
Mazda EZ-60. Nowy gracz w segmencie premium SUV
Nowy elektryczny SUV Mazdy
Mazda odkryลa skuteczny sposรณb na osiฤ gniฤcie sukcesu w segmencie samochodรณw elektrycznych, a kluczem okazaลa siฤ wspรณลpraca z chiลskimi producentami. Po pierwszym modelu elektrycznym, ktรณry nie wzbudziล zainteresowania rynku, japoลska marka znalazลa formuลฤ na sprzedaลผowy hit. Strategia polegajฤ ca na partnerstwie z lokalnymi gigantami motoryzacyjnymi przynosi wymierne korzyลci.
Wspรณลpraca z Changan, jednym z najwiฤkszych paลstwowych producentรณw samochodรณw w Chinach, umoลผliwiลa Mazdzie osiฤ gniฤcie spektakularnego sukcesu z modelem EZ-6. Tak duลผe byลo zainteresowanie tym pojazdem, ลผe europejscy klienci juลผ mogฤ cieszyฤ siฤ tym modelem, choฤ pod nazwฤ Mazda6e. Ta strategia okazaลa siฤ na tyle skuteczna, ลผe Japoลczycy planujฤ jej powtรณrzenie w kolejnych projektach.
W przyszลym roku europejski rynek bฤdzie mรณgล poznaฤ nowy SUV, ktรณry po raz pierwszy pokazuje swรณj ostateczny wyglฤ d i specyfikacje techniczne. Model o nazwie Mazda EZ-60, choฤ moลผe siฤ to wydawaฤ niewiarygodne, osiฤ ga juลผ sukces komercyjny jeszcze przed trafieniem do salonรณw sprzedaลผy. To dowรณd na to, ลผe japoลska marka skutecznie wykorzystuje chiลskฤ wiedzฤ i doลwiadczenie w produkcji pojazdรณw elektrycznych.
ZOBACZ RรWNIEลป: Mazda zawiera nowy sojusz. To najwiฤkszy producent baterii
Fenomen popularnoลci: ponad 20 tysiฤcy zamรณwieล przed oficjalnฤ premierฤ
Podczas ostatniego Salonu Motoryzacyjnego w Szanghaju model EZ-60 wzbudziล ogromne zainteresowanie chiลskich kierowcรณw, co przeลoลผyลo siฤ na konkretne wyniki sprzedaลผowe. Rรณลผne ลบrรณdลa branลผowe potwierdzajฤ , ลผe pojazd zgromadziล juลผ ponad 20 tysiฤcy zamรณwieล, a liczba ta stale roลnie. Warto podkreลliฤ, ลผe ten imponujฤ cy rezultat zostaล osiฤ gniฤty w momencie, gdy klienci nie znali jeszcze ostatecznego wyglฤ du pojazdu, jego parametrรณw technicznych ani ceny.
MIIT, chiลskie ministerstwo odpowiedzialne za homologacjฤ wszystkich pojazdรณw sprzedawanych w kraju, ujawniล kluczowe informacje dotyczฤ ce dwรณch pierwszych aspektรณw. Oficjalne zdjฤcia prezentujฤ bardzo elegancki i atrakcyjny design z wyraลบnymi akcentami sportowymi. Jest to produkt w peลni odzwierciedlajฤ cy filozofiฤ projektowฤ Mazdy, ktรณry ma ambicje konkurowania z Teslฤ Model Y w tym samym segmencie rynkowym.
Oba pojazdy naleลผฤ do kategorii D-SUV, co oznacza, ลผe bฤdฤ bezpoลrednio ze sobฤ rywalizowaฤ o klientรณw poszukujฤ cych ลredniej wielkoลci elektrycznego SUV-a. Model EZ-60 prawdopodobnie zmieni nazwฤ po wprowadzeniu na rynek europejski w przyszลym roku, zgodnie z dotychczasowฤ praktykฤ Mazdy dotyczฤ cฤ adaptacji nazw modeli do rรณลผnych regionรณw ลwiata.
Elegancja spotyka funkcjonalnoลฤ w nowoczesnym SUV-ie
Oficjalne dane techniczne ujawniajฤ imponujฤ ce gabaryty nowego SUV-a Mazdy, ktรณry mierzy 4,85 metra dลugoลci, 1,93 metra szerokoลci bez lusterek zewnฤtrznych oraz 1,62 metra wysokoลci. Do tych wymiarรณw naleลผy dodaฤ rozstaw osi wynoszฤ cy 2,90 metra, co zapewnia przestronne wnฤtrze dla pasaลผerรณw i bagaลผu. Te proporcje czyniฤ z EZ-60 pojazd konkurencyjny w segmencie ลrednich SUV-รณw elektrycznych.
Rzadko zdarza siฤ, aby MIIT publikowaล zdjฤcia wnฤtrza pojazdรณw podczas procesu homologacji, jednak w przypadku Mazdy EZ-60 uczyniล wyjฤ tek. Dziฤki temu moลผemy zobaczyฤ kabinฤ o minimalistycznym i futurystycznym wyglฤ dzie, ktรณra doskonale komponuje siฤ z zewnฤtrznym designem pojazdu. Centralne miejsce w kokpicie zajmuje imponujฤ cy ekran dotykowy o rozdzielczoลci 5K i przekฤ tnej 26,45 cala.
Wyposaลผenie technologiczne pojazdu bฤdzie bardzo bogate, wykraczajฤ c daleko poza gลรณwny panel multimedialny. Mazda planuje zastosowanie cyfrowych lusterek wstecznych oraz kompleksowego systemu bezpieczeลstwa i asystentรณw prowadzenia. Producent zapowiada rรณwnieลผ dostฤpnoลฤ rรณลผnych poziomรณw wyposaลผenia i wykoลczeล, co pozwoli klientom dopasowaฤ pojazd do indywidualnych preferencji i budลผetu.
Napฤd elektryczny i innowacyjna technologia EREV
Pierwsze dane homologacyjne ujawniajฤ , ลผe bazowa wersja elektryczna bฤdzie wyposaลผona w silnik o mocy 255 koni mechanicznych, zasilany bateriฤ LFP (litowo-ลผelazowo-fosforanowฤ ) produkowanฤ przez firmฤ CALB. Choฤ dokลadny zasiฤg i pojemnoลฤ akumulatora nie zostaลy jeszcze oficjalnie ogลoszone, niektรณre informacje byลy juลผ wczeลniej ujawnione podczas prezentacji prototypu. Ta wersja bฤdzie reprezentowaฤ klasyczne podejลcie do napฤdu elektrycznego, popularne w segmencie SUV-รณw.
W odrรณลผnieniu od modelu 6e Mazda przyjmuje strategiฤ multi-energetycznฤ dla EZ-60, oferujฤ c klientom wiฤkszฤ elastycznoลฤ w wyborze napฤdu. Oprรณcz wersji w peลni elektrycznej, Japoลczycy wprowadzฤ do sprzedaลผy wariant z napฤdem elektrycznym o rozszerzonym zasiฤgu (EREV). Ten innowacyjny system ลฤ czy benzynowy silnik 1.5-litra peลniฤ cy funkcjฤ generatora z silnikiem elektrycznym zasilanym przez duลผฤ bateriฤ LFP o pojemnoลci 31,73 kWh.
Wersja EREV zapewni do 160 kilometrรณw jazdy w trybie w peลni elektrycznym, podczas gdy ลฤ czny zasiฤg przekroczy 1000 kilometrรณw dziฤki wspรณลpracy silnika spalinowego i elektrycznego. To rozwiฤ zanie ma na celu eliminacjฤ lฤku przed zasiฤgiem, ktรณry wciฤ ลผ stanowi barierฤ dla wielu potencjalnych nabywcรณw pojazdรณw elektrycznych, szczegรณlnie w regionach o sลabiej rozwiniฤtej infrastrukturze ลadowania.
ZOBACZ RรWNIEลป:ย Mazda6e w drodze do Europy. Ambitny elektryk rzuci wyzwanie Tesli Model 3?
Czekajฤ c na debiut w Starym ลwiecie
Jeszcze za wczeลnie, aby okreลliฤ dokลadnฤ strategiฤ, jakฤ Mazda Europa przyjmie w przypadku modelu EZ-60, jednak wszystko wskazuje na to, ลผe pojazd zostanie wprowadzony pod zmienionฤ nazwฤ . Najlogiczniejszym scenariuszem wydaje siฤ skupienie na wersji w peลni elektrycznej dla rynku europejskiego, choฤ na obecnym etapie nie moลผna wykluczyฤ ลผadnej z moลผliwoลci. Decyzje dotyczฤ ce dostฤpnych wariantรณw napฤdu bฤdฤ prawdopodobnie uzaleลผnione od lokalnych regulacji i preferencji klientรณw.
Model nie trafi do europejskich salonรณw wczeลniej niลผ w przyszลym roku, a jego premiera spodziewana jest w pierwszej tercji roku. Taki harmonogram pozwoli Mazdzie na dokลadne przygotowanie strategii marketingowej i dostosowanie oferty do europejskich standardรณw i oczekiwaล. W miฤdzyczasie producent bฤdzie mรณgล obserwowaฤ reakcje rynku chiลskiego i ewentualnie wprowadziฤ korekty przed europejskim debiutem.
Na chiลskim rynku sprzedaลผ rozpocznie siฤ znacznie wczeลniej, juลผ w ciฤ gu najbliลผszych tygodni, co pozwoli na praktyczne przetestowanie modelu w warunkach rzeczywistego uลผytkowania. Choฤ oficjalne ceny nie zostaลy jeszcze opublikowane, pozycjonowanie pojazdu sugeruje, ลผe Mazda bฤdzie konkurowaฤ w przedziale cenowym SUV-รณw miฤdzy 150 000 a 300 000 juanรณw, co po przeliczeniu na zลotรณwki oznacza kwotฤ miฤdzy 77 700 a 155 400 zล. Na rynku europejskim model elektryczny powinien byฤ oferowany w okolicy 191 000 zล, co czyni go konkurencyjnym w stosunku do innych premium SUV-รณw elektrycznych.