Mazda MX-30

Mazda MX-30 2025. Wersje, napędy, ceny. Co można kupić.

Mazda jest jednym z nielicznych producentów na polskim rynku, który oferuje samochody elektryczne z rozszerzonym zasięgiem. Dziś przyjrzymy się modelowi MX-30 i sprawdzimy, która wersja oferuje więcej.

Mazda znana jest z niesztampowych pomysłów. Jako jeden z nielicznych producentów korzystała z silnika Wankla, którego nadal ma w ofercie i to nawet w przypadku MX-30. Teraz natomiast jako jeden z pierwszych producentów prowadza samochody elektryczne z przedłużonym zasięgiem (EREV). To nic innego jak auta z silnikiem spalinowym, jednak w przeciwieństwie do „zwyczajnych hybryd” jest on wykorzystywany do generowania prądu i nie przenosi mocy na koła. Więcej jednak na temat napędów EREV napisaliśmy w osobnym artykule, do którego link znajdziecie na końcu tego akapitu.

Sama Mazda MX-30 jest subkompaktowym SUVem, który oprócz interesujących opcji napędowych wyróżnia się także tylnymi drzwiami, a w zasadzie z drzwiczkami, otwieranymi do tyłu. Podobnie jak w Maździe RX8. Auto zadebiutowało na rynku w 2020 roku i ze względu na swoje rozmiary jest typowym miejskim samochodem. Warto też dodać, że jest to pierwszy elektryczny samochód marki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: EREV. Czym są samochody elektryczne z przedłużonym zasięgiem?

Mazda MX-30
fot. Mazda

Wymiary Mazdy MX-30

Mazda MX-30 ma 4 395 mm długości, 2 035 mm szerokości oraz 1 555 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2 655 mm. We wnętrzu można się więc spodziewać wystarczającej przestrzeni z przodu, aczkolwiek wygodne podróżowanie na tylnej kanapie może okazać się wyzwaniem, zwłaszcza na dłuższych trasach.

Pojemność bagażnika w Maździe MX-30 to 311 litrów, natomiast po złożeniu tylnych siedzeń będziemy mieli do dyspozycji 1155 litrów przestrzeni ładunkowej. Takie wartości są zupełnie normalne dla tej klasy samochodów, a płaska podłoga i szeroki otwór powinny ułatwiać przewożenie większych przedmiotów w razie potrzeby.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Mazda połączyła siły z Chinami. Czy CX-6e to będzie elektryczny nokaut?

Mazda MX-30
fot. Mazda

Napędy w Maździe MX -30

W 2025 roku w polskich salonach możemy dostać dwa warianty Mazdy – w pełni elektryczny oraz z generatorem. Jeżeli zdecydujemy się na elektryczny wariant MX – 30 to pod maską znajdziemy układ o mocy 145 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 270 Nm. Za zasilenie tego silnika odpowiada bateria litowo-jonowa o pojemności 35,5 kWh godziny. Zasięg w cyklu mieszanym wynosi do 200 km według WLTP, natomiast przyśpieszenie od zera do 100 km/h wynosi 9,7 sekundy.

Decydując się na drugi wariant dostaniemy dodatkowo silnik Wankla o pojemności 0,83l i mocniejszy silnik elektryczny, który generuje 170 KM oraz 260 Nm. Warto przy tym zaznaczyć, że obecność jednostki spalinowej w tym przypadku nie wpływa na moc układu, ponieważ jest on wykorzystywany tylko do ładowania baterii. Samochód w tej konfiguracji przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 9,1 sekundy. Zasięg na silniku elektrycznym to 85 km według metodologi WLTP, natomiast Mazda deklaruje zużycie paliwa na poziomie 1 l/100km. Należy się jednak spodziewać, że taki wynik zakłada pełne wykorzystanie baterii, a nie dalekie podróże na trasie, podczas których spalanie wzrośnie.

Mazda MX-30
fot. Mazda

Mazda MX-30 wersje wyposażenia

Mazda dla modelu MX-30 przygotowała cztery wersje wyposażenia, jednak co ciekawe dla elektrycznej odmiany przewidziane są tylko trzy. W bazowej wersji Prime-Line dostajemy 18-calowe felgi aluminiowe, tapicerkę materiałową, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację, aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola oraz ruchu poprzecznego przy cofaniu czy też system multimedialny z wyświetlaczem o przekątnej 8,8 cala.

W wariancie Exclusive-Line dostajemy dodatkowo podgrzewane fotele, elektrochromatyczne lusterko wsteczne oraz boczne, podgrzewane wycieraczki oraz bezkluczykowy dostęp. W wersji Makoto pojawiają się także lepsze wykończenie wnętrza obejmujące elementy wykonane z korka, regulację fotela kierowcy, wyświetlacz typu HUD, a także przednie reflektory w technologii LED wraz z oświetleniem adaptacyjnym.

Najwyższą wersja wyposażenia Edition R, jest dostępna jedynie, jeśli zdecydujemy się na Mazdę z napędem EREV. W tym przypadku dostaniemy czarne 18-calowe felgi, sportowe akcenty w kabinie, asystenta jazdy w korku, system Audio od Bose z 12 głośnikami, system kamer 360 stopni, a także system monitorujących ruch poprzeczny za pojazdem z funkcją zatrzymania.

Mazda MX-30
fot. Mazda

Co dodatkowo?

Mazda przygotowała także kilka opcji dodatkowych, jednak bazową wersje możemy rozbudować w nieznacznym stopniu. Możemy do niej dokupić jedynie pakiet listew ozdobnych (6 143,81 zł) czy też ambientowe oświetlenie (5 799,84zł). Co ciekawe oświetlenie możemy dokupować także „pojedynczo” jeśli nie chcemy całości, a zależy nam na podświetleniu danej części kokpitu. Warto także odnotować fakt, że ambientowego oświetlenia nie ma bazowo w żadnej wersji samochodu. Oprócz tego od Mazdy możemy nabyć także wszelkiego rodzaju bagażniki dachowe, dywaniki, chlapacze, ale także wallboxa (5 744,53 zł), czy też lodówkę samochodową z opcją podgrzewania (1 015,76zł).

Do wersji Makoto możemy dokupić także pakiet Premium, który zawiera wspomniany wcześniej system audio oraz większą liczbę systemów bezpieczeństwa (6 000 zł) oraz szyberdach (3 500 zł).

Mazda MX-30
fot. Mazda

Mazda MX-30 kolory lakieru

Mazda dla model MX-30 przygotowała w sumie 10 wariantów kolorystycznych. Dla wersji Prime-Line oraz Exclusive-Line:

  • Arctic White – bez dopłaty;
  • Jet Black, Ceramic White, Polimetal Grey – 2 800 zł;
  • Macine Grey – 3 500 zł.

Dla wersji Makoto przygotowano dodatkowe 4 konfiguracje z czarnym dachem:

  • Jet Black, Ceramic White, Zircone Sand – 6 900 zł;
  • Soul Red – 8 900 zł.

Warto też zaznaczyć, ze wersja Edition R dostępna jest tylko w jednym kolorze – Maroon Rouge – czyli czarnym z purpurowym dachem, za który nie trzeba dopłacać.

Mazda MX-30
fot. Mazda

Ile trzeba zapłacić za Mazdę MX-30?

Ceny Mazdy MX-30 w polskich salonach w 2025 roku rozpoczynają się od 161 100 zł. Co ciekawe zarówno wariant w pełni elektryczny, jak i z generatorem zostały wyceniona na dokładnie tą samą kwotę. Jako, że producent nie oferuje innych opcji napędowych to dopłaty wiążą się z tylko z wyższymi wariantami wyposażenia. Dla Exclusive-Line jest to 165 100 zł, dla Makoto od 172 100 zł (MX-30 z generatorem jest nieco droższa w tej wersji) oraz Edition R za 185 600 zł.