Mercedes eqe chiny sprzedaż

Xiaomi pogrzebało Mercedesa? Szokujące dane z największego rynku świata

Spektakularny kryzys europejskiej motoryzacji w Chinach. Mercedes EQE, pomimo obniżki ceny o połowę i zasięgu 700 km, nie znalazł w październiku ani jednego nabywcy. Tymczasem sprzedaż chińskich aut elektrycznych bije rekordy, a uznane marki premium tracą nawet 42% udziałów w rynku. Co stoi za tą zapaścią?

Kryzys Mercedesa w Chinach – elektryczny model EQE nie znajduje nabywców

Chiński rynek motoryzacyjny, największy na świecie, wysyła niepokojące sygnały europejskim producentom samochodów. Problem ten szczególnie dotyka segment pojazdów premium, gdzie tradycyjnie europejskie marki cieszyły się dużym uznaniem.

Mercedes EQE, zaawansowany technologicznie samochód elektryczny z imponującym zasięgiem 700 kilometrów, nie znalazł w październiku 2024 roku ani jednego nabywcy w Państwie Środka. Jest to szczególnie wymowny przykład trudnej sytuacji, w jakiej znalazły się europejskie marki na tamtejszym rynku.

Problem jest tym bardziej znaczący, że Mercedes zdecydował się na drastyczną obniżkę ceny modelu EQE w Chinach, zmniejszając ją niemal o połowę, co jednak nie przyniosło oczekiwanych rezultatów w postaci zwiększenia sprzedaży.

Imponujący wzrost sprzedaży aut elektrycznych w Chinach

Chiński rynek samochodowy charakteryzuje się imponującą skalą sprzedaży, przekraczającą 2 miliony pojazdów miesięcznie. Ta liczba pokazuje ogromny potencjał tego rynku i jego kluczowe znaczenie dla globalnej branży motoryzacyjnej.

W październiku 2024 roku sprzedano tam 842 000 samochodów elektrycznych oraz 587 000 hybryd typu plug-in, co pokazuje ogromną popularność napędów alternatywnych w tym kraju. Stanowi to prawie jedną trzecią całkowitej sprzedaży pojazdów.

Te liczby nie są zaskakujące, biorąc pod uwagę, że Chiny to kraj zamieszkały przez 1,4 miliarda ludzi, znajdujący się w fazie intensywnego rozwoju gospodarczego. Pokazuje to również rosnące zainteresowanie Chińczyków nowoczesnymi technologiami w motoryzacji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Mercedes też przyznał się do błędu w planach. Już nie stawia tylko na elektryki i nie grozi wycofaniem samochodów spalinowych

Drastyczny spadek popularności europejskich marek

Dane sprzedażowe Mercedesa EQE są alarmujące – w okresie od lipca do października 2024 roku sprzedano zaledwie 18 egzemplarzy tego modelu. Ta liczba jest szczególnie niepokojąca w kontekście wielkości chińskiego rynku.

Ten przestronny, luksusowy samochód, wyposażony w najnowocześniejsze technologie i oferujący imponujący zasięg w wersji EQE 350+, nie przekonuje chińskich konsumentów mimo znaczących obniżek ceny. Przestronność wnętrza, która zwykle jest cenioną cechą na chińskim rynku, w tym przypadku nie stanowi wystarczającej zachęty.

Sytuacja ta odzwierciedla szerszy trend spadkowy, dotykający europejskich producentów na chińskim rynku. Jest to szczególnie niepokojące, biorąc pod uwagę historyczną pozycję europejskich marek premium w Chinach.

Przyczyny kryzysu europejskich producentów

Głównym powodem słabych wyników sprzedaży europejskich marek w Chinach jest rosnąca konkurencja ze strony lokalnych producentów. Ta sytuacja szczególnie mocno uderza w tradycyjnych producentów premium.

Chińskie firmy oferują samochody elektryczne o porównywalnych, a czasem nawet lepszych parametrach technicznych, często w niższych cenach. Doskonałym przykładem jest elektryczny model Xiaomi, który przykuwa uwagę konkurencyjną ceną.

Młodzi chińscy konsumenci coraz chętniej wybierają rodzime marki, odchodząc od tradycyjnych europejskich producentów. Jest to znacząca zmiana w porównaniu z wcześniejszymi latami, kiedy to europejskie marki cieszyły się dużym prestiżem wśród chińskiej klasy średniej i wyższej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Hybrydowy Mercedes GLC 2024. Wersje, silniki, ceny. Czy warto zainteresować się tym modelem?

Skala problemu w liczbach

Sytuacja europejskich producentów w Chinach pogarsza się z roku na rok, co pokazują konkretne dane sprzedażowe. Ten trend jest szczególnie widoczny w przypadku największych europejskich koncernów.

Grupa Volkswagen odnotowała spadek udziału w rynku z 19% w 2019 roku do 14,5% w 2024 roku, podczas gdy BMW doświadczyło jeszcze większego spadku – ich udział w rynku zmniejszył się o 42% w porównaniu rok do roku. Te liczby pokazują skalę problemu, przed jakim stoją europejscy producenci.

Według danych Stowarzyszenia Samochodów Osobowych Chin (CPCA), zagraniczni producenci działający poprzez lokalne joint ventures zanotowali w sierpniu 17-procentowy spadek sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim, a ich łączny udział w rynku zmniejszył się z 48% do 36,6%.