Nowa Cupra Leon Sportstourer. W gamie 333-konna wersja VZ i dwie hybrydy plug-in
Nowa Cupra Leon Sportstourer VZ to nie tylko sportowe osiฤ gi, ale takลผe praktycznoลฤ i komfort uลผytkowania na co dzieล. Producent przewidziaล szerokฤ paletฤ silnikรณw. Znajdziemy tu silniki benzynowe, miฤkkฤ hybrydฤ, diesla czy hybrydy plug-in. Nie ma tylko tradycyjnej hybrydy oraz peลnego, elektrycznego napฤdu, ale w koลcu wszystkiego mieฤ nie moลผna.
Przyjrzeliลmy siฤ bliลผej topowej odmianie VZ w nadwoziu kombi, ktรณra oferuje najbardziej intensywne wraลผenia z jazdy z caลej gamy, a jednoczeลnie oferuje duลผฤ praktycznoลฤ. Czy Cupra Leon VZ ma szansฤ podbiฤ serca entuzjastรณw szybkiej jazdy, jednoczeลnie speลniajฤ c wymagania codziennego uลผytkowania?
Stylistyka i wnฤtrze – sportowa elegancja
Cupra Leon Sportstourer VZ wyrรณลผnia siฤ na tle konkurencji odwaลผnฤ , nowoczesnฤ stylistykฤ , ktรณra ลฤ czy w sobie sportowy charakter z eleganckimi akcentami w kolorze miedzi. Charakterystyczny grill z logo marki, agresywnie zarysowane reflektory LED Matrix oraz duลผe felgi aluminiowe (dostฤpne nawet w rozmiarze 19 cali) nadajฤ autu dynamiczny wyglฤ d. Najbardziej zmieniล siฤ przรณd, moลผna odnieลฤ wraลผenie, ลผe siฤ wygลadziล, ugrzeczniล. Od teraz wyrรณลผnikiem majฤ byฤ trzy trรณjkฤ tne elementy ลwiecฤ ce w reflektorach. Tylna czฤลฤ nadwozia zwraca uwagฤ dyfuzorem i podwรณjnymi koลcรณwkami ukลadu wydechowego (opcjonalnie renomowanej marki Akrapovic).
Wnฤtrze Cupry Leon Sportstourer VZ w zamierzeniu miaลo byฤ poลฤ czeniem funkcjonalnoลci i sportowego sznytu. I po czฤลci tak jest. Kokpit zdominowany jest przez 12,9-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego oraz cyfrowe zegary. Niestety wyszukiwanie niektรณrych ustawieล w menu niepotrzebnie odwraca uwagฤ kierowcy od drogi, co moลผe byฤ niebezpieczne. Widok cyfrowych zegarรณw moลผna zmieniaฤ. Fotele kubeลkowe, w ktรณre wyposaลผony byล testowany samochรณd, obszyte sฤ materiaลami z recyklingu i zapewniajฤ doskonaลe trzymanie boczne.
Cupra lubi mรณwiฤ o sobie jako o marce sub premium. Jakoลฤ wykoลczenia stoi na wysokim poziomie, plasujฤ c Cuprฤ Leon VZ pomiฤdzy Fordem Focusem ST a BMW M135i. Miฤkkie w dotyku tworzywa na gรณrze deski rozdzielczej, miedziane akcenty oraz liczne detale z logo marki Cupra tworzฤ przyjemnฤ dla oka caลoลฤ. W dolnych partiach drzwi znajdziemy jednak twarde plastiki, ale w tej klasie jest raczej normฤ .
Silnik i osiฤ gi
Sercem Cupry Leon Sportstourer VZ jest turbodoลadowany silnik benzynowy o pojemnoลci 2 litrรณw. W wersji kombi generuje on imponujฤ ce 333 KM, co pozwala na sprint od 0 do 100 km/h w czasie poniลผej 5 sekund. Przenoszenie mocy na nawierzchniฤ jest tu bardziej efektywne, poniewaลผ otrzymujemy napฤd na cztery koลa 4Drive.
Jednostka napฤdowa Cupry Leon VZ charakteryzuje siฤ elastycznoลciฤ i chฤciฤ do pracy w szerokim zakresie obrotรณw. Automatyczna, 7-biegowa skrzynia biegรณw DSG sprawnie dobiera przeลoลผenia, choฤ czasami moลผna zauwaลผyฤ niewielkie opรณลบnienie w reakcji na gwaลtowne wciลniฤcie pedaลu gazu. To cecha tych skrzyล niezaleลผnie od marki, a uลผywane sฤ przecieลผ szeroko w caลym koncernie Volkswagena. W trybie Cupra ukลad wydechowy emituje bardziej agresywny dลบwiฤk, choฤ trzeba przyznaฤ, ลผe jest on sztucznie generowany. Moลผna go jednak wyลฤ czyฤ w ustawieniach indywidualnych, uruchamiajฤ c tryb dลผwiฤkowy โPureโ.
Warto wspomnieฤ rรณwnieลผ o wersjach hybrydowych plug-in tego auta, ktรณre oferujฤ moc 204 KM lub 272 KM. Choฤ nie zapewniajฤ one tak imponujฤ cych osiฤ gรณw, jak topowa odmiana benzynowa, to pozwalajฤ na przejechanie okoลo 100 km w trybie caลkowicie elektrycznym (wedลug zapewnieล producenta). Warto dodaฤ, ลผe majฤ nowฤ funkcjฤ szybkiego ลadowania do 50 kW, wiฤc nie jesteลmy skazani tylko na wolne ลadowanie z domowego gniazdka.ย
Prowadzenie i komfort – sportowo, ale z klasฤ
Cupra Leon Sportstourer VZ oferuje precyzyjny ukลad kierowniczy i pewne prowadzenie, choฤ niektรณrzy konkurenci mogฤ zapewniaฤ nieco wiฤcej frajdy z jazdy. Standardowe zawieszenie adaptacyjne pozwala na dostosowanie charakterystyki auta do warunkรณw i preferencji kierowcy. Najciekawsza jest technologia aktywnego rozdzielania momentu obrotowego, ktรณra pozwala na kontrolฤ momentu obrotowego na kaลผdym z tylnych kรณล. W praktyce dziaลaลo to tak, ลผe podczas wychodzenia z szybko pokonywanego zakrฤtu czuliลmy, ลผe bardziej obciฤ ลผone, zewnฤtrzne koลo nie uลlizgiwaลo siฤ, caลy czas pomagajฤ c zachowaฤ tor i wyciฤ gajฤ c auto.
W trybie Comfort Leon Sportsourer VZ radzi sobie caลkiem nieลบle z nierรณwnoลciami, choฤ poprzeczne nierรณwnoลci potrafiฤ daฤ siฤ we znaki krฤgosลupowi, pomimo bardzo wygodnych przecieลผ przednich foteli kubeลkowych, ktรณre doskonale trzymajฤ ciaลo w zakrฤtach. Inลผynierowie wprowadzili teลผ tryb jazdy Drift, ktรณry kierowca moลผe wybraฤ na torze wyลcigowym. W tym wypadku moc jest kierowana jedno tylne koลo, umoลผliwiajฤ c wykonywanie spektakularnych slajdรณw.
Poziom haลasu w kabinie jest akceptowalny jak na auto o sportowym charakterze, szczegรณlnie w trybie komfortowym. Subiektywnie wyciszenie jest lepsze niลผ w Fordzie Focusie ST, choฤ nie dorรณwnuje segmentowi premium. Tu ucieszฤ siฤ ci, ktรณrzy zdecydujฤ siฤ na jednฤ z oferowanych w Cuprze Leon hybryd plug-in. W tym samochodzie w trybie elektrycznym bฤdzie zupeลnie cicho.
Praktycznoลฤ i wyposaลผenie – sport nie wyklucza funkcjonalnoลci
Mimo sportowego charakteru Cupra Leon VZ nie zapomina o praktycznoลci. Przestrzeni w kabinie jest wystarczajฤ co – zarรณwno z przodu, jak i z tyลu pasaลผerowie majฤ do dyspozycji sporo miejsca na nogi i nad gลowฤ . Wersja kombi oferuje 620 litrรณw pojemnoลci bagaลผnika.
Wyposaลผenie standardowe Cupry Leon Sportstourer VZ stoi na wysokim poziomie. Juลผ w podstawowej wersji otrzymamy 19-calowe felgi aluminiowe, trzystrefowฤ klimatyzacjฤ, ambientowe podลwietlenie, kubeลkowe fotele, przyciemniane szyby czy podgrzewanฤ kierownicฤ. Polskie przedstawicielstwo marki przygotowaลo teลผ kilka opcjonalnych, ciekawie wycenionych pakietรณw wyposaลผenia, ktรณre moลผna dokupiฤ.
W dziedzinie systemรณw bezpieczeลstwa Cupra nie zawodzi. Predykcyjny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne, asystenta pasa ruchu czy rozpoznawanie znakรณw drogowych to tylko kropla w morzu asystentรณw, ktรณre spotkamy na pokลadzie tego kompaktowego kombi, warto dodaฤ, ลผe niektรณre z nich sฤ dodatkowo pลatne. Warto zauwaลผyฤ, ลผe poprzedni otrzymaล 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, tutaj ten wynik powinien byฤ na podobnym poziomie.
Cupra Leon Sportsourer VZ – podsumowanie i cena
Cupra Leon Sportstourer VZ to propozycja dla osรณb szukajฤ cych sportowych wraลผeล w moลผliwie najbardziej praktycznym opakowaniu. Bardzo mocny silnik, precyzyjne prowadzenie i dynamiczna, a nawet agresywna stylistyka to gลรณwne atuty tego auta. Jednoczeลnie kombi Cupry oferuje wysoki poziom praktycznoลci i komfortu, co czyni go idealnym na co dzieล i na weekendowe, rodzinne, czy sportowe, wypady za miasto. Warto jednak pamiฤtaฤ, ลผe przy ostrzejszym traktowaniu bฤdziemy czฤstymi goลฤmi stacji paliw. ลrednie spalanie podczas jazd testowych siฤgaลo nawet 17 litrรณw na kaลผde 100 kilometrรณw.
Mimo kilku niedociฤ gniฤฤ, takich jak czasami irytujฤ ce dotykowe przyciski czy sztuczny dลบwiฤk silnika, Cupra Leon VZ to ciekawa alternatywa dla bardziej utytuลowanych i czฤsto droลผszych graczy w segmencie hothatchy. Jeลli nie zdecydujecie siฤ na najmocniejszฤ opcjฤ, to pamiฤtajcie, ลผe gama silnikowa jest szeroka.
Cena nowej Cupry Leon Sportstourer startuje od 140 500 zล za wersjฤ z silnikiem 1.5 TSI (150 KM). Najmocniejsza wersja VZ to koszt 209 700 zล. Niestety obie te odmiany w tej chwili sฤ niedostฤpne w Polsce. Klienci mogฤ za to zamรณwiฤ miฤkkฤ hybrydฤ 1.5 eTSI za 155 500 zล, diesla (150 KM) za 166 900 zล lub najmocniejszฤ 272-konnฤ hybrydฤ plug-in za 214 900 zล. Cupra oferuje niezลe wyposaลผenie seryjne i 5-letniฤ gwarancjฤ, a jej wyrazista stylistyka moลผe siฤ podobaฤ. Czy odniesie sukces? Czas pokaลผe, ale jedno jest pewne – trudno obok niej przejลฤ obojฤtnie.