Nissan Ariya 87 kWh e-4ORCE. Elegancki i szybki. Test, opinie
Potฤลผna moc
Pod piฤknym nadwoziem Nissan Ariya e-4ORCE kryje siฤ ukลad dwรณch silnikรณw elektrycznych o ลฤ cznej mocy 389 KM i momencie obrotowym 600 Nm. Dziฤki tym wartoลciom sprint od zera do 100 km/h zajmuje jedynie 5,1 sekundy, co dla tak duลผego i ciฤลผkiego (1914 kilogramรณw na โsuchoโ) auta jest wynikiem godnym odnotowania.
Jednak najmocniejsza Ariya to nie tylko moc. Sposรณb, w jaki ten elektryczny SUV przenosi swoje konie mechaniczne na asfalt, jest rรณwnie imponujฤ cy. Przyspieszenie jest pลynne i liniowe, bez nerwowych szarpniฤฤ, ktรณre spotkacie w szybkich autach spalinowych. To sprawia, ลผe Ariya potrafi byฤ niezwykle komfortowa w codziennym uลผytkowaniu i bezwzglฤdnie szybka kiedy zechcecie doลwiadczyฤ ponadprzeciฤtnych osiฤ gรณw.ย
System e-4ORCE to nie tylko marketingowa nazwa. To zaawansowany ukลad napฤdu na cztery koลa, ktรณry zapewnia temu SUV-owi doskonaลฤ trakcjฤ w (prawie) kaลผdych warunkach. Podczas jazdy na mokrej nawierzchni Ariya zachowuje siฤ pewnie i przewidywalnie. Trudno wytrฤ ciฤ jฤ z rรณwnowagi. Na suchym asfalcie w cywilnej, normalnej jeลบdzie jest to niemal niemoลผliwe. Bez problemu zjedzie z utwardzonej nawierzchni, ale przeciฤtne 17 centymetrรณw przeลwitu nie pozwala zapuลciฤ siฤ zbyt daleko.
Komfort i technologia idฤ w parze
Wnฤtrze Nissana Ariya to prawdziwe krรณlestwo minimalizmu i dobrze zmontowanych materiaลรณw wysokiej jakoลci. Dwa 12,3-calowe ekrany tworzฤ nowoczesnฤ , gลฤ dkฤ caลoลฤ, a haptyczne przyciski ukryte w drewnianym wykoลczeniu to majstersztyk. Fotele sฤ wygodne i dobrze trzymajฤ ciaลo podczas dynamicznej jazdy, aczkolwiek zdecydowanie bliลผej im do komfortu, niลผ do sportu.ย
Wnฤtrze jest imponujฤ co duลผe, choฤ opadajฤ ca linia dachu moลผe nieco ograniczaฤ przestrzeล na gลowy dla wysokich pasaลผerรณw z tyลu. Bagaลผnik o pojemnoลci 468 litrรณw jest wystarczajฤ cy na codzienne potrzeby rodziny, choฤ niektรณrzy konkurenci oferujฤ wiฤcej miejsca na bagaลผe.
System multimedialny dziaลa pลynnie, ale zdarza siฤ, ลผe niektรณrych ustawieล trzeba poszukaฤ gลฤbiej, a jako, ลผe robimy to dotykowo, to trzeba siฤ zatrzymaฤ. Integracja z telefonem, w naszym przypadku z Apple CarPlay (oczywiลcie jest teลผ Android Auto) byลa bezproblemowa.ย
Zasiฤg i ลadowanie – mogลoby byฤ lepiej
Ariya e-4ORCE z bateriฤ 87 kWh oferuje zasiฤg na poziomie 438 km wedลug cyklu WLTP. W praktyce, przy spokojnej jeลบdzie i letnich temperaturach, udaลo siฤ osiฤ gnฤ ฤ wynik bliski 400 km, co jest bardzo dobrym.
Wyลcig zbrojeล toczy siฤ caลy czas. ลadowanie to obszar, w ktรณrym Ariya odstaje od niektรณrych konkurentรณw. Maksymalna moc ลadowania DC to 130 kW, co pozwala uzupeลniฤ energiฤ od 20 do 80% w okoลo 40 minut. To dziล przeciฤtny wynik. Rywale, ktรณrzy pojawili siฤ w tym roku na rynku robiฤ to szybciej.
Standardowa ลadowarka pokลadowa o mocy 7,4 kW oznacza, ลผe peลne naลadowanie z domowego wallboxa zajmie nawet 13 godzin. Choฤ to dลugo, to dla wiฤkszoลci uลผytkownikรณw nie bฤdzie to problemem. Naleลผy pamiฤtaฤ rรณwnieลผ, ลผe dla przedลuลผenia ลผycia baterii powinniลmy ลadowaฤ je maksymalnie do 80% pojemnoลci.ย
Gama modelowa i ceny – co oferuje Ariya w Polsce?
W Polsce Nissan Ariya dostฤpny jest w trzech wersjach wyposaลผenia: Advance, Evolve oraz Evolve+. Testowany model e-4orce Evolve+ stanowi najwyลผszy poziom i oferuje najwiฤcej, zarรณwno w kwestii wykoลczenia, jak i asystentรณw wspomagajฤ cych jazdฤ.
Ceny Nissana Ariya w Polsce startujฤ od 239 900 zล za wersjฤ Advance z napฤdem na przedniฤ oล i bateriฤ 63 kWh. Testowany wariant e-4orce Evolve+ z wiฤkszฤ bateriฤ 87 kWh to juลผ wydatek 299 900 zล. To sporo, ale Ariya ma sporo asรณw w rฤkawie.ย
Dodajmy, ลผe nawet podstawowa wersja Advance oferuje bogate wyposaลผenie, w tym system ProPILOT z Navi-Link, 19-calowe felgi aluminiowe czy elektrycznie sterowanฤ klapฤ bagaลผnika. Evolve+ dodaje m.in. 20-calowe felgi, szklany dach panoramiczny czy system kamer 360 stopni, co poniekฤ d uzasadnia wyลผszฤ cenฤ.
Podsumowanie – czy warto?
Nissan Ariya to auto, ktรณre imponuje na wielu poziomach. Rewelacyjnie wyglฤ da, ma ลwietne osiฤ gi, komfortowe wnฤtrze i wyposaลผona jest w najnowsze technologie. Zasiฤg jest satysfakcjonujฤ cy, choฤ szybkoลฤ ลadowania zdecydowanie mogลaby byฤ wyลผsza.ย
Pieniฤ dze, jak to ma miejsce w przypadku wielu innych elektrykรณw, mogฤ byฤ duลผฤ barierฤ . Ariya wydaje siฤ jednak byฤ warta swojej ceny. To auto, ktรณre z pewnoลciฤ wyrรณลผnia siฤ na tle konkurencji.
Dla kogo jest ten elektryczny samochodรณw? Dla wszystkich poszukujฤ cych ekologicznego crossovera, ktรณry umiejฤtnie ลฤ czy piฤkno i komfort, dodajฤ c odrobinฤ sportowych wraลผeล. Warto teลผ mieฤ wลasny garaลผ z wallboxem. Bez tego codziennoลฤ z elektrykiem moลผe nie byฤ taka wspaniaลa.ย