Mercedes CLA

Hitowy elektryk 2025 roku nie będzie mógł być ładowany w większości sieci. Mercedes zaskakuje

Mercedes CLA 2025 bez ładowania na większości stacji. Czy brak konwertera DC/DC zatrzyma jego sukces w Europie?

Wyczekiwany elektryk Mercedesa nie będzie mógł być ładowany w większości europejskiej sieci

Mercedes CLA zaskoczył decyzją o nieuwzględnieniu konwertera DC/DC, który umożliwiłby ładowanie na stacjach 400 V. Premier samochodów elektrycznych stają się coraz bardziej powszechne i reprezentują wprowadzenie ważnych modeli dla marek. W 2025 roku jednym z tych, które już wywarły znaczący wpływ, jest nowy Mercedes CLA, który wprowadza nową platformę i będzie dostępny jako pojazd zeroemisyjny po raz pierwszy w swojej historii.

Premiera modelu była wielkim wydarzeniem, ale podczas prezentacji niemiecki producent nie ujawnił aspektu, który będzie miał ogromne znaczenie dla kupujących na rynkach europejskich: samochód nie będzie mógł być ładowany w większości istniejącej obecnie sieci ładowania. Jest to ograniczenie o kluczowym znaczeniu dla potencjalnych nabywców tego modelu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Elektryczna rewolucja Mercedesa. Oto nowy elektryczny Mercedes CLA

Istotne ograniczenie w konfiguracjach online

To sam konfigurator online Mercedesa zawiera ostrzeżenie, które jest ważniejsze, niż się wydaje: „Należy pamiętać, że ładowanie na stacjach ładowania 400 V nie jest możliwe i z tego powodu nie są one wyświetlane w systemie nawigacji”. Oznacza to, że samochód nie jest kompatybilny z siecią szybkich ładowarek 400 V, która jest najbardziej rozpowszechniona na terytorium europejskim.

Dzieje się tak, ponieważ pojazd nie posiada konwertera DC/DC, który pozwalałby na dostosowanie napięcia, w związku z czym jest kompatybilny tylko ze stacjami ultraszybkiego ładowania pracującymi z napięciem 800 voltów. Może to wydawać się dobrą wiadomością, ponieważ będzie obsługiwać bardzo szybkie ładowanie, ale problemem jest to, że w europejskiej sieci stacje i punkty ładowania tego typu stanowią mniejszość.

Z powodu tego ograniczenia, nowy CLA nie będzie mógł korzystać zarówno z ładowarek 50 kW, które są najstarsze, jak i przede wszystkim z całej sieci Superładowarek Tesli, które wykorzystują ten typ architektury i stanowią znaczącą część sieci szybkiego ładowania w Europie.

Techniczne wyjaśnienie ograniczeń ładowania

Należy zaznaczyć, że to ograniczenie nie wpływa na ładowanie prądem przemiennym (AC), dzięki czemu nowa generacja Mercedesa CLA nadal może korzystać z publicznych stacji tego typu, a także z domowych wallboxów. Powodem jest to, że w tych urządzeniach 400 V prądu przemiennego trafia do ładowarki, gdzie jest przekształcane na 800 V prądu stałego (DC).

Sytuacja zmienia się w przypadku ładowarek DC. CLA może obsługiwać moce do 325 kW ze standardem CCS. Te kable są ograniczone do 500 amperów, ale potrzeba 800 woltów, aby przekroczyć prędkość ładowania 200 kW. Tak więc bez konwertera DC/DC nie można podnieść napięcia z 400 do 800 woltów, a w konsekwencji nie jest możliwe ładowanie na stacjach 400 V DC.

Nie jest jasne, czy będzie to dotyczyć wszystkich rynków europejskich. Na razie, według doniesień Wards Auto, problem ten występuje w Niemczech, Szwajcarii i Austrii, gdzie kierowcy będą musieli dokładnie planować swoje trasy, uwzględniając dostępność stacji ładowania 800 V.

Wersje Mercedesa CLA na rok 2025

Podczas prezentacji trzeciej generacji Mercedesa CLA, niemiecki producent jasno podkreślił znaczenie elektryfikacji w tym modelu, do tego stopnia, że początkowo jest dostępny wyłącznie jako samochód elektryczny, choć pod koniec roku oferta zostanie poszerzona o wersje spalinowe z technologią mikrohybrydową.

Warianty zeroemisyjne są dwa, które podążają za skomplikowaną nomenklaturą, którą teraz stosują pojazdy elektryczne firmy: CLA 250+ z technologią EQ oraz CLA 350 4MATIC z technologią EQ. Taki sposób nazywania modeli ma na celu podkreślenie zaawansowania technologicznego pojazdów oraz ich przynależności do elektrycznej rodziny producenta.

Pierwsza wersja rozwija moc 272 KM (200 kW), jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 210 km/h. Jej akumulator ma pojemność 85 kWh, homologowany zasięg 792 km, a dzięki wspomnianemu szybkiemu ładowaniu o mocy 325 kW, może dodać 325 km zasięgu w zaledwie 10 minut.

Specyfikacja techniczna wariantów elektrycznych i hybrydowych

Druga wersja podnosi moc do 353 KM (260 kW), skraca czas potrzebny do przyspieszenia od 0 do 100 km/h do 4,9 sekundy, a jej maksymalna prędkość jest identyczna – 210 km/h. Wykorzystuje również ten sam akumulator, więc ma takie same czasy ładowania, choć ze względu na wyższą wydajność jej zasięg jest nieco mniejszy: 771 km.

Jeśli chodzi o przyszłe wersje z technologią mild hybrid, szczegóły są na razie skąpe. Wiadomo, że będą wykorzystywać czterocylindrowy silnik benzynowy 1.5, że blok elektryczny będzie zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach, że będą posiadać niewielki akumulator o pojemności 1,3 kWh oraz że dostępny będzie zarówno wariant z napędem na przednie koła, jak i z napędem na wszystkie koła.

Mercedes potwierdził również, że samochód będzie mógł poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym w określonych momentach. To rozwiązanie ma na celu zwiększenie efektywności paliwowej i redukcję emisji spalin, co jest zgodne z ogólną strategią producenta zmierzającą w kierunku większej ekologiczności oferowanych pojazdów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Najszybszy Mercedes-AMG w historii będzie elektryczny. Od 0 do 100 km/h w mniej niż 2 sekundy

Zaawansowane technologie wnętrza

We wszystkich przypadkach sedan o długości 4,72 m dysponuje zaawansowanym zestawem technologii, co jest widoczne w jego wnętrzu, w którym od początku znajdują się dwa ekrany – jeden jako zestaw wskaźników o przekątnej 10,3 cala i centralny o przekątnej 14 cali. To rozwiązanie zapewnia kierowcy łatwy dostęp do wszystkich funkcji pojazdu.

Później będzie można dodać trzeci ekran o tych samych wymiarach przed pasażerem. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie komfortu i funkcjonalności wnętrza, pozwalając pasażerowi na niezależne korzystanie z systemu informacyjno-rozrywkowego bez rozpraszania kierowcy.

Mercedes CLA 2025 prezentuje się jako prawdziwie zaawansowany technologicznie pojazd, łączący nowoczesne rozwiązania elektryczne z luksusowym wnętrzem, choć decyzja o braku konwertera DC/DC może stanowić istotną przeszkodę dla potencjalnych nabywców w Europie, którzy liczą na wygodne i wszechstronne możliwości ładowania.