ID.1 – mały elektryk z wielkimi ambicjami. Oto pierwszy szkic
Nowy rozdział w historii przystępnych samochodów elektrycznych
Volkswagen stoi przed wyzwaniem zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych, a najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest wprowadzenie na rynek mniejszych i bardziej ekonomicznych modeli. Właśnie taki plan realizuje niemiecki producent, zapowiadając premierę nowego modelu na rok 2027.
Historia elektrycznej mobilności w wydaniu Volkswagena sięga niedawnej przeszłości. Kilka lat temu, na początku elektrycznej rewolucji, marka zaprezentowała światu małe elektryczne auto o nazwie e-up!, które oferowało zasięg ponad 250 kilometrów i kosztowało mniej niż 85 000 zł , nawet bez uwzględnienia dotacji, których wówczas jeszcze nie było.
E-up! zniknął z rynku w kwietniu 2021 roku, a teraz, prawie cztery lata później, Niemcy ogłaszają jego następcę. Nowy model będzie nosił nazwę Volkswagen ID.1, a firma właśnie po raz pierwszy zaprezentowała jego wstępny wygląd. Co istotne, cena tego modelu ma wynosić poniżej 85 000 zł.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Zeekr Mix wjeżdża do Europy. Czy Volkswagen ID.Buzz ma się czego obawiać?
Historia projektu ID.1 i jego miejsce w gamie Volkswagena
Pierwsze wzmianki o ID.1 pojawiły się już w 2019 roku, kiedy Volkswagen zaczął kształtować strukturę swojej nowej rodziny ID. Niemiecki koncern z wielkim entuzjazmem ogłosił wtedy powstanie równoległej, w pełni zelektryfikowanej gamy modelowej.
Do tej pory na światowych rynkach zadebiutowało pięć modeli z tej rodziny, a jeśli liczyć ID.6 dostępny wyłącznie w Chinach – sześć. Jednak Volkswagen jest daleki od osiągnięcia zakładanego sukcesu, a w Wolfsburgu zdają sobie sprawę z konieczności obniżenia cen, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Przez te lata pojawiło się wiele plotek na temat ID.1. Początkowo mówiło się o premierze w 2023 roku i wprowadzeniu na rynek w 2024, jednak jesteśmy już w 2025 roku, a samochodu wciąż nie ma. Teraz jednak Volkswagen zaczyna ujawniać pierwsze oficjalne szczegóły, a pełna prezentacja szkicu planowana jest na marzec.
Nowa stylistyka i platforma techniczna
Pierwsze szkice ID.1 ujawniają znaczące zmiany w podejściu do designu w porównaniu z pozostałymi modelami rodziny ID. Podczas gdy obecne elektryczne Volkswageny wyróżniają się bardzo charakterystycznym wyglądem, nowy ID.1, zgodnie z zaprezentowanym szkicem, będzie miał bardziej konwencjonalną stylistykę.
Auto będzie bazować na platformie MEB w jej najmniejszej wersji, znanej jako MEB-Entry. To ta sama architektura, która posłuży jako baza dla modeli ID.2, CUPRA Raval i Skoda Epic – elektrycznych pojazdów z niemieckiego koncernu.
ID.1 będzie mniejszy od wymienionych modeli, jego długość nie przekroczy czterech metrów. Segment małych samochodów elektrycznych ma zyskać na znaczeniu w najbliższych latach, a nowy Volkswagen ma być jednym z głównych graczy w tej kategorii, konkurując bezpośrednio z takimi modelami jak Hyundai Inster, Dacia Spring czy Leapmotor T03.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Od konkurencji do współpracy. Volkswagen i XPeng chcą wspólnie pokonać Teslę
Strategia i cele rynkowe
Zgodnie z oficjalnym komunikatem, Volkswagen zaprezentuje na początku marca prototyp, który będzie podstawą do rozwoju ID.1. Światowa premiera produkcyjnej wersji planowana jest na rok 2027.
Firma określa nowy model jako „przystępny cenowo, wysokiej jakości i rentowny samochód elektryczny, z Europy dla Europy”. Choć cena będzie kluczowym czynnikiem, równie istotne będą takie aspekty jak zasięg, jakość wykonania i wyposażenie.
Volkswagen dąży do powrotu do swoich klasycznych wartości, które przyniosły marce światowy sukces: oferowania samochodów „made in Germany” o świetnym stosunku jakości do ceny. Ma to być kluczowy element w strategii odzyskania pozycji lidera na rynku motoryzacyjnym, tym razem w segmencie pojazdów elektrycznych.