
Leapmotor T03 czy Dacia Spring? Porównujemy dwa małe modele na prąd
Dostępne na rynku samochody elektryczne raczej nie kojarzą się z przystępną ceną, jednak część producentów próbuje z tym walczyć. Na czoło wysuwają się tutaj dwa modele – rumuńska Dacia Spring oraz chiński Leapmotor T03, który ma za sobą wsparcie koncernu Stellantis i jest montowany w Polsce. Obie marki raczej nie mają zbyt dobrej reputacji – Dacia od zawsze była uważana za symbol „taniochy” i braku pieniędzy, a samochody z państwa środka wciąż walczą z co najmniej niezbyt dobrą ogólną opinią o chińskich produktach i dopiero wyrabiają sobie opinie w Europie. Dziś wnikliwie przyjrzymy się temu, co faktycznie oferują oba samochody.
Leapmotor T03 kontra Dacia Spring – wymiary
Zestawienie tych dwóch modeli rozpoczniemy od wymiarów, żeby wiedzieć o jakiej klasie samochodów w ogóle rozmawiamy. Leapmotor T03 ma 3 620 mm długości, 1 652 mm szerokości oraz 1 577 mm wysokości, zaś rozstaw osi wynosi 2 400 mm. Jest to więc typowy miejski samochód, który idealnie wpisze się w potrzeby kierowców poruszających się po zatłoczonych ulicach. Bagażnik Leapmotor T03 oferuje 210 litrów pojemności, która po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 880 litrów, czyli to już całkiem sporo, jak na tak kompaktowy model.
W przypadku Dacii Spring dostajemy „nieco więcej samochodu”, bowiem model ma 3 701 mm długości, 1 583 mm szerokości, 1 519 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 423 mm. Teoretycznie to nie wiele, bo każdy z wymiarów jest zaledwie kilka centymetrów większy niż w Leapmotorze T03. To jednak istotnie wpływ to na pojemność bagażnika, która w Dacii wynosi 308 litrów, a w wersji Cargo aż 1085 litrów. Tak rumuńska marka przygotowuje model Spring w wersji „dostawczej”, podczas gdy w Leapmotorze nie istnieje taka opcja konfiguracji.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce 2025. Ranking
Diacia Spring vs. Leapmotor T03 – wyposażenie
Dacia Spring jest dostępna w Polsce w czterech wersjach wyposażenia, jednak Cargo nie będziemy tutaj omawiać ponieważ Leapmotor nie oferuje takiego wariantu. W przypadku rumuńskiego samochodu bazowa wersja Essential nie oferuje zbyt wiele, choć i tak jest lepiej wyposażona niż model przed liftingiem. Podstawowy Spring oferowany jest na 14-calowych felgach stalowych razem z zestawem naprawczym ponieważ żadna z wersji wyposażenia nie posiada koła zapasowego. W środku znajdziemy tapicerkę materiałową, elektrycznie regulowane szyby, dwa głośniki, radio cyfrowe oraz 7-calowy ekran komputera pokładowego. W kwestii asystentów kierowcy warto zwrócić uwagę na system utrzymywania pasa ruchu, tempomat oraz ogranicznik prędkości, czy tylne czujniki parkowania. Z zewnątrz natomiast od razu rzucą się w oczy światła do jazdy dziennej w technologii LED.
W wersji wyposażenia Expression Dacia otrzymuje tylko kosmetyczne poprawki względem wyżej opisanej. Felgi rosną do 15-cali, jednak wciąż są stalowe, dostajemy klamki w kolorze nadwozia, naklejki ochronne na drzwi oraz we wnętrzu manualną klimatyzację i dwukolorową tapicerkę materiałową. W najlepiej wyposażonym wariancie wyposażenia Extreme pojawia się już tapicerka materiałowa łączona ze skórą syntetyczną MicroCloud. Dodatkowo pasażerów mogą ucieszyć elektrycznie regulowane tylne szyby, a życie kierowcy ułatwią elektrycznie sterowane boczne lusterka, czy kamera cofania. Najbardziej zyskuje natomiast system informacyjno-rozgrywkowy, który dostaje 10-calowy ekran, nawigację oraz podłączenie do Android Auto i Apple CarPlay.
W przypadku Leapmotor T03 dostajemy tylko jedną, ale naprawdę przyzwoitą wersję wyposażenia. Wszystko dlatego, że marka chce maksymalnie uprościć proces wyboru samochodu, tak by klient określał tylko kolor, a wszystkie pozostałe rzeczy miał w standardzie. We wnętrzu chińskiej maszyny znajdziemy więc 8-calowy wyświetlacz kierowcy, 10,1-calowy ekran dotykowy z nawigacją, manualną klimatyzację oraz zaawansowane systemy asystujące kierowcy, takie jak asystent pasa ruchu, ostrzeganie o kolizji czy monitorowanie martwego pola. Dodatkowo nie zabrakło także kamery cofania, adaptacyjnego tempomatu, czujników parkowania, oraz wielofunkcyjnej kierownicy. Dodatkowo użytkownicy Leapmotor dostają także do dyspozycji aplikację, która umożliwia zdalne sterowanie funkcjami pojazdu, takimi jak zamki czy klimatyzacja. Standardem dla tego samochodu są też 15-calowe felgi aluminiowe z zestawem naprawczym, czarna tapicerka materiałowa, a także spory (42″) panoramiczny dach.
Silniki, układy napędowe
Leapmotor T03 dostępny jest z jednym układem napędowym. Pojedynczy silnik o mocy 95 KM i 158 Nm momentu obrotowego przenosi moc na przednie koła. Energię czerpie natomiast z baterii litowo-jonowej 37,3 kWh. To wystarcza do przejechania 265 kilometrów w cyklu mieszanym WLTP, jednak producent deklaruje, że w mieście zasięg na jednym ładowaniu może wynosić blisko 400 km. T03 obsługuje moc ładowania prądem przemiennym do 6,6 kW, co powinno wystarczyć do naładowania samochodu od 30% do 80% w 3,5 oraz prądem stałym do 45kW. Dzięki temu takie samo uzupełnienie energii powinno nam zająć 36 minut. Dodatkowo Leapmotor wyposażony jest w technologię optymalizacji temperatury baterii, która ma zwiększyć jej trwałość i efektywność. Samochód przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 12,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona do 130 km/h.
Dacia Spring natomiast ponownie oferuje klientom więcej opcji wyboru, ponieważ jest dostępna z dwoma układami napędowymi. Podstawowy, który jest zarazem dostępny jedynie z bazową wersją wyposażenia to Electric 45. Jednostka generuje 45 KM mocy maksymalnej i 125 Nm momentu obrotowego. Akumulator trakcyjny ma pojemność 26,8 kWh, co pozwala na przejechanie do 225 km w cyklu mieszanym WLTP. Można go ładować prądem zmiennym do 7,4 kW i prądem stałym o mocy do 30 kW. Drugą wersją napędu jest Electric 65, która ma zdecydowanie więcej sensu. W tym wariancie otrzymujemy 65 KM mocy maksymalnej i 113 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ta sama bateria, co w wyżej opisanej słabszej wersji, pozwala w tym przypadku na przejechanie do 228 km w cyklu mieszanym WLTP. W obu wariantach prędkość maksymalną ograniczono do 125 km/h godzinę, a przyśpieszenie od 0 do 100 km wynosi kolejno 19,1s oraz 13,7s.
ZOBACZ ROWNIEŻ: Fiat 500e 2025. Nadwozia, wersje, silniki, ceny. Co można kupić?
Jakie opcje dodatkowe oferują oba modele?
Tak jak wspominaliśmy wcześniej Leapmotor nie oferuje praktycznie żadnych opcji personalizacji, więc klienci mogą tylko decydować o kolorze w jakim chcą mieć samochód. W przypadku T03 dostępne są 3 opcje kolorystyczne:
- Light White – bez dopłaty;
- Starry Silver, Light Blue – 1 700 zł.
Co ciekawe, czarny dach jest standardem i nie jest dodatkowo płatny.
W przypadku Dacii możemy wybrać kilka dodatków, jednak ogólnie lista opcji również nie jest zbyt okazała. To w zasadzie jeden pakiet i i kilka dodatkowych możliwości:
- Pakiet Media Nav Live (3 600 zł, dla Expression). Zawiera 10″ ekran inforozrywki, kamerę cofania oraz dodatkowe wyjście USB-C;
- przednie czujniki parkowania (tylko Extreme) – 700 zł;
- przewód ładowania typu 2 do terminali typu Wallbox i terminali (wszystkie wersje poza Cargo, które ma to w standardzie) – 1 500 zł;
- gniazdo DC (30 kW) do szybkiego ładowania – 2 750 zł.
Dacia Spring daje jednak do wyboru więcej kolorów lakieru i w sumie jest ich 6:
- biel alpejska – bez dopłaty;
- metalizowane: niebieski stonewash, czerwony brick, szary diamond, beżowy safari – 2 300 zł;
- niemetalizowany khaki lichen – 2 300 zł.
Dacia Spring czy Leapmotor T03 – porównanie cen
Jaka jest cena Dacii Spring i Leapmotor T03 w Polsce w 2025 roku? Najtańszą wersję rumuńskiego samochodu dostaniemy od 76 900 zł, jednak 45 konny silnik może nie zachęcać zbyt wielu chętnych. Ceny mocniejszej wersji zaczynają się od 86 000 zł dla wersji Expression oraz 90 600 zł dla wersji Extreme. Warto również dodać, że Rumuńska marka zapewnia 3 lata gwarancji lub 100 tysięcy kilometrów – zależnie od tego, co nastąpi wcześniej.
Cena Leapmotor T03 w 2025 roku zaczyna się od 84 900 zł , więc teoretycznie jest o 8 tysięcy droższa od najtańszej Dacii Spring. W praktyce produkowany w Polsce samochód jest w standardzie znacznie mocniejszy, więc należy go porównywać w wyższymi wariantami Dacii. Sporą zachęta do kupna Leapmotora może być także promocja „elektryk za 99 zł miesięcznie”. Chodzi tutaj o leasing operacyjny dla jednoosobowych działalności gospodarczych, który połączony z programem NaszEauto może mieć miesięczny koszt na poziomie 109 zł miesięcznie (9,90 zł to opłaty administracyjne). Wówczas wpłata własna wynosi jedynie 7,4 tys. złotych brutto.
Oczywiście dofinansowanie z programu NaszEauto jest dostępne zarówno dla Leapmotor T03 jak i Dacii Spring. Warto również dodać, że T03 objęty jest 4-letnią gwarancją na pojazd (do 60 000 km) oraz 8-letnią gwarancją na baterię (do 150 000 km). Jako, że samochód sprzedawany jest w sieci dealerskiej Stellantisa, to nie musimy się też obawiać, że pojawią się problemy z serwisowaniem chińskiej maszyny.
Który model wybrać?
Wiemy już, co Leapmotor T03 oraz Dacia Spring oferują w poszczególnych kategoriach. Pytanie jednak, który wybrać? Teoretycznie Dacia jest tańsza, jednak silnik o mocy 45 KM nie będzie miał zbyt wielu praktycznych zastosowań, a przyśpieszenie od 0 do 100km/h poziomie 19,1 na dłuższą metę może być męczącą. Gdy więc będziemy porównywać droższe warianty napędowe Springa z Leapmotorem to okazuje się, że maszyna z Chin nie tylko jest tańsza, ale jest także lepiej wyposażona. Szczególnie pod względem technologii wspierających kierowcę, a panoramiczny dach również dla wielu kupujących może być plusem. Tylko, że na polskim rynku chińskie samochody wciąż są nowością i największą niewiadomą będzie to, czy polscy kierowcy dadzą się przekonać do sprawdzenia niezbyt znanej marki.
ZOBACZCIE RÓWNIEŻ: