Te elektryki psują się najrzadziej. Niemieckie badania ujawniły całą prawdę
Niemieckie badanie niezawodności wskazało najlepsze samochody zelektryfikowane po latach użytkowania
TÜV, znany i lubiany niemiecki podmiot od badań technicznych, opublikował kompleksowy raport na temat niezawodności samochodów zelektryfikowanych. Badanie skupiło się szczególnie na pojazdach zbudowanych na platformach spalinowych, analizując ich długoterminową trwałość i niezawodność.
Według ekspertów z TÜV, bezpieczeństwo badanych pojazdów utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Jest to szczególnie zauważalne w przypadku rosnącej liczby samochodów elektrycznych dostępnych na rynku.
Warto zauważyć, że współczesny rynek motoryzacyjny oferuje szeroki wybór pojazdów wykorzystujących technologię elektryczną, od hybryd nieładowanych z gniazdka, przez hybrydy plug-in, aż po pojazdy w pełni elektryczne. Znaczna część tych pojazdów bazuje na platformach pierwotnie zaprojektowanych dla samochodów spalinowych.
Platformy – spalinowe a elektryczne – co się sprawdza lepiej?
Badanie wykazało, że pojazdy elektryczne zbudowane na platformach spalinowych często osiągają lepsze wyniki w testach niezawodności. Wynika to z faktu, że ich kluczowe komponenty, takie jak karoseria, podwozie, przekładnie czy układy hamulcowe, są sprawdzone przez lata użytkowania w wersjach spalinowych.
Sytuacja przedstawia się nieco inaczej w przypadku pojazdów projektowanych od podstaw jako elektryczne. Takie samochody są planowane z myślą o jednym, konkretnym celu, co może wpływać na ich charakterystykę użytkową i niezawodność w dłuższej perspektywie.
Przykładem takiego pojazdu jest Tesla Model 3, która wykazała aż 14,2 procent istotnych usterek po dwóch-trzech latach eksploatacji. Ten wynik pokazuje różnicę między pojazdami projektowanymi jako elektryczne od podstaw a tymi bazującymi na sprawdzonych platformach spalinowych.
Wyniki poszczególnych modeli
Szczególnie dobrze w testach wypadł Volkswagen e-Golf, w przypadku którego wykryto zaledwie 3,4 procent istotnych usterek po kilku latach użytkowania. Na drugim miejscu uplasował się MINI Cooper SE poprzedniej generacji z wynikiem 4,4 procent wykrytych defektów.
Honda Jazz osiągnęła imponujący wynik 2,4 procent usterek, a Renault Zoe – 8,9 procent. Wśród klasycznych samochodów spalinowych, Audi Q2 i Porsche 911 uzyskały po 2,6 procent, Ford Mondeo – 13,2 procent, a Skoda Scala – 11,8 procent. KIA Picanto wykazała 3,8 procent usterek, natomiast Audi A4 zanotowało wynik na poziomie 4,7 procent.
Te wyniki potwierdzają, że samochody bazujące na sprawdzonych platformach często wykazują się wyższą niezawodnością w dłuższej perspektywie czasowej.
Kwestia serwisowania pojazdów elektrycznych
Producenci samochodów elektrycznych często reklamują swoje pojazdy jako wymagające mniejszej liczby wizyt w serwisie. Ta informacja skłoniła wielu potencjalnych nabywców do zadawania pytań o rzeczywiste potrzeby serwisowe pojazdów elektrycznych.
Eksperci z TÜV przestrzegają przed zbyt optymistycznym podejściem do tej kwestii. Według nich, przekonanie o minimalnych potrzebach serwisowych nie jest do końca prawdziwe. Zbyt długie okresy między wizytami w warsztatach mogą prowadzić do stopniowej utraty niezawodności różnych komponentów.
Specjaliści podkreślają, że brak regularnych przeglądów pozostawia ślady, które są wykrywalne tylko podczas szczegółowych badań technicznych TÜV. Dlatego zalecają regularne kontrole stanu technicznego, niezależnie od typu napędu pojazdu.