
Indie stają się eko. Zakaz silników spalinowych w ciągu dekady?
Nowe Delhi zakaże silników spalinowych?
Nowe Delhi boryka się z ekstremalnym zanieczyszczeniem powietrza, które zagraża zdrowiu milionów mieszkańców. W odpowiedzi na ten kryzys indyjski rząd rozważa radykalne kroki, inspirując się rozwiązaniami stosowanymi w Unii Europejskiej i Chinach. Wprowadzenie zakazu sprzedaży silników benzynowych do 2035 roku ma być kluczowym elementem walki z zanieczyszczeniem.
Już teraz władze podjęły pierwsze kroki w tym kierunku. Miesiąc temu wprowadzono zakaz tankowania paliwa do samochodów z silnikiem diesla starszych niż 10 lat oraz benzynowych mających ponad 15 lat. Decyzja ta wywołała poruszenie w społeczeństwie, ponieważ wielu mieszkańców Delhi polega na starszych pojazdach, a zakup nowych często przekracza ich możliwości finansowe.
Rząd jednak nie zamierza poprzestać na tych regulacjach. Debata nad całkowitym wyeliminowaniem silników spalinowych nabiera tempa, a władze rozważają stopniowe wprowadzanie zakazów, które obejmą różne typy pojazdów. Plany te mają szansę stać się przełomem w walce o czystsze powietrze w jednym z najbardziej zanieczyszczonych miast świata.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla wkracza na trzeci największy rynek świata. Staje tam jednak przed poważnym problemem
Stopniowe eliminowanie silników spalinowych
Indyjski rząd, jak donosi dziennik „The Economic Times”, prowadzi intensywne rozmowy na najwyższym szczeblu, aby ustalić szczegóły nowego planu. Zakaz sprzedaży samochodów benzynowych od 2035 roku jest rozważany jako odpowiedź na katastrofalne poziomy zanieczyszczenia w Nowym Delhi i innych dużych miastach. Propozycja ta wpisuje się w globalne trendy, takie jak te obserwowane w Unii Europejskiej czy Kalifornii.
Plan zakłada stopniowe ograniczanie używania pojazdów z silnikami spalinowymi. Pierwsza faza może rozpocząć się jeszcze w kwietniu 2025 roku i dotyczyć będzie rejestracji nowych autobusów – dozwolone będą jedynie modele elektryczne, hybrydowe lub napędzane gazem CNG. W kolejnych latach ograniczenia obejmą pojazdy lekkie, w tym trójkołowce oraz pojazdy dostawcze, co planowane jest na lata 2026–2027.
Ostatnim etapem będzie wprowadzenie zakazu dla samochodów prywatnych, które miałyby zostać objęte nowymi regulacjami między 2030 a 2035 rokiem. Taki harmonogram pozwoli na stopniowe przystosowanie rynku motoryzacyjnego i społeczeństwa do nowych wymogów, choć rząd wciąż analizuje, jak skutecznie wdrożyć te zmiany.
Delhi na czele zmian w Indiach
Choć Delhi jest liderem w walce z zanieczyszczeniem, problem ten dotyczy całego kraju. Wiele indyjskich miast znajduje się na liście najbardziej zanieczyszczonych na świecie, co zmusza rząd narodowy do opracowania kompleksowego planu działania. Wprowadzenie ograniczeń w Delhi ma być pilotażem, który w przyszłości obejmie inne regiony o dużej gęstości pojazdów.
Władze Nowego Delhi już teraz podejmują konkretne kroki. Zapowiedziano, że do 2025 roku 90% miejskiej floty autobusów zostanie wymienione na modele w pełni elektryczne. Dwa lata później, czyli w 2027 roku, cały system transportu publicznego w stolicy ma być zasilany energią elektryczną, co znacząco zmniejszy emisję szkodliwych substancji.
Te ambitne plany wymagają współpracy między rządem, producentami samochodów i lokalnymi władzami. Nowe Delhi, jako pierwsze miasto w Indiach, chce pokazać, że możliwe jest pogodzenie troski o środowisko z potrzebami mieszkańców, stając się wzorem dla innych regionów kraju i świata.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Zaskakujący zwrot akcji. Będzie rewizja zakazu sprzedaży samochodów spalinowych 2035?
Inspiracja globalnymi liderami
Indie wzorując się na rozwiązaniach z Unii Europejskiej i niektórych stanów USA, takich jak Kalifornia, dążą do zrównoważonego rozwoju. Zakaz silników spalinowych w Nowym Delhi, a także potencjalnie w innych miastach to odpowiedź na globalne wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi. Indyjski rząd zdaje sobie sprawę, że transformacja transportu jest niezbędna, by poprawić jakość życia obywateli.
Wdrożenie tych zmian nie będzie łatwe, zwłaszcza w kraju, gdzie wielu mieszkańców polega na starszych, bardziej przystępnych cenowo pojazdach. Dlatego rząd prowadzi konsultacje z ministerstwami i przedstawicielami branży motoryzacyjnej, aby znaleźć rozwiązania, które zminimalizują negatywne skutki dla społeczeństwa. Kluczowe będzie zapewnienie wsparcia finansowego i infrastruktury dla pojazdów elektrycznych.
Nowe Delhi jako pionier tych zmian może wyznaczyć drogę dla reszty Indii. Sukces tego planu zależy jednak od skutecznego zarządzania i zaangażowania wszystkich stron. Od władz po zwykłych obywateli, którzy będą musieli dostosować się do nowej, bardziej ekologicznej rzeczywistości.