulacją oraz podgrzewaną kierownice, a także reflektory LED oraz dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala.
Klienci, którzy zdecydują się na wariant Executive mogą liczyć na skórzano-materiałową tapicerkę, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, gniazdo V2L zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie oraz pompę ciepła. Bezpieczne podróże ułatwi asystent monitorowania martwego pola oraz ostrzegania o ruchu poprzecznym, a także asystent utrzymania pasa ruchu. Komfort pasażerów z tyłu zapewnią natomiast przyciemniane tylne szyby.
Dla klientów, którzy preferują samochody ze sportowym zacięciem i chcieliby sprawdzić, co koreańska marka oferuje pod tym względem przewidziano wersję N Line. Klienci, którzy zdecydują się na te wersję otrzymają dodatkowo zmodyfikowane zderzaki z przodu i z tyłu, stylowe listwy progowe, 19-calowe felgi oraz emblematy N Line na karoserii pojazdu. We wnętrzu natomiast pojawią się sportowe fotele z czerwonymi przeszyciami oraz sportowa kierownica.
Na najbardziej wymagających czeka zaś wersja Platinum, która zawiera m.in. wyświetlacz Head-Up oraz system kamer 360°. W najdroższym wariancie system audio został przygotowany przez firmę BOSE, a dodatkowo we wnętrzu na nowych posiadaczy będzie czekać skórzana tapicerka oraz wentylowane przednie fotele. Będą oni mieli dostęp również do kilku rozwiązań ułatwiających codziennie korzystanie z samochodu – m.in. cyfrowy kluczyk oraz inteligentna klapa bagażnika. Całość ponadto uzupełnią 19-calowe felgi.
U szwedzkiej konkurencji podstawowa wersja została określona mianem Core. W tym wydaniu Volvo EX30 ma na pokładzie kilka systemów – aktywnej kontroli jazdy, czy też ostrzegający o kolizjach tylnych oraz monitorujący martwe pola. We wnętrzu znajduje się jeden wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala, a przy zakupie dostajemy dodatkowo 4-letnią subskrypcję na usługi cyfrowe Google. Na zewnątrz natomiast już w standardzie dostaniemy reflektory LED oraz felgi w rozmiarze 18-cali.
Wersja wyposażenia Plus zawiera dodatkowo dwustrefową klimatyzację, bezprzewodowe ładowanie telefonu, system audio Harman Kardon o mocy 1040W, czy też nastrojowe oświetlenie. W kwestii oprogramowania dochodzi również asystent zmiany pasa ruchu oraz Park Assist zarówno z przodu, jak i z tyłu. Kierowcy zyskają także cyfrowy kluczyk oraz dach, jak i obudowy lusterek w kolorze Onyx Black.
W najbogatszej wersji wyposażenia Ultra pojawi się kilka dodatkowych systemów – funkcja automatycznego hamowania przy niskiej prędkości, kamera 360° z widokiem 3D, a także Park Pilot Assist. We wnętrzu topowej wersji Volvo oferuje elektrycznie regulowane fotele, panoramiczny dach oraz ładowarkę pokładową o mocy 22kW. Całość uzupełniają 19-calowe felgi Aero z pięcioma ramionami.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Volvo EX90 2025. Wersje, silniki, zasięg, ceny. Co można kupić?
Silniki i opcje napędu w Kona Electric i Volvo EX30
W Polsce zarówno Volvo EX30 jak i Hyundai Kona Electric oferują dwa warianty silnika elektrycznego oraz dwie pojemności baterii.
W przypadku Hyundaia klienci mogą wybierać pomiędzy jednostkami o mocy 136 oraz 204 koni mechanicznych, a także bateriami o pojemności 49 kWh lub 65 kWh. Oba to oczywiście silniki synchroniczne z magnesami stałymi połączone z automatyczną skrzynią biegów. W przypadku słabszej opcji, Hyundai na jednym ładowaniu obiecuje zasięg do 380 km w cyklu miejskim według metodologii WLTP. Średnie zużycie energii w tym przypadku oscyluje na poziomie 14,6 kWh/100km.
Mocniejszy układ zapewnia nie tylko więcej mocy, ale także dzięki większej pojemności baterii istotnie wydłuża zasięg – do 509 kilometrów – o ile zdecydowaliśmy się na 17-calowe felgi. Należy pamiętać, że w przypadku 19-calowych obręczy zasięg znacząco spada i Hyundai podaje, że w cyklu miejskim można spodziewać się 462 kilometrów. Wydajność, zależnie od wybranych kół, oscyluje na poziomie od 14,7 do 16,8 kWh/100km. W przypadków obu wariantów naładowanie ich do 80% powinno zając 45 minut w przypadku użycia 100 kW ładowarki.
Z polskiej oferty na Volvo EX30 możemy wybrać nie tylko moc silnika, ale także w typ układu, o ile zdecydujemy się na droższe warianty samochodu. Wersję Core samochodu można wyposażyć w pojedynczy silnik elektryczny z automatyczną skrzynią biegów, który generuje 272 konie mechaniczne. Moc w tym przypadku przekazywana jest na tylne koła. Silnik może być zasilany zarówno baterią o pojemność 51 kWh, jak i 69 kWh, co znacząco wpływa na jego zasięg – do 337 kilometrów, względem maksymalnie 476 w przypadku większej baterii.
Decydując się na wersję Plus lub Ultra dostaniemy możliwość nabycia układu z dwoma silnikami, które przenoszą moc na wszystkie koła generując przy tym 418 koni mechanicznych. Dzięki temu pierwsza setkę na liczniku powinniśmy być w stanie zobaczyć po zaledwie 3,6 sekundy, co sprawia, że EX30 jest najszybszym Volvo w historii. W przypadku obu silników wydajności oscyluje na poziomie 17 kWh/100 km w cyklu mieszanym oraz od 12,6 do 13,5 w cyklu miejskim według metodologii WLTP.
ZOBACZ RÓWIEŻ: Koniec problemów z zasięgiem? Hyundai prezentuje przełomowe baterie
Hyundai Kona Electric i Volvo EX30 – porównanie cen
Oba samochody dostępne są na rynku w stosunkowo podobnych cenach, jednak najtańszym będzie Volvo EX30 w wersji Core z najmniejszą baterią – 176 990 zł. Ceny wersji Plus rozpoczynają się od 191 990 zł, natomiast wersja Ultra to wydatek rzędu 226 990 zł. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku najmocniejszego wariantu z dwoma silnikami i napędem AWD trzeba liczyć się z dopłatą 22 000 zł.
Ceny Hyundaia Kona Electric zaczynają się od 159 900 zł w przypadku wersji Smart, wariant Executive wyceniony został na 174 900 zł, natomiast topowa konfiguracja N Line oraz Platinum na 214 900 zł. W tym przypadku jednak nie trzeba liczyć się z żadnymi dopłatami związanymi z baterią i silnikiem, ponieważ koreański producent przewiduje tylko jedną opcję – tę o większej pojemności.