Mazda Iconic SP

Mazda nie rezygnuje ze sportowych samochodów, ale zrobi je inaczej…

Wielu fanów Mazdy z nostalgią wspomina modele RX7, czy RX8. Okazuje się, że japoński producent nie będzie rezygnował ze sportowych samochodów, ale nie będzie ich robił w tradycyjny sposób.

Producent, który od dawna znany jest z wykorzystania silnika Wankla nie zamierza rozstawać się z tą technologią. Mazda planuje stworzyć następne legendarnego RX-7, co więcej zrobi to przy wykorzystaniu właśnie wspomnianego wyżej z silnika Wankla. Jednostka ma być najbardziej zaawansowanym silnikiem rotacyjnym jaki kiedykolwiek powstał, jednak będzie on wykorzystywany jako generator prądu dla silników elektrycznych.

Mazda Iconic SP
fot. Mazda

Drogowa wersja Iconic SP

W 2023 roku Japończycy pokazali Iconic SP, model który zaskoczył całą branże. Wielu spekulowało, że pojazd ten jest zapowiedzią odmłodzonego MX-5, ale także demonstracją potencjału w celu wskrzeszenia kultowego RX-7.

Teraz Mazda potwierdziła, że Iconic SP, który już otrzymał zielone światło i trafi do produkcji, wcale nie będzie spokrewniony z popularną MX-5. Mały roadster doczeka się piątej generacji, jednak nie będzie powiązany z prototypem. Nowa Miata to niezależny projekt, ponieważ marka chce zachować jego rozmiary oraz charakter, co wiąże się także z zachowaniem silników spalinowych jako główne źródło napędu.

Iconic SP ma być natomiast następcą RX-7. Co prawda nie jest powiedziane, że Mazda będzie korzystać z tej nazwy, jednak auto ma plasować się w bardzo podobnym miejscu na rynku – powyżej Miaty i jako konkurent dla Toyoty Supry, czy Nissana Z.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czy samochody elektryczne będą napędzane solą?

Mazda Iconic SP
fot. Mazda

Mazda stawia na napęd EREV

Dokładna data produkcyjnej wersji Iconic SP nie jest jeszcze znana, zwłaszcza że prace rozwojowe są prowadzone w tajemnicy. Spekuluje się jednak, że nastąpi to w 2027 roku, a pod maskę ma trafić silnik Wankla, który będzie pracował w trybie generatora prądu dla silników elektrycznego. Celem Mazdy jest wprowadzenie na rynek technologii, która łączy najlepsze cechy silników spalinowych i elektrycznych.

Samochód ma mieć 370 KM i ma móc pracować na dowolnym paliwie – zarówno zwykłej, jak i syntetycznej benzynie, a także na gazie oraz wodorze. Wszystko po to, aby maszyna była neutralna emisyjnie i dzięki temu nie byłoby strachu, że samochód zniknie z rynku po wejściu w życie europejskiego zakazu sprzedaży silników spalinowych .

ZOBACZ RÓWNIEŻ: EREV. Czym są samochody elektryczne z przedłużonym zasięgiem?

Mazda Iconic SP
fot. Mazda