600 km zasięgu i dwie wersje nadwozia. KIA EV4 wjeżdża do gry
Nowy gracz na rynku samochodów elektrycznych
KIA zaprezentowała po raz pierwszy jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli elektrycznych – EV4. Samochód będzie dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback oraz sedan, co stanowi zaskoczenie dla wielu obserwatorów rynku. Model ma trafić do salonów pod koniec 2025 roku.
Wcześniej producent informował jedynie o planach wprowadzenia wersji sedan oraz kombi w późniejszym terminie. Nieznana była dotąd opcja hatchback, która może okazać się najbardziej atrakcyjna dla większości klientów. Wprowadzając dwie wersje nadwoziowe, KIA celuje w dwóch głównych konkurentów: Volkswagena ID.3 w segmencie hatchbacków oraz Teslę Model 3 w segmencie sedan.
Premiera modelu nastąpiła wcześniej, niż planowano, gdyż pierwotnie KIA zapowiadała prezentację na 27 lutego, wraz z modelami EV2 oraz nowym vanem elektrycznym. Ta nieoczekiwana odsłona świadczy o pewności producenta co do swojego najnowszego produktu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Kia EV3 2024. Wersje, silniki, zasięg, ceny. Co można kupić?
Design i stylistyka nowego modelu
KIA EV4 prezentuje się zgodnie z oczekiwaniami, wykorzystując język projektowy marki znany jako „Opposites United”, który możemy zobaczyć również w innych elektrycznych modelach, jak EV3. Front pojazdu charakteryzuje się klasycznymi już dla marki pionowymi reflektorami, połączonymi poziomą listwą biegnącą przez całą szerokość samochodu.
W wersji hatchback samochód wykazuje duże podobieństwo do modelu EV3, szczególnie w widoku z profilu. Choć producent nie podał dokładnych wymiarów, szacuje się, że jego długość wynosi około 4,3 metra. Charakterystycznym elementem jest szeroki słupek C oraz tylne światła przypominające te z SUV-a.
Wersja sedan wprowadza najwięcej zmian stylistycznych. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami i modelem koncepcyjnym, charakteryzuje się mocno pochyloną szybą tylną, nadającą tylnej części pojazdu unikalny wygląd. Pionowe światła tylne są mniejsze niż w wersji hatchback, a całość przywodzi na myśl stylistykę modelu EV6.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: KIA EV9 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić w Polsce?
Wnętrze i specyfikacja techniczna
Choć KIA nie ujawniła jeszcze zdjęć wnętrza, oczekuje się, że będzie ono niemal identyczne jak w modelu EV3. Oznacza to obecność panoramicznego zestawu trzech ekranów: zegarów i centralnego systemu multimedialnego o przekątnej 12,3 cala oraz mniejszego, 5-calowego wyświetlacza między nimi, służącego do sterowania klimatyzacją.
Pod względem technicznym, podobnie jak w przypadku EV3, samochód ma być oferowany z dwoma wariantami baterii: 58 lub 81 kWh. Taka konfiguracja ma zapewnić zasięg od 430 do 600 kilometrów. Podstawowa wersja będzie wyposażona w silnik elektryczny o mocy 204 KM.
W późniejszym terminie spodziewana jest bardziej wydajna wersja z napędem na wszystkie koła i większą mocą. Ceny mają rozpoczynać się od około 145 750 zł za wersję hatchback, podczas gdy sedan będzie droższy o około 20 900 zł.