program naszeauto toyota bz4x

NaszEauto 2025. Dla kogo, ile, do kiedy. Wszystko, co powinniście wiedzieć

Program "NaszEauto" to najnowsza inicjatywa rządu, która ma wspierać zakup zeroemisyjnych pojazdów. Program zastąpił "Mojego Elektryka" nie tylko pod względem nazwy, ale także zasad dofinansowania. Zmieniło się bowiem niemal wszystko.

Program NaszEauto – do 40 tys. zł dopłaty do samochodu elektrycznego

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) uruchomiły program „NaszEauto”, który zapewnia wsparcie finansowe dla osób kupujących nowe samochody elektryczne. To istotna informacja – program w dalszym ciągu nie obejmuje samochodów z rynku wtórnego w żadnej formie.

Na dofinansowanie przeznaczono 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Realizację programu zaplanowano na lata 2025-2026, startując od 3 lutego 2025 r. Okres zawierania umów trwa do 30 czerwca 2026 roku, a wydatkowania środków do 31 sierpnia 2026 r. W tym okresie na rynek ma trafić co najmniej 40 tysięcy pojazdów ze wsparciem z programu.

Nowy „Mój elektryk” (oczywiście już pod inną nazwą) obejmuje wyłącznie fabrycznie nowe samochody elektryczne kategorii M1 (standardowe samochody osobowe), które mają przebieg do 6 tys. km i przed zakupem nie były rejestrowane. Wsparcie mogą jednak otrzymać również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich. Maksymalna cena pojazdu kwalifikującego się do programu wynosi 225 tys. zł netto (bez VAT).

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce 2025. Ranking

Jaką kwotę mogą otrzymać osoby fizyczne?

Podstawowa dopłata dla osób fizycznych wynosi 18 750 zł. Możliwe są dodatkowe premie: 10 000 zł za zezłomowanie samochodu spalinowego kategorii M1, który był własnością wnioskodawcy przez co najmniej trzy lata i został zezłomowany po 1 lutego 2020 roku, oraz 11 250 zł dla osób fizycznych o dochodzie nieprzekraczającym 135 tys. zł brutto rocznie. Dzięki temu łączna kwota wsparcia dla niektórych beneficjentów może wynieść nawet 40 000 zł.

Osoby fizyczne posiadające Kartę Dużej Rodziny mogą liczyć na podstawowe wsparcie w wysokości 30 000 zł. Kwota ta wzrasta o dodatkowe 5 000 zł za zezłomowanie samochodu spalinowego oraz kolejne 5 000 zł dla osób o niskim dochodzie, co oznacza możliwość uzyskania do 40 000 zł dofinansowania.

W przypadku leasingu aut elektrycznych podstawowa kwota wsparcia wynosi 30 000 zł dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych. Dodatkowe premie obejmują 5 000 zł za zezłomowanie pojazdu spalinowego oraz 5 000 zł dla osób o niskim dochodzie, a dla JDG premia za zezłomowanie wynosi 10 000 zł.

Podsumowując, dla osób fizycznych istnieją trzy możliwości:

  1. zakup samochodu przez osoby fizyczne – maksymalne wsparcie 40 tys. złotych: 18 750 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie + 11 250 zł premia za niski dochód (do 135 tys. brutto);
  2. zakup samochodu przez osoby fizyczne z kartą dużej rodziny – maksymalne wsparcie 40 tys. złotych: 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 5 000 zł premia za zezłomowanie + 5 000 zł premia za niski dochód;
  3. leasing/wynajem samochodu przez osoby fizyczne – maksymalne wsparcie 40 tys. złotych: do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 5 000 zł premia za zezłomowanie + 5 000 zł premia za niski dochód.

Czy firmy mogą skorzystać z nowego programu dopłat „NaszEauto”?

Nowy rządowy program dopłat do samochodów elektrycznych jest stworzony także dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Wykluczone z niego zostały więc wszelkiego rodzaju spółki cywilne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i wszelkie inne podmioty nie będące JDG.

Zasady dla działalności gospodarczych nie różnią się wiele od tych dla osób fizycznych. Maksymalna dopłata także wynosi 40 tysięcy złotych, a możliwości są dwie:

  1. zakup samochodu przez jednoosobowe działalności gospodarcze – maksymalne wsparcie 40 tys. złotych: 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie;
  2. leasing/wynajem samochodu przez jednoosobowe działalności gospodarcze – maksymalne wsparcie 40 tys. złotych: do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie.

Czym jest premia za zezłomowanie?

Premia za zezłomowanie to dodatkowe wsparcie finansowe, które można otrzymać w ramach programu „NaszEauto” w przypadku oddania do utylizacji starego samochodu spalinowego. Premia ta wynosi 10 000 zł dla osób fizycznych oraz 5 000 zł dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mogą liczyć na wyższą dopłatę w wysokości 10 000 zł.

Aby skorzystać z premii za zezłomowanie, samochód spalinowy kategorii M1 musi być własnością wnioskodawcy przez co najmniej trzy lata. Pojazd musiał zostać zezłomowany nie wcześniej niż 1 lutego 2020 roku. W momencie składania wniosku konieczne jest przedstawienie zaświadczenia o zezłomowaniu, które potwierdza wycofanie pojazdu z ruchu.

Czy program NaszEauto obejmuje leasing?

Tak, program NaszEauto obejmuje również leasing oraz wynajem długoterminowy samochodów elektrycznych. Wsparcie dla osób fizycznych i JDG wynosi maksymalnie 30 000 zł, a dodatkowe premie mogą podnieść tę kwotę do 40 000 zł. Kluczowe jest, aby umowa leasingowa lub wynajmu długoterminowego trwała co najmniej dwa lata i spełniała warunki określone w regulaminie programu.

Osoby fizyczne zainteresowane leasingiem mogą skorzystać z dodatkowych dopłat w wysokości 5 000 zł za zezłomowanie starego samochodu oraz 5 000 zł w przypadku niskich dochodów. Przedsiębiorcy prowadzący JDG mogą uzyskać dodatkową premię w wysokości 10 000 zł za zezłomowanie auta spalinowego, co oznacza łączne wsparcie do 40 000 zł.

naszeuato możliwości dopłaty
Fot. gov.pl

Jak uzyskać dofinansowanie NaszEauto?

Pierwszym krokiem do uzyskania dopłaty jest zakup nowego samochodu elektrycznego w cenie nieprzekraczającej 225 tys. zł netto (bez VAT). Pojazd musi być zarejestrowany przez nabywcę i objęty ubezpieczeniem OC. W przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wymagane jest także ubezpieczenie AC z określeniem, że pojazd jest wykorzystywany do celów zarobkowych lub że ubezpieczonym jest JDG, a nie osoba fizyczna.

Osoby zainteresowane leasingiem lub wynajmem długoterminowym muszą przed złożeniem wniosku podpisać umowę leasingową, dokonać opłaty wstępnej (lub równoważnej) oraz podpisać protokół przekazania pojazdu. Umowa leasingowa musi obowiązywać przez co najmniej 24 miesiące.

Wnioski można składać wyłącznie online za pośrednictwem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na stronie NFOŚiGW (https://gwd.nfosigw.gov.pl). Krótko mówiąc, cały proces ma odbyć się w czterech krokach:

  1. zakup pojazdu (osoby fizyczne) albo podpisanie umowy, dokonanie opłaty wstępnej i podpisanie protokołu przekazania pojazdu do używania (jdg)
  2. rejestracja pojazdu i ubezpieczenie go polisą OC/AC (osoby fizyczne) albo rejestracja pojazdu na korzystającego firmę leasingującą/wynajmującą i ubezpieczenie go polisą OC/AC (jdg)
  3. wypełnienie wniosku online
  4. otrzymanie decyzji i wypłata środków

Jakie samochody kwalifikują się do dopłaty NaszEauto?

Program obejmuje wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1 o maksymalnej wartości 225 tys. zł netto (bez VAT). Oznacza to naprawdę ogrom możliwości, jeśli chodzi o wybór. W związku ze spadkiem cen samochodów wynikającym choćby z pojawienia się chińskiej konkurencji czy braku problemów z półprzewodnikami (które mocno wpływały na ceny choćby w 2022 i 2023 roku), lista samochodów objęta finansowaniem jest naprawdę długa i zawiera tak naprawdę większość samochodów.

Przypominamy, że graniczna cena 225 tysięcy złotych to kwota netto, a producenci dla klientów indywidualnych podają niemal zawsze kwoty brutto. Tak więc, prawdziwy próg cenowy programu „NaszEauto” to 276 750 zł brutto (kwota podawana w cennikach). Do takiej kwoty możecie szukać samochodów, jeśli jesteście zainteresowani skorzystaniem z nowego programu dopłat.

Na liście dopłat znajdują się tym samym:

  • Tesla Model Y – cena brutto bez uwzględnionej dopłaty od 204 990 zł;
  • nowa Tesla Model Y Juniper – od 264 990 zł;
  • Tesla Model 3 – od 184 990 zł;
  • Volvo EX30 – od 176 990 zł;
  • Kia EV6 – od 183 854 zł;
  • MG4 – od 130 900 zł;
  • Citroen e-C3 – od 107 950 zł;
  • Ford Mustang Mach-E – od 209 250 zł;
  • Lexus RZ – od 226 200 zł.

To niewielki wyciąg z listy samochodów dostępnych w programie. Tak naprawdę obecnie znacznie trudniej jest znaleźć samochody, które w jakiejś wersji „nie łapią się” do programu, niż te, które są w nich możliwe. Dopłata 40 tysięcy złotych oznacza, że elektrycznego Citroena można obecnie mieć za niecałe 68 tysięcy złotych, co jest już atrakcyjną ofertą.

Co jeszcze warto wiedzieć o dopuszczonych pojazdach?

Przypominamy, że program dopuszcza również samochody demonstracyjne, pod warunkiem że ich przebieg nie przekracza 6 tys. km i wcześniej nie były rejestrowane na dealera. Takie samochody są zwykle tańsze od cen katalogowych i mogą być atrakcyjną ofertą.

W okresie trwałości pojazd elektryczny musi być oznakowany, choć regulamin nie precyzuje, o jakie oznaczenie chodzi. Z całą pewnością jest to jednak naklejka wskazująca, że samochód został sfinansowany w części z pieniędzy programu „NaszEauto”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż hybryd plug-in w Polsce 2025. Ranking

NaszEauto pomoże rozwinąć się rynkowi samochodów elektrycznych w Polsce?

Program „NaszEauto” to kluczowa inicjatywa wspierająca rozwój elektromobilności w Polsce. Dzięki dopłatom do 40 000 zł dla osób fizycznych i JDG, zakup oraz leasing samochodów elektrycznych stają się bardziej przystępne. Nowe zasady programu, obejmujące także pojazdy demonstracyjne oraz dodatkowe premie za zezłomowanie auta spalinowego, czynią go bardziej atrakcyjnym dla szerokiego grona odbiorców.

Osoby zainteresowane dofinansowaniem powinny zapoznać się z pełnym regulaminem programu, gdzie znajdziecie wszystkie szczegóły „NaszEauto”.