Kia drwi z Elona Muska. Kreatywna kampania na Instagramie
ลปarty Kii ze spadku sprzedaลผy Tesli
Koreaลska marka odniosลa siฤ do kryzysu wizerunkowego wywoลanego politycznymi wybrykami Elona Muska, naลladujฤ c naklejki, ktรณre wielu uลผytkownikรณw Tesli umieszcza na swoich samochodach. Polityczne wybryki i kontrowersyjne wypowiedzi Elona Muska, od jego poparcia dla skrajnie prawicowej partii w ostatnich wyborach w Niemczech, po jego rzekome nazistowskie pozdrowienie podczas zaprzysiฤลผenia Donalda Trumpa, sprawiลy, ลผe wielu wลaลcicieli Tesli zaczฤลo ลผaลowaฤ zakupu swoich samochodรณw. ia wykorzystaลa tฤ sytuacjฤ w zabawnej kampanii reklamowej w Norwegii.
Ze wzglฤdu na postawฤ Elona Muska, takลผe podczas ostatniej kampanii wyborczej w USA, wielu wลaลcicieli pojazdรณw Tesla w Stanach Zjednoczonych umieลciลo na swoich samochodach naklejki, ktรณrymi „przepraszali” za posiadanie tego pojazdu. Szczegรณlnie popularna staลa siฤ naklejka z napisem „I bought this before Elon Musk went crazy”, co po polsku oznacza „Kupiลem ten [samochรณd] zanim Elon Musk zwariowaล”.
Kia ลผartuje z opinii wลaลcicieli Tesli na temat Elona Muska, wykorzystujฤ c ich rosnฤ ce niezadowolenie jako okazjฤ marketingowฤ . Sytuacja ta pokazuje, jak mocno dziaลania i wypowiedzi CEO mogฤ wpลynฤ ฤ na wizerunek marki, nawet tak innowacyjnej i rozpoznawalnej jak Tesla. Wลaลciciele samochodรณw elektrycznych czฤsto czujฤ siฤ niekomfortowo z faktem, ลผe ich zakup wspiera firmฤ kierowanฤ przez kogoล, z kim nie zgadzajฤ siฤ ideologicznie.
ZOBACZ RรWNIEลป: Kontrowersje wokรณล gestu Muska uderzajฤ we wลaลcicieli Tesli
Globalna niechฤฤ do Elona Muska wpลywa na sprzedaลผ Tesli
Niechฤฤ wobec Elona Muska staลa siฤ zjawiskiem globalnym. Na przykลad, badanie przeprowadzone w Szwecji wykazaลo, ลผe tylko 11% populacji ma pozytywny obraz Tesli. Wielu ekspertรณw uwaลผa, ลผe jest to jedna z gลรณwnych przyczyn ogromnych i niepokojฤ cych spadkรณw sprzedaลผy Tesli w Europie, w tym w Hiszpanii, ale takลผe w Chinach.
Ta sytuacja spowodowaลa, ลผe w USA niektรณrzy akcjonariusze zaczฤli juลผ manewrowaฤ przeciwko mu, a Robyn Denholm, przewodniczฤ ca zarzฤ du Tesli, sprzedaลa w ciฤ gu ostatnich trzech miesiฤcy znacznฤ iloลฤ udziaลรณw amerykaลskiego producenta samochodรณw.
Kryzys wizerunkowy firmy pokazuje, jak waลผne dla duลผych marek jest zachowanie neutralnoลci politycznej, zwลaszcza w dzisiejszych czasach polaryzacji spoลecznej. Konsumenci coraz czฤลciej podejmujฤ decyzje zakupowe w oparciu o wartoลci reprezentowane przez marki i osoby z nimi zwiฤ zane, co moลผe mieฤ dลugotrwaลe konsekwencje dla biznesu.
ZOBACZ RรWNIEลป:ย Akcjonariusze Tesli tracฤ cierpliwoลฤ. Musk pod ostrzaลem
Kia wykorzystuje sytuacjฤ w kreatywnej kampanii reklamowej
Sytuacja ta sprawiลa, ลผe w Norwegii KIA uruchomiลa w lutym zabawnฤ kampaniฤ reklamowฤ na Instagramie, a takลผe w kilku mediach drukowanych, jak informuje serwis „Electric Vehicles”. Kampania naลladowaลa naklejkฤ przeciwko Elonowi Muskowi uลผywanฤ przez wลaลcicieli Tesli.
Kia umieลciลa jฤ na tyle modelu KIA EV3, swojego bestsellerowego samochodu elektrycznego. Kampania Kia pokazywaลa tฤ naklejkฤ z maลฤ zmianฤ . Tekst na niej brzmiaล: „I bought this after Elon Musk went crazy”, co po polsku oznacza „Kupiลem ten [samochรณd] po tym, jak Elon Musk zwariowaล”.
Kampania, ktรณra zostaลa dobrze przyjฤta w Norwegii โ kraju znanym z ogromnego sukcesu komercyjnego samochodรณw elektrycznych โ staลa siฤ viralowa na caลym ลwiecie w ostatnich dniach, po tym jak pojawiลa siฤ na Reddicie. To pokazuje, jak skuteczne moลผe byฤ wykorzystanie aktualnych wydarzeล i nastrojรณw spoลecznych w marketingu, zwลaszcza gdy dotyka to bezpoลrednio konkurencji.