
36 ton i 725 km zasięgu. Hyundai z nową wodorową ciężarówką
Hyundai XCIENT Fuel Cell
Na targach Advanced Clean Transportation (ACT) Expo 2025 w Anaheim w Kalifornii Hyundai zaprezentował nowy model XCIENT Fuel Cell – ciężarówkę wodorową o masie 36 ton i zasięgu 725 km. To wydarzenie stało się platformą dla wielu producentów do prezentacji innowacji w dziedzinie wodoru, a Hyundai wyróżnił się jako jeden z liderów tej technologii. Marka znana z wodorowego samochodu osobowego Nexo, tym razem stawia na transport ciężki.
XCIENT Fuel Cell to ciężarówka klasy „Heavy Duty”, zaprojektowana z myślą o długodystansowym transporcie drogowym, szczególnie na rozległym rynku amerykańskim. Wodór jest postrzegany jako klucz do zrównoważonego transportu ciężkiego, gdzie tradycyjne baterie elektryczne nie zawsze się sprawdzają. Nowy model Hyundaia łączy zaawansowaną technologię z praktycznymi rozwiązaniami dla kierowców.
Ken Ramírez, wiceprezes Hyundai Motor Company, podkreślił podczas konferencji, że XCIENT Fuel Cell to krok w stronę redefinicji logistyki. Dzięki zaawansowanym systemom wsparcia kierowcy i partnerstwom strategicznym Hyundai chce wspierać floty w przejściu na bardziej zrównoważoną przyszłość. Model ten jest już produkowany seryjnie i działa w 13 krajach.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nowy Hyundai Nexo. Koreańczycy nie mają zamiaru przestać inwestować w wodór
Technologia wodorowa na najwyższym poziomie
XCIENT Fuel Cell nie jest nowością – prototyp zaprezentowano na ACT Expo 2024, ale tegoroczny model to udoskonalona wersja gotowa do masowej produkcji. Hyundai zaprojektował ciężarówkę z myślą o specyfice amerykańskiego rynku, gdzie tysiące kilometrów autostrad wymagają niezawodnych i ekologicznych rozwiązań. Wodór okazuje się idealnym paliwem dla ciężkiego transportu, oferując zeroemisyjność bez kompromisów w zasięgu.
Sercem pojazdu jest system wodorowy o mocy 180 kW, składający się z dwóch ogniw paliwowych po 90 kW, wsparty baterią 72 kWh. Silnik elektryczny generuje 350 kW mocy i moment obrotowy 2237 Nm, co jest kluczowe dla transportu ciężkich ładunków. Dziesięć zbiorników wodoru mieści 68 kg paliwa, zapewniając zasięg do 725 km w optymalnych warunkach.
Hyundai podkreśla, że XCIENT Fuel Cell to pierwsza seryjnie produkowana ciężarówka wodorowa na świecie. Od 2020 roku modele z tej rodziny są wykorzystywane w 13 krajach, a nowy wariant wprowadza ulepszenia w systemie napędowym i komforcie kierowcy, czyniąc go liderem w segmencie zeroemisyjnego transportu ciężkiego.
Kierowca w centrum uwagi
Kabina XCIENT Fuel Cell została zaprojektowana z myślą o kierowcach pokonujących długie trasy. Wyposażono ją w dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala – cyfrowy panel instrumentów oraz ekran multimedialny z fizycznymi przyciskami dla lepszej ergonomii. Rozwiązania te ułatwiają dostęp do informacji i obsługę pojazdu, minimalizując rozproszenie uwagi.
Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy (ADAS) odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu bezpieczeństwa i komfortu. Ciężarówka posiada asystenta unikania kolizji czołowych, ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu, inteligentny tempomat oraz systemy monitorowania martwego pola i bliskich przeszkód. Te technologie pomagają zmniejszyć zmęczenie kierowcy i poprawiają bezpieczeństwo na drodze.
Hyundai stawia na innowacje, które nie tylko wspierają kierowców, ale także przyczyniają się do zrównoważonej logistyki. Jak zauważył Ken Ramírez, połączenie nowoczesnych systemów ADAS z technologią wodorową pozwala Hyundaiowi wyznaczać nowe standardy w branży transportowej, łącząc efektywność z troską o środowisko.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Bateria, która sama gasi pożar. Hyundai z nową technologią
Hyundai buduje ekosystem wodorowy dla transportu
Oprócz prezentacji XCIENT Fuel Cell, Hyundai przedstawił na ACT Expo 2025 swoje plany rozwoju infrastruktury wodorowej. Jednym z kluczowych projektów jest NorCAL ZERO, w ramach którego 30 ciężarówek XCIENT Fuel Cell obsługuje porty w Oakland i Richmond. Od września 2023 roku pojazdy te pokonały niemal 725 000 km, dowodząc niezawodności technologii wodorowej.
Kolejna inicjatywa, HTWO Logistics, realizowana we współpracy z GLOVIS America, koncentruje się na dekarbonizacji logistyki wokół fabryki Hyundai Motor Group Metaplant America. 21 wodorowych ciężarówek odpowiada za niemal połowę dostaw fabryki, korzystając z lokalnie produkowanego wodoru. To przykład kompleksowego podejścia do zrównoważonego transportu.
Hyundai zapowiedział również uruchomienie HTWO Energy Savannah – pierwszej stacji tankowania wodoru i ładowania elektrycznego dla ciężarówek klasy 8, która rozpocznie działalność pod koniec 2025 roku. Ta inwestycja wzmocni infrastrukturę wodorową w USA, wspierając dalszy rozwój zeroemisyjnego transportu ciężkiego.